۱-۶-۷- نقش برنامه‌ریزی ملی در سیاست‌گذاری توسعه‌ی کارآفرینی
اهمیت نقش دولت به دلیل سیاست‎‌گذاری‌های مناسب در مراحل مختلف توسعه است و مجموعه‌ی این سیاست‎‌گذاری معمولا در قالب برنامه‌ریزی اقتصادی و اجتماعی مطرح می‌شود. برنامه‌ریزی یک فرایند تصمیم‌گیری آگاهانه و ارادی و یا یک تلاش نظام‌یافته برای رسیدن به هدف یا اهداف خاص است. در ایران نیز برنامه‌های توسعه‌ی پنج‌ساله‌یی توسط دولت تدوین و به تصویب مجلس می‌رسد، بنابراین سیاست‌های تدوین در همه‌ی حوزه‌ها از جمله کارآفرینی‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات باید در راستای برنامه‌های توسعه‌ی پنج‌ساله باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

کلیات روش تحقیق
هر اندیشه‌ی علمی مبتنی بر متدلوژی معینی است. متدلوژی عبارت از شناخت نظام‌مند راه‌ها و رویه‌های انجام کار درست است. بنابراین متدلوژی پژوهش ملاک‌هایی برای شناخت کارهای درست در اختیار محقیق قرار می‌دهد. روش انجام این پژوهش به صورت آمیخته یا ترکیبی (کمی و کیفی) است. با توجه به این که پژوهش‌های کارآفرینی مبتنی بر زمینه[۴] است، روش‌های پژوهش در این حوزه فکری بیش‌تر سمت و سویی کیفی و حتی فراتر از آن روش‌های ترکیبی را به خود اختصاص داده‌اند. روش‌های ترکیبی به این دلیل که اغلب پژوهش‌های کارآفرینی از ترکیب چند موضوع مرتبط با حوزه‌های علمی مختلف شکل می‌یابد بهترین راهکار برای بررسی و واکاوی در آن‌ها است. از این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری داده‌ها روش تحقیق آمیخته است. بخش کیفی آن به صورت مطالعه‌ی تطبیقی و مصاحبه و بخش کمی به صورت تهیه‌ی پرسش‌نامه و تحلیل آن استاصولا پژوهش‌های ترکیبی یا آمیخته، پژوهش‌هایی هستند که با بهره گرفتن از ترکیب دو مجموعه پژوهش کمی و کیفی به انجام می‌رسند (بازرگان، ۱۳۸۷، ص ۱۶۴) در این پژوهش از مدل آمیخته به عنوان یکی از بخش‌های پژوهش‌های ترکیبی استفاده شده است.
این پژوهش به طور خلاصه شامل مراحل زیر است:
مطالعه‌ی نتایج پژوهش‌ها، اسناد بالادستی و اسناد راهبردی کشور و سیاست‌های کشورهای پیشرو منطقه (حداقل سه کشور) و بررسی متون و ادبیات مرتبط با موضوع و استخراج سازه‌های مؤثر توسعه‌ی کارآفرینی‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات
(کیفی - مطالعه کتابخانه­یی) جهت بررسی وضعیت موجود و تسلط بر ادبیات موضوع
مصاحبه با خبرگان و متولیان فناوری اطلاعات آشنا به مباحث سیاست‌گذاری به منظور استخراج سازه‌های مؤثر توسعه‌ی کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات
(کیفی- روش مصاحبه نیمه ساختاریانه) به علت نبود سازه­های داخلی و عدم انجام پژوهش­های مشابه در ایران و استخراج سازه­های ذهنی افراد خبره در زمینه‌ی پژوهش
تهیه پرسش‌نامه و توزیع آن در جامعه‌ی هدف، آزمون اثر سازه‌های منتج از مراحل قبلی
(کمی- روش توصیفی- پیمایشی پرسش‌نامه) به منظور رسیدن به اتفاق‌نظر
مطالعه‌ی پیمایشی در جامعه‌ی آماری از طریق پرسش‌نامه و تحلیل نتایج وزن‌دهی و یافته‌ها
(کمی)
نتیجه‌گیری و جمع بندی
قلمرو تحقیق
۱۳۸۹-۱۳۹۰، کشور ایران، سیاست‌های مناسب توسعه‌ی کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات
سازماندهی تحقیق
نحوه‌ی سازماندهی تحقیق پیش رو به صورت زیر خواهد بود:
شکل ‏۱‑۲- نحوه‌ی سازمان‌دهی تحقیق
هم‌چنین این تحقیق در پنج فصل به شرح زیر سازماندهی شده است
فصل اول به کلیات تحقیق شامل بیان مساله و اهمیت و ضرورت انجام این پژوهش پرداخته است هم‌چنین در این فصل ضمن مشخص شدن اهداف و پرسش‌های تحقیق؛ مفاهیم نظری و عملیاتی شرح داده شده است.
