فعالیت در فضاهای عمومی/،پایان نامه گسترش پیاده راه ها |
فعالیت در فضاهای عمومی
در زیر سه گروه از فعالیتهای انجام شده در فضاهای عمومی معرفی می شوند. در میان این سه گروه متمایز از فعالیتهای انسانی که شامل فعالیتهای ضروری، فعالیتهای اختیاری و فعالیتهای اجتماعی هستند که فعالیتهای نوع دوم و سوم در کیفیت بخشی به شهر بسیار مهم اند.
در نواحی بی کیفیت شهری صرفاً می توان فعالیتهای ضروری را یافت. به عبارتی، مردم به کارهایی می پردازند که ناچار به انجام آنها هستند:
در نواحی شهری با کیفیت، نه فقط فعالیتهای ضروری (که در شرایط مناسبی انجام می گیرند)، بلکه بسیاری از فعالیتهای تفریحی و اجتماعی مورد علاقه مردم نیز صورت می گیرد. با وجود این، این فعالیتها زمانی اتفاق می افتند که شرایط مناسب باشد؛ یعنی شهر فضاهایی با کیفیت خوب و وسوسه انگیز، ارائه دهد. به همین دلیل است که شهر خوب را می توان با یک مهمانی خوب مقایسه کرد: مردم طولانی تر از آنچه واقعاً لازم است در آنجا میمانند، چرا که از حضور در آنجا لذت میبرند.
سه گونه از فعالیتهای عابران پیاده
2-5-1- فعالیتهای ضروری
آنچه که حتما باید انجام شود: رفتن به مدرسه، انتظار کشیدن برای اتوبوس و رفتن به محل کار، کوتاه آنکه، این نوع فعالیتها بدعوت توجه به کیفیت محیط کالبدی اتفاق میافتند، زیرا مردم ناچار به انجام آنهایند. یک شهر خوب برای بسیاری از فعالیتهای ضروری شرایط مناسبی فراهم میآورد و در طی زمان این فعالیتها را حفظ و تقویت میکند.
2-5-2- فعالیتهای اختیاری (فراغت شهری)
مجموعه فعالیتهایی که به هنگام وجود شرایط اقلیمی، جذابیت و دعوت کنندگی محیط پیرامون، به وقوع میپیوندد. این گونه فعالیتها نسبت به کیفیت حساساند و تنها در شرایطی رخ می دهند که کیفیت محیطی مطلوب باشد. ویژگی بارز شهر خوب، وجود فعالیتهای اختیاری بسیار است. مردمی که به چنین شهری میآیند، مکانهایی را جذاب مییابند و مدت طولانیتری در آنجا اقامت میکنند. یک شهر بی نظیر و جذاب را می توان از میزان استفاده مردم شهر از فضاهای عمومی برای گذران اوقات فراغت شناخت.
2-5-3- فعالیتهای اجتماعی
این فعالیتها زمانی اتفاق می افتد که مردم در فضای همسانی تردد کنند. مواردی همچون تماشا کردن، گفت و شنود، تجربه مواجهه با دیگران و مشارکت فعال یا غیر فعال را شامل میشود. یک شهر خوب، طیف گسترده ای از فعالیتهای اختیاری را عرضه میکند و از آنا که مردم بسیاری در شهرها حاضر هستند، افراد زیادی برای تجربه کردن، تماشا کردن و صحبت کردن وجود دارند. در نتیجه شهر، به شهری سرزنده و فوق العاده تبدیل می شود: شهری برای مردم (یان گل، 1389: 5-4).
جدول (2-3): فضاهای عمومی- نیازهای کیفی
محافظت | آسایش | لذت | |
محافظت در برابر رفت و آمد و تصادفات | امکاناتی برای قدم زدن (فضای کافی برای راحت قدم زدن، عدم وجود موانع فیزیکی و دسترسی خوب به نقاط کلیدی) | امکاناتی برای دیدن (مشاهده فواصل دور، چشم اندازهای بدون مزحمت بصری، مناظر لپذیر، نورپردازی) | مقیاس (ابعاد بناها و فضاها در تناسب با ابعاد مهم انسانی مرتبط با حواس، حرکت، اندازه و عملکرد انسان) |
محافظت در برابر جرایم و خشونتها (ایمنی) | امکاناتی برای ایستادن و توقف (لبه هایی که برای توقف مناسب اند، تثبیت مکانهای توقف، نقاط تعریف شده برای توقف) | امکناتی برای گفت و شنود (سطح پایین اغتشاشات صوتی، چیدمان نیمکت ها طوری که ارتباط صوتی بین آنها برقرار شود) | امکاناتی برای لذت بردن از موقعیتهای مساعد آب و هوایی (آفتاب، سایه- گرمی، خنکی- وزش نسیم، تهویه) |
محافظت در برابر شرایط بد آب و هوایی (باد، باران و برف، سرما، آفتاب و …) | امکاناتی برای نشستن (نیمکت و نشستنگاه) | امکاناتی برای بازی / اکتششاف/ فعالیت (دعوت کنندگی فضا برای فعالیت) | کیفیت زیبایی شناسی/ تجربه احساس مثبت ( طراحی خوب و توجه به جزئیات، چشم اندازها و دورنماها، درختان، گیاهان و آب) |
Necessary activities
Optional activities
Social activities
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-03-06] [ 08:42:00 ب.ظ ]
|