صفات اصلی فضاهای شهری/،پایان نامه گسترش پیاده راه ها |
- صفات اصلی فضاهای شهری
2-6-1- زیبایی
برخی از متخصصین اصولاً فضایی را به عنوان فضای شهری میشناسند که در کالبد آن فضا تناسبات فضایی زیبایی شناسانه وجود داشته باشد. زیبایی بارزترین ویژگی یک فضای شهری مطلوبی است که همه اجزاء آن هنرمندانه خلق و کنار هم قرار گرفتهاند. علاوه بر عناصر و اجزاء انسان ساخت فضا، عناصر طبیعی به ویژه انواع گیاهان و آب از عواملی هستند که میتوانند زیبایی فضا را ارتقاء ببخشند و فضای ساخت را زیباتر نمایند.
2-6-2- جاذبه
به معنای وجود ویژگیهای در فضاست که به عنوان جاذب و مشوق مردم برای حضور در فضا ایفای نقش میکند. این ویژگیهای جاذب اعم از زیبایی، امکانات تفریح و سرگرمی، عملکردها و کاربری های پاسخگو به نیازهای مختلف انسان، مشارکت در فعالیتهای جمعی، ملاقاتهای دوستانه، تعاملات اجتماعی، بهرهمندی از طبیعت مناسب، گذران اوقات فراغت، دسترسی مناسب و امثالهم میباشند.
2-6-3- روزآمدی
فضاهای شهری باید به گونهای طراحی و ایجاد شوند و مورد بهره برداری قرار گیرند، که این فضاها از کهنگی و بی فایدهگی و ناکارآمدی مصون بمانند. در واقع، رعایت انعطاف پذیری و همچنین چند عملکردی بودن و قابلیت مورد استفاده بودن در زمان های مختلف که اصول مهمی در طراحی فضاها هستند.
2-6-4- ایمنی و امنیت
احراز شرایط امن و ایمن، مطلوب فضا را افزایش داده و فضا را برای فعالیتهای عمومی فراهم میکند. امنیت مورد نظر، به امنیت فیزیولوژیکی منحصر نشده و جنبه های روانی و معنوی و فرهنگی آن که می تواند از سوی بسیاری موارد، از جمله کالاها و رفتارها و افراد و فرمها و تبلیغات و گروه های دیگر خدشهدار شوند نیز باید به جد مورد توجه قرار گیرند.
2-6-5- راحتی، آسایش و آرامش
فضای شهری وقتی مطلوب تلقی میشوند و مناسب زندگی جمعی و حیات اجتماعی هستند که بتوانند متضمن راحتی، آسایش و آرامش شهروندان باشند. بدون تأمین راحتی، آسایش و آرامش، فضای شهری امکان پذیرش مردم و ایفای نقش به عنوان فضای حیات اجتماعی را دارا نبوده و نخواهد توانست پذیرای مردم باشد.
2-6-6- دسترسی آسان
مراد اصلی این است که هر کس با هر وسیلهای اعم از وسیله نقلیه شخصی، حمل و نقل عمومی و حتی پیاده بخواهد به فضای شهری مراجعه کند مشکلی نداشته باشد. مثلاً ایستگاههای مناسب، تواتر تردد وسیله کارآمد، پارکینگ کافی، مسیر پیادهی ایمن و سرپناههای مناسب ضرورتهای دسترسی آسان و سهل و کارآمد هستند.
2-6-7- مقیاس انسانی
نکتهی اصلی در این زمینه این است که اگر به تواناییها و تناسبات فیزیولوژیک انسان توجه میشود، باید تواناییها و نیازها و ظرفیتها و غایتهای روانی و معنوی و فرهنگی انسان نیز به جد مورد توجه و ملاک عمل قرار گیرند. تا فضا بتواند بالاترین درجه مطلوبیت را داشته باشند. برای نمونه، موضوعاتی چون تبلیغات، فرمها مورد استفاده، شدت صدا، رنگها، اثاثه شهری، نورپردازی، میزان آلودگیها و تناسبات زمینهها و عواملی هستند که میتوانند به عنوان جلوههای مختلف مقیاس انسانی مطرح شوند و رعایت آنها مطابق با ویژگیهای که هر فرهنگ جامعهای برای انسان تعریف میکند، مطلوبیت فضا را برای مردم آن فرهنگ و جامعه ارتقاء خواهد بخشید.
2-6-8- هویت
موضوع هویت به تناسب و نسبت رابطه انسان با خداوند جل و علا مربوط میشود. مولفههای هویتی در دو گروه اصلی شکل و محتوا قابل طبقه بندی هستند. در گروه اول (گروه بارزههای شکلی) میتوان از نشانه، اندازه، تعداد جمعیت، تمیزی، آلودگی، عملکرد، شلوغی، تاریخ و امثالهم نام برد. در گروه دوم (بارزههای محتوایی) هویت نیز موضوعاتی چون نمادها، معنی، تاریخ، فرهنگ مردم، عملکرد، رفتار، زیبایی، پاکی و از این قبیل قابل ذکر هستند.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-03-06] [ 08:42:00 ب.ظ ]
|