ویژگی های فضای شهری/،پایان نامه گسترش پیاده راه ها |
فضای شهری
به طور خلاصه میتوان گفت برخی خصوصیات مکانهای زیبا و مطلوب شهر از منظر شهروندان عبارتند از: ایمنی، سرزندگی، انعطاف پذیری، خاطره انگیزی، خودمانی بودن فضا، خوانایی و … که در اینجا به اختصار به بررسی بعضی از آنها میپردازیم.
2-8-1- ایمنی
از آنجائیکه اساساً در خیابانهای شهری حضور سواره و پیاده را توأمان داریم و هردو مجاز به حرکت در مسیرهای خود به صورت دائم هستند، ایمنی پیاده و سواره بسیار مهم میشود. بخصوص که پیاده ها در خیابان شهری حرکت عرضی پیوسته و متعددی دارند. سرعت مجاز در نظر گرفته شده برای سوارهها در خیابان شهری به علت عبور عرضی از خیابان 30 کیلومتر در ساعت میباشد. طیف شهروندان حاضر در خیابان شهری از گستردگی بالایی برخوردار است و به تبع آن دامنه رفتاری بسیار متنوع و بزرگی را در بر میگیرد. تمهیدات کالبدی خیابان شهری بایستی به گونهای باشد که علاوه بر پذیرش این دامنه وسیع رفتارها ایمنی افراد حاضر را نیز تضمین نماید. در نهایت زمانی که شهروندان در مسیرها هم از لحاظ حضور سواره و هم عوامل متعددی که در ایمنی شهر تاثیر بسزایی دارند در امان باشند احساس آرامشی به آنها دست میدهد که خود این آرامش می تواند تاثیر بسزایی در زیبا احساس کردن (مطلوبیت) شهر باشد.
ایمنی و امنیت از اساسیترین توقعاتی است که از یک فضای شهری انتظار میرود.سرزندگی و انعطافپذیری فضای شهری در شرایطی قابل حصول است که فضای مذکور امن باشد. در غیر اینصورت فرد چنان درگیر تامین ایمنی خود میگردد که حتی اگر فضا سرزنده یا انعطافپذیر هم باشد. احساس نشاط و آزادی از فعالیت ایجاد نمی شود. پیاده راه ها معابری هستند که کاملا اختصاص یافتهاند.
2-8-2- سرزندگی
حضور قوی و مداوم افراد از گروه های مختلف موجب سرزندگی فضا میشود. تنوع افراد، رفتارها، کاربریها و فعالیتها می تواند از مهمترین عوامل تقویت سرزندگی باشد. بسیاری از فضاهای شهری مذکور در بخش پیشین، فضاهایی هستند که در مقیاس شهری عمل مینمایند و شادابی را در تمام شهر به جریان میاندازد. طبیعی است که اکثر شهروندان توقع سرزندگی را از چنین فضایی داشته باشند.
2-8-3- خودمانی بودن فضا
وقتی فضایی خودمانی است، فرد احساس میکند که مقهور آن نمیباشد و می تواند در تغییر و ساماندهی آن نقش داشته باشد و به عبارتی در آن دخل و تصرف نماید. در صورت نیاز به مبلمان آن را تغییر دهد یا متناسب با کارکردی که در شرایط خاص از آن انتظار دارد، فضا را آرایش نماید و حتی برای انجام مراسم خاص که میان تمام ساکنین یک محله مشترک است، تجهیز نماید. برای مثال در اعیاد آن را چراغانی کند یا در فصول مناسب، مراسم عزاداری مذهبی در آن برگذار کند. این تجهیز فضا می تواند بسیار محدودتر و موقتیتر هم باشد. برای مثال فرد می تواند برای مدت کوتاهی صندلیای از خانهاش بیاورد و در کنار ورودی واحدش مستقر کند و دقایقی را در کنار همسایگانش بگذراند. همین امکان تغییر و تجهیز موقت و آسان احساس خودمانی بودن را در فضا تقویت میکند.عدم سلطه فضا بر انسان منوط به مقیاس (اندازه) آن نیز میباشد. فضایی که مقیاس انسانی دارد خود را بر شهروند تحمیل نمینماید، البته مقیاس انسانی خود کمیتی مطلق نمیباشد و در فضاهای مختلف متفاوت جلوه می کند.
