شاخصهای پیاده راه/،پایان نامه گسترش پیاده راه ها |
شاخصهای پیاده راه
شاخصها | تعاریف |
عرض مسیر | در کل یک مسیر پیاده دارای پهنای کافی باشد تا بتواند پهار حوزه فرضی (حوزه لبه، مبلمان، عبور و جداره) متمایز را تأمین نماید. |
دسترسی مناسب برای معلولین | برای اطمینان از اینکه معلولین نیز دارای حق دسترسی یکسان به محل کار، مغازه ها و حمل و نقل عمومی هستند |
فواصل پیاده معقول | مسافت پیاده ای که به راحتی بتوان آن را در فاصله مبدأ تا مقصد طی کرد، (5 تا 10 دقیقه پیاده روی) |
امنیت | امنیت پیاده تحت تاثیر مقیاس و کیفیت نورپردازی فضا قرار دارد |
جذابیت بصری و هویت اجتماعی | طراحی مناسب باید صمیمیت و خودمانی بودن محیط پیاده را ارتقاء دهد |
سر و صدا و کیفیت هوا | حریم بین معبر سواره و پیاده، به حفظ عابرین از محیط نامطلوب و ناخوشایند سواره کمک می نماید |
پارکینگ مناسب | برنامه ریزی و طراحی دقیق تسهیلات مربوط به پارکینگ |
(محمدی و همکاران، 1392: 9-1).
2-10- پیاده روی
پیادهروی، سادهترین نوع جابجایی بین مبدا و مقصد بوده و تنها گونهای از حمل و نقل است که بصورت مستقل و غیروابسته به هیچگونه ابزار یا وسیلهای خارجی امکانپذیری میباشد: «حرکت پیاده، طبیعی ترین، قدیمی ترین و ضروری ترین شکل جابجایی انسان در محیط است و پیادهروی هنوز مهمترین امکان برای مشاهده مکانها، فعالیتها، احساس شور و تحرک زندگی و کشف ارزشها و جاذبههای نهفته در محیط است».
پیادهروی، مهمترین روش جابه جایی افراد در شهرهاست. پیادهروی، ابتدایی ترین نوع حمل و نقل شهری است و می تواند ایمن ترین و راحت ترین آن نیز باشد .امروزه در سیاست های برنامه ریزی شهری به دنبال تقویت محیط های پیاده و از بین بردن موانعی هستیم که توانایی ما را برای پیادهروی آسان محدود میکند (محمدی و همکاران، 1392: 9-1). محققان پیادهروی را قدیمی ترین و اساسی ترین حالت سفرهای شهری میدانند که اغلب در زمان طراحی سیستم های حمل و نقل شهری مورد کم توجهی قرار میگیرد (Zegeer et al, 2002). فعالیت پیادهروی را می توان قدمزدن مابین فضاهای شهری جهت اهداف تفریحی، ورزشی، دسترسی به تسهیلات شهری و مقاصد کاری دانست(Dobbs, 2009). پیادهروی هم به لحاظ فیزیکی که قابلیت انعطاف پذیری و هماهنگی بسیار بالاتری با مسیر دارد و هم روانی که امکان مکاشفه و ارتباط با فضا را فراهم می نماید بر حرکت سواره برتری دارد.
به طور کلی میتوان حرکت پیاده را به هفت فعالیت مختلف تقسیم کرد که عبارتند از: قدم زدن، ایستادن، نشستن، درازکشیدن، دویدن، بازی کردن و تماشا کردن.
2-11- پیادهراهسازی
پیادهراه سازی نیرومندترین و اثرگذارترین جنبشهای طراحی مجدد خیابان و محلات است که محیط عمومی بسیاری از شهرها را تغییر داده است و برنامهریزان آمریکایی و اروپایی با بهره گرفتن از این طرح و بستن و محدود نمودن ورود ترافیک سواره به خیابانهای اصلی، موفقیتهای چشمگیری در احیای مراکز شهر رو به زوال کسب کردهاند. در دهه 1980-1970 این جنبش منجر به ساخت 150 مال در شهرهای کوچک و بزرگ امریکا شد. پیادهراه سازی به معنی فرایندی است که در آن فضای خیابان از خودرها و دیگر وسایل نقلیه پس گرفته میشود و به دنبال آن اقدامات مناسبی همچون سنگفرش خیابان، اضافه نمودن مبلمان و جزئیات دیگر انجام میشود (صرافی و همکارن، 1393: 227).
پیاده راهها یا مسیرهای پیاده برای تبدیل فضاهای سکونتگاهی به مکانهای امن و لذت بخش برای پیاده روی اختصاص داده شدهاند. امروزه، در سیاستهای برنامه ریزی شهری به دنبال تقویت محیطهای پیاده و از بین بردن موانعی هستیم که توانایی ما را برای پیادهروی آسان و ایمن، محدود میکند (رفیعیان و همکاران، 1390: 56-41).
Walking
Pedestrianisation
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-03-06] [ 08:39:00 ب.ظ ]
|