کشور آلمان با بیش از هفتاد و دو میلیون نفر جمعیت و مساحتی حدود ۳۵۷۰۳۹ کیلومترمربع یکی از بزرگترین کشورهای اروپا است. رشد قوی اقتصاد آلمان پس از جنگ یکی از بالاترین استانداردهای سطح زندگی درجهان را برای شهروندان آلمانی مهیا کرده است (ثنارای، ۱۳۸۷).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

کشور آلمان بخصوص در بخش شرقی دارای یکی از مدرنترین و پیشرفته ترین شبکه های سراسری فیبرنوری است. از آنجاییکه یکی از موارد بسیار مهم مورد نظر کشورها سرعت در انجام فعالیتها از طریق اینترنت می باشد، آلمان نیز برروی مخابره سریعتر اطلاعات کار میکند. در سال ۱۹۹۸ “وزارت آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فنآوری” به نام “وزارت آموزش و پرورش و تحقیق” تغییر نام یافت. در سال مالی ۲۰۰۰ در حدود ۲۴/۳۷ درصد بودجه این وزارتخانه صرف فعالیتهایی در زمینه فنآوری و نوآوری شده است.
سیاستهای کلی دولت فدرال آلمان از زمان های دور به مقوله توسعه جامعه اطلاعاتی در آلمان به عنوان یکی از مهمترین وظایف نگریسته است. در فوریه ۱۹۹۶ کابینه آلمان اقدام به تصویب طرحی تحت عنوان “Info 2000″ کرد. در نوامبر ۱۹۹۸، صدراعظم جدید آلمان “شودر[۳۱]“، در اولین بیانیه خود در مقام رییس دولت اهمیت جامعه اطلاعاتی را روشن ساخت. وی ابراز نمود که مهمترین هدف خط مشی جامعه اطلاعاتی کاهش بیکاری و ایجاد فرصتهای شغلی جدید است.
Info-2000راه آلمان بسوی جامعه اطلاعاتی ۳فوریه ۱۹۹۶در فوریه ۱۹۹۶دولت فدرال براساس پیشنهادهای “شورای تحقیق، فنآوری و ابتکار” طرحی با نام “جامعه اطلاعاتی؛ فرصت ها، نوآوری ها و چالش ها"، بعنوان اولین طرح مورد نظر برای اجرای جامعه اطلاعاتی در آلمان منتشرکرد (آذری ودیگران[۳۲]، ۲۰۱۱).
۲-۳-۵-۳ تجربه اتحادیه اروپا
اصطلاح دولت برخط در اواسط دهه ۱۹۹۰ پدیدار و بعنوان مجموعه ای ازخدمات الکترونیکی مطرح شدکه در برنامه پیشنهادی جلسه گروه ویژه گروه ۷ برای جامعه اطلاعات در ابتدای قرن حاضر که منتخبان اتحادیه اروپایی برای محک زنی دولت الکترونیکی بودندگنجانیده شده بود و شامل ۱۲ خدمت الکترونیکی برای شهروندان و ۸ خدمت الکترونیکی به مشاغل (درچارچوب برنامه اروپای الکترونیکی) می شد. ۴ سطح خدمات نیز تعریف شد (سطح پایین خدمات تنها میتواند برای ادارات حاضر در خط مقدم ایجاد شود درحالی که سطح های ۳و۴ ادارات پشتیبان و یکپارچه سازی احتمالی آنهارا هم دربر می گیرد).
در طرح فعالیت اجرایی برای اروپای الکترونیکی در سال ۲۰۰۵ موارد زیر مدنظر قرار گرفته است و سیاست گذاری ها در این طرح مبتنی بر جامعه اطلاعاتی بوده است:
۱ – سرویسهای عمومی نوین آنلاین شامل: دولت الکترونیکی – آموزش الکترونیکی و بهداشت الکترونیکی
۲ – محیط کسب و کار الکترونیکی پویا: برای رسیدن به اهداف این طرح عواملی همچون دسترسی به باند پهن با قیمتهای رقابتی و زیرساخت اطلاعاتی امن تاثیرگذارهستند. بطور خلاصه شاخصهای اروپای الکترونیکی به شرح ذیل هستند:
توسعه زیرساختها و سرویسهای جدید شامل:
سرویسها، برنامه های کاربردی ومحتوا
مدرنیزه کردن خدمات عمومی – دولت الکترونیکی – آموزش الکترونیکی و بهداشت الکترونیکی

ترویج کسب وکار الکترونیکی
بازنگری قوانین برای ازبین بردن موانع – کمک به نوآوری شرکتهای کوچک و متوسط – جلب اعتماد مشتریان.
زیرساختهای باند پهن امن
۲-۱ باند پهن: روزهای وجود باند پهن – مجموع تقاضا – استراتژی های ملی – مناطق دوردست.
۲-۲ امنیت: شبکه اروپایی و نمایندگی امنیت اطلاعات.