در فصل دوم مبانی نظری تحقیق شامل تعاریف، الگوها و مدل‌های مطرح بررسی شده و پس از آن مروری بر پژوهش‌های داخلی و خارجی مرتبط با موضوع پایان‌نامه بررسی شده و در پایان چارچوبی برای تحقیق ارائه شده است.
فصل سوم به متدولوژی تحقیق و چرایی آمیخته (کیفی و کمی) بودن این پژوهش پرداخته است. در این فصل ضمن ارائه‌ فرایند اجرایی تحقیق؛ جامعه‌ی آماری، حجم نمونه، روش نمونه‌گیری، روش گردآوری داده‌ها و ویژگی‌های ابزار گردآوری داده‌ها و روش تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی و کمی آورده شده است.
فصل چهارم یکی از مهم‌ترین بخش‌های تحقیق حاضر بوده و در آن داده‌های جمع‌ آوری شده کیفی و کمی تحلیل و خلاصه شده است.
و نهایتا در فصل پنجم و آخر به نتیجه‌گیری نهایی پرداخته شده و سیاست‌های مناسب برای توسعه‌ی کارآفرینی‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات آورده شده است و در پایان پیشنهادهایی ارائه شده است.
هم‌چنین پژوهش حاضر دارای منابع فارسی و انگلیسی، ضمایم و پیوست‎‌هایی در خصوص نمونه‌های ابزارها و مصاحبه‌ها و پرسش‌نامه‌ها بوده و در پایان واژه‌نامه‌یی نیز ارائه شده است.
فصل دوم:مبانی نظری و بررسی پیشینه تحقیق
مقدمه
در رابطه با توسعه‌ی کارآفرینی مبتنی بر فناوری اطلاعات تحقیقات بنیادی مستقلی صورت نگرفته است و تنها پروژ‌هایی با عناوین “تدوین سند اشتغال بخش ICT” (در افق برنامه‌های سوم و چهارم توسعه) و “شناخت و بررسی اقتصادی، مالی، بازار و سرمایه‌گذاری در بخش ICT کشور” توسط مرکز تحقیقات مخابرات ایران (سابق) و تعدادی مقاله پراکنده در نشریات عمومی منتشر شده است.
مبانی نظری تحقیق (شامل تعاریف، الگوها و مدل‌های مطرح)
بر اساس نحوه بخش­بندی مبانی نظری ابتدا مبانی نظری مدل توسعه‌ی فناوری اطلاعات بررسی شده سپس ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان بررسی می‌شود، پس از آن الگوها و فرآیندهای توسعه‌ی کارآفرینی مورد بحث قرار خواهد گرفت و در نهایت در خصوص سیاست‌ها توسعه‌ی کارآفرینی بحث خواهد شد. که این مطالعات مبنای استخراج مدل مفهومی پژوهش خواهد شد.
شکل ‏۲‑۱- نحوه‌ی بخش‌بندی مباحث نظری
۲-۲-۱- مدل توسعه‌ی فناوری اطلاعات
مطابق مدل توسعه‌ی فناوری اطلاعات برنامه‌ی توسعه‌ی ملل متحد (UNDP[5]) گذر از جوامع سنتی و صنعتی به اطلاعات مستلزم صرف هزینه‌های مادی و انسانی و هم‌چنین تدوین برنامه‌ی دقیق برای مصرف منابع است. مطابق مدل UNDP توسعه‌ی فناوری اطلاعات دارای ۵ مولفه‌ی اصلی است و برای این توسعه‌ی نیاز به مشارکت و هماهنگی بین این ۵ مؤلفه وجود دارد. شکل زیر مدل توسعه‌ی فناوری اطلاعات UNDP را نشان می‌دهد. (فتحیان، مهدوی نور؛ ۱۳۸۷ ص ۸۶).
مشارکت و هماهنگی
شکل ‏۲‑۲- مدل توسعه‌ی فناوری اطلاعات UNDP (فتحیان، مهدوی نور؛ ۱۳۸۷ ص ۸۶).
در این مدل برای هر یک از مؤلفه‌های توسعه‌ی فناوری اطلاعات فعالیت‌هایی احصا شده است که در ادامه آورده می‌شود:
توسعه‌ی زیرساخت:
ایجاد شبکه‌های مناسب
توسعه‌ی دسترسی همگانی
توسعه‌ی منابع انسانی:
آموزش و تربیت متخصصان
افزایش مهارت‌های فنی در کاربران
افزایش قابلیت‌های کارآفرینی
توسعه‌ی قوانین و سیاست‌ها (محیط حقوقی، قوانین نظارتی و خط مش‌های اجرایی):
تدوین سیاست‌های شفاف و جامع
توسعه چارچوب‌های قانونی و نظارتی
حقوق مالکیت معنوی
نظام مالیاتی عادلانه
توسعه‌ی محتوا و کاربرد:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...