cadin-4-en-7-ol-cis

۱۶۴۰

۷/۰

مجموع

۱/۹۷

۴-۵. مقایسه بازده اسانس جمعیت های مختلف بومادران زاگرسی
مقایسه بازده اسانس سرشاخه گلدار همه اکسشن های مورد بررسی از بومادران زاگرسی در نمودار۴-۱ دیده می شود. همامگونه که ملاحظه می شود بازده اسانس نمونه ها از ۱۳/۰ درصد تا ۲۰/۱ درصد متغیر بود. کمترین بازده اسانس مربوط به جمعیت اردبیل، شهرستان مشگین شهر۲ (۱۳/۰درصد) و بیشترین بازده اسانس مربوط به جمعیت استان آذربایجان غربی، شهرستان پیرانشهر می باشد. به طور کلی بازده اسانس جمعیت های استان گیلان، شهرستان تالش (۹۰/۰درصد) ، استان کردستان، شهرستان بانه ۱ (۸۱/۰درصد) و شهرستان بانه۲ (۷۳/۰درصد) و استان آذربایجان غربی شهرستان ارومیه (۷۱/۰درصد) بالاتر از سایر جمعیت ها بود.
نمودار۴-۱. مقایسه بازده اسانس سرشاخه گلدار جمعیت های مختلف بومادران زاگرسی
۴-۵-۱. مقایسه بازده اسانس اندامهای مختلف نمونه تصادفی بومادران زاگرسی (منشاء بذر آذربایجان شرقی-تبریز)
مقایسه بازده اسانس اندامهای مختلف بومادران زاگرسی جمعیت تبریز در نمودار ۴-۲ آورده شده است. بازده اسانس اندامهای مختلف بومادران زاگرسی بین ۱۱/۰ درصد تا ۷۷/۰ درصد بدست آمد. بازده اسانس برگ (۷۷/۰%) و گل (۶۷/۰%) بالاتر از کل اندام هوایی (۶/۰%) و بازده اسانس ساقه (۱۱/۰%) کمتر از آن بود. مقایسه نتایج حاصل از این تحقیق که برای اولین بار بر روی نمونه کاشته شده انجام گرفت با تحقیقات پیشین نشان دهنده تفاوتها و شباهتهایی است. برای یک نمونه بومادران زاگرسی جمع آوری شده از باغ گیاه شناسی ملی ایران، بازده اسانس گلها ۲/۰ درصد گزارش شده بود (۷۴). که کمتر از یک سوم بازده اسانس گلهای نمونه مورد بررسی در این تحقیق است. مسیبی و همکاران (۲۰۰۸) بازده اسانس گلهای بومادران خزری از سه رویشگاه را ۵۳/۰ درصد گزارش کردند که مشابه با بازده اسانس گلها در تحقیق حاضر است.(۸۱)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