2-8-4- خوانایی
خوانایی به طور ساده و خلاصه یعنی اینکه شهر به گونهای باشد که برای همه شهروندان قابل فهم و درک باشد؛ یعنی اینکه افراد در شهر احساس سرگشتگی به آنها دست ندهد و نسبت به تمام نقاط شهر محل زندگی خود آگاهی کامل داشته باشند؛ البته با توجه به تصویر ذهنی قویای که شهر به آنها میدهد. قبل از قرن بیستم شهرها از بعد خوانایی خیلی خوب کار میکردند. مکانهایی که مهم به نظر میرسیدند واقعاً مهم بودند و مکانهایی که جنبه همگانی داشتند به راحتی قابل تشخیص هویت میشدند. این مطلب هم درباره فضاهای همگانی و بیرونی و هم درباره ساختمانها به طور عام صادق بود. معمولاً بزرگترین فضاهای عمومی با مهمترین تسهیلات یا خدمات عمومی ارتباط و پیوند داشتند. معمولاً ساختمانهایی که به دلیل اهمیت بیشتر از سایر ساختمانها متمایز میشدند واجد بالاترین ارتباط و پیوند با کارکردهای همگانی بودند. شهر مدرن فقط از این جنبه که«ساختمانها نمیتوانند دروغ بگویند» خوانایی دارد. در این شهرها، عمتاً به خاطر نوعی افراط در عملکرد گرایی و همچنین به علت سرعت شکل گیری این خوانایی تا حدی ضعیف شده است که میتوان در این شهرها نیز از طرق تقویت گره های فعالیتی شاخص شهری و همچنین هویت بخشی به محلات و ناحیهها، این خوانایی را تقویت نمود و تصویر ذهنی قویتری در ذهن شهروندان شکل داد.
2-8-5- دعوت کنندگی فضا
یان گل در کتاب زندگی در فضای میان ساختمانها چند اصل را برای دعوت کنندگی و کشش فضا مطرح میکند:
-
- گذار آرام بین نواحی خصوصی و عمومی، به شکل نواحی گذار و انتقال، که نه کاملا خصوصی هستند و نه کاملا عمومی، به عنوان عناصر پیوند دهنده و مرتبط کننده عمل میکنند و حرکت بین فضاهای عمومی و خصوصی و بین درون و بیرون را برای ساکنین و فعالیتها تسهیل میکنند.
- توانایی دیدن آنچه در فضاهای عمومی حال انجام است، جزء دیگر کشش فضاست.
- راهی کوتاه و قابل کنترل، میان محیط عمومی و خصوصی نیز کشش ایجاد میکند. روابط و ارتباطات “سرزدنها"هنگامی که مردم نزدیک هم زندگی میکنند از سهم بیشتری برخوردارند.
- نیاز به ارتباط، نیاز به آگاهی و نیاز به انگیزش، به گروهی از نیازهای روانشناختی تعلق دارند. مثلا بزرگسالان بیشتر به دلایل پذیرفتنی و منطقی – خرید، پیادهروی، هوای تازه خوردن، روزنامه خریدن، شستن ماشین و… بیرون میروند.
- جایی برای رفتن، میتواند جای خاصی برای گردش، نقاط چشمنواز، خرید کردن، مغازهها، مراکز اجتماع، تسهیلات ورزش و… باشد. برای بچهها زمین بازی جایی است که همیشه میتوان رفت. چیزها و جاهایی که فرد به طور طبیعی به عنوان انگیزه و کشش برای بیرون رفتن در جستجوی آنهاست.
- کاری برای انجام دادن، اگر کاری برای انجام دادن وجود داشته باشد با دیگر فعالبتهای تفریحی و اجتماعی ترکیب میشود، اگر کاری برای انجام دادن وجود داشته باشد پس از آن حرفی نیز برای گفتن وجود دارد.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-03-06] [ 08:40:00 ب.ظ ]
|