دسترسی برای همه
۳-۱ طبقه بندی اولویتها
۳-۲ الزامات اقتصادی و اجتماعی: در سیاست گذاری جامعه اطلاعاتی بخشهای زیر مورد توجه قرار گرفته است: توسعه اروپای الکترونیکی – چارچوب مقرراتی – نوآوری دربخش تحقیق و توسعه (معمارزاده طهران و همکاران،۱۳۹۱، ۱۴۵).
کمیسیون اتحادیه اروپا، به هفت دست آورد زیر که بدان به عنوان زمینه های بازگشت سرمایه نگریسته می شود، اشاره کرده است:
بهبود در کیفیت اطلاعات و نیز منابع اطلاعاتی
کاهش زمان پردازش اطلاعات
تقلیل فشار کار (بار وارده) بر گروه های اداری درگیر در امور مربوطه
کاهش هزینه ها
ارتقای سطح خدمات قابل ارائه
ارتقای راندمان و بازدهی کاری
ارتقای سطح رضایتمندی ارباب رجوع
بررسی روند توسعه فناوری در جهان و انجام مطالعات تطبیقی جهت کسب اطلاع از سیاست ها/ برنامه ها/ اقدامات دیگر کشورها در این حوزه نظر به اینکه اجرای برنامه های دولت الکترونیکی به هیچوجه موضوع جدیدی درجهان به حساب نمی آید، در پی بررسی وضعیت موجود کشور[۳۳]، نیاز چندانی نسبت به تعیین وضعیت مطلوب[۳۴] جهت تحلیل شکاف موجود[۳۵] وجود ندارد، زیرا که وضعیت مطلوب تقریبا شناخته شده است
بر این اساس، دسترسی به مطالعات و پیمایش های صورت پذیرفته در سایر کشورها (شامل کشورهای پیشرو و نیز کشورهایی که از ویژگی هایی نسبتا مشابهی برخوردارند) در زمینه سیاست ها، راهبردها و رویکردهای به کار گرفته شده در مواجهه با هر یک از موارد هفتگانه بازگشت سرمایه (دستآوردهای مورد انتظار) که پیش از این به آن اشاره شد، مبنای مناسبی برای این کار به شمار می آید
(دنیای کامپیوتر و ارتباطات، ۱۳۹۱، ۱۳۸۹).
برنامه اجرایی دولت الکترونیکی اتحادیه اروپا بر روی بهبود حرکت در بازار داخلی کشورهای عضو در قرن ۲۱ تمرکز دارد تا به استراتژی اروپای ۲۰۲۰ برای اقتصادی پایدار، فراگیر و مبتنی بر دانش کمک کند.
۲-۳-۵-۴ تجربه مالزی
یکی از مهمترین کاربردهای فناوری اطلاعات، فراهم کردن بستر لازم جهت ارائه مناسب و موثر خدمات بخش دولتی است. به همین منظور، فعالیتهای زیادی در اغلب کشورها برای توسعه دولت الکترونیکی صورت پذیرفته است. درمیان کشورهای جهان، مالزی بعنوان یک کشور پیشرو در این زمینه شناخته میشود و تحقیق و توسعه دولت الکترونیکی در چارچوب چشم انداز ۲۰۲۰ این کشور از اولویت با لایی برخوردار است. که در این گزارش ارائه میشود.
تعاریف و کلیات
هدف اصلی دولت الکترونیکی، ارائه خدمات موثر و کارآمدبه شهروندان است به گونه ای که دولت، هرچه بیشتر و بهتر پاسخگوی نیازهای شهروندان باشد.اتوماسیون ادارات با رایانه ای کردن خدمات، تاحد زیادی تحقق یافته است، اما هدف دولت الکترونیکی فراتر از رایانه ای کردن دولت است. مسئولیتهای جدیدی برای کارمندان دولت، صاحبان مشاغل و شهروندان ایجاد شود. به گونه ای که اطلاعات از طریق یک بانک اطلاعاتی مشترک بین وزارتخانه ها وادارات جریان خواهد یافت و سیستمهای سازگار از طریق یک شبکه پرسرعت مطمئن به هم متصل خواهند شد.
چشم انداز موفقیت دولت الکترونیکی
برای موفقیت دولت الکترونیکی لازم است تحولات اساسی در طرز تفکر سیستم دولتی انجام شود
برای دستیابی به روش های بهتر ارائه خدمات، باید این روشهامورد مهندسی مجددقرار گیرند. در مدل سنتی دولت هر دونقش فراهم کننده و ارائه کننده را بعهده دارد اما در مدل جدید، سه نقش مجزا برای ارائه خدمات در نظر گرفته شده است:
۱- فراهم کننده خدمات
۲- فراهم کننده واسطه ارتباطی
۳- ارائه کننده خدمات
در این مدل دولت نقش فراهم کننده خدمات را بعهده داردکه مسئول ایجاد خدمات برای شهروندان و اطمینان از کیفیت آنها است.
نقش فراهم کننده واسطه ارتباطی بین فرایندهای دولت و یک شبکه عمومی است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...