همانگونه که ملاحظه می‌شود اغلب تحقیقات قبلی فقط در مورد اسانس گلهای بومادران زاگرسی است و تصور عمومی بر این بوده است که بومادران زاگرسی فقط در گلهای خود اسانس دارد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که با توجه به مقدار بالای اسانس در برگ و نزدیک بودن بازده اسانس کل اندام هوایی به بازده اسانس گلها و همچنین بالاتر بودن عملکرد اندام هوایی نسبت به گل، اسانس گیری از اندام هوایی به جای گلها قابل توصیه است.
نمودار۴-۲. مقایسه بازده اسانس اندامهای مختلف بومادران زاگرسی اکسشن ۲۸۷۹۴(منشاء بذر آذربایجان شرقی-تبریز)
۴-۶. بررسی کیفیت اسانس نمونه های مختلف بومادران زاگرسی
۴-۶-۱. بررسی کیفیت اسانس اندامهای مختلف نمونه تصادفی بومادران زاگرسی (منشاء بذر آذربایجان شرقی-تبریز)
ترکیبهای شناسایی شده در اسانس اندامهای مختلف بومادران زاگرسی جمعیت تبریز با هم مقایسه شده و نتیجه حاصل در جدول ۴-۲۲ نشان داده شده است. ترکیبهای عمده اسانس گل و برگ شامل ۱، ۸-سینئول (به ترتیب)( ۲/۲۶ ، ۵/۲۶درصد) و سانتولینا الکل (۵/۱۸ ، ۵/۲۳درصد) بودند. اسانس ساقه با ۳/۵۸ درصد نریل استات با اسانس گل و برگ تفاوت زیادی داشت. ترکیب های عمده اسانس سر شاخه گلدار سانتولیناالکل (۶/۲۰%)، ۸،۱-سینئول (۷/۳۳%)، بورنئول (۴/۲۰%) بودند؛ با مقایسه نتایج این تحقیق در مورد ترکیب های شناسایی شده در اسانس اندامهای مختلف این نمونه از بومادران زاگرسی و مقایسه با تحقیقات قبلی، به نظر می رسد اسانس این گونه بومادران تنوع فیتوشیمیایی زیادی داشته باشدنتایج حاصل از این پژوهش تفاوت قابل ملاحظه ای نسبت به گزارش های قبلی در خصوص کمیت و کیفیت اسانس A. filipendulaداشت و تیپ های شیمیایی جدیدی از این گیاه دارویی شناسایی شد که می تواند برای کاشت و بدست آوردن ترکیب های شیمیایی مذکور و استفاده در برنامه های اصلاحی مورد استفاده قرار گیرد. ترکیب عمده اسانس گل بومادران خزری از باغ گیاهشناسی ملی ایران، لیمونن (۷/۲۶%)، کارواکرول (۳/۹%)، ۸،۱-سینئول ( ۷/۸%) و جرماکرن D (6/5%) گزارش شده بود(۷۴). که متفاوت با تحقیق حاضر است. در تحقیق حاضر، سنتولینا الکل ( ۵/۱۸%)، ۸،۱-سینئول (۲/۲۶%)، بورنئول (۳/۱۹%) و بورنیل‌استات (۹/۴%) مهم‌ترین ترکیب‌های اسانس گلها بودند.
اجزای عمده اسانس گلهای بومادران خزری (A. filipendula)، از استان اردبیل سنتولینا الکل (۴۷-۴۳%)، بورنئول (۹.۱-۳.۹%)، ۸،۱-سینئول (۴.۸-۴.۱%) و بورنیل استات (۸%) گزارش شده بود (۸۱). همچنین Rahimmalek و همکاران (۲۰۰۹) سنتولینا الکل (۱/۲۴-۴/۲۳%)، بورنئول (۳/۸-۹/۷%)، بورنیل استات (۷/۱۴-۶/۱۱%)، جرماکرن D (4/23- 8/11%) و ۸،۱-سینئول (۷/۱-۲/۰%) را به عنوان اجزای اصلی اسانس گلهای دو نمونه از A. filipendula گزارش کردند. Demirci و همکاران (۲۰۰۹ ) نیز اجزای عمده اسانس اندام هوایی این گونه را سانتولینا لکل (۸/۴۳%)، ۸،۱-سینئول (۵/۱۴%) و سیس کریزانتیل استات (۵/۱۲%) گزارش نمودند(۶۲). همانطور که ملاحظه می‌شود از نظر نوع ترکیب‌های تشکیل دهنده اسانس در اندام هوایی و گل تشابه بین تحقیق حاضر و تحقیقات گذشته وجود دارد. تفاوت در درصد اجزای اسانس ناشی از شرایط اقلیمی است. به طور کلی نوآوری این تحقیق نسبت به تحقیقات گذشته دو نکته بود. نکته اول اینکه نمونه مورد بررسی در این تحقیق کاشته شده بود در حالیکه همه نمونه های موردبررسی در تحقیقات قبلی از رویشگاه جمع آوری شده بودند. نتایج این تحقیق نشان داد که با کشت گیاه در شرایط آب و هوایی ذکر شده، نه تنها بازده اسانس کاهش نمی‌یابد بلکه درصدی هم افزایش نسبت به نمونه های بررسی شده قبلی نشان می‌دهد. نکته دوم اینکه در این تحقیق اسانس همه اندامهای هوایی به صورت مجزا مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که گرچه اسانس ساقه از نظر بازده و همچنین ترکیب اسانس با سایر اندامها تفاوت دارد ولی چون مقدار اسانس آن در اندام هوایی کم است و همچنین به دلیل اسانس موجود در برگها، اثر اسانس ساقه پوشانده شده و ترکیب اسانس سرشاخه گلدار نه‌تنها به اسانس گل نزدیک است، بلکه می‌توان گفت کیفیت آن بالاتر است.
جدول۴-۲۲. مقایسه ترکیب‌های موجود در اسانس اندامهای مختلف Achillea filipendula

ردیف

نام ترکیب

شاخص بازداری

درصد در اسانس

کل اندام هوایی

گل

برگ

ساقه

۱

α-pinene

۹۳۹

۸/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...