انواع پیاده راه سازی/،پایان نامه گسترش پیاده راه ها |
انواع پیادهراه سازی
به طور کلی، چهار نوع پیادهراه سازی وجود دارد که شامل پیادهراه سازی کامل، پیادهراه سازی پارهوقت، پیادهراه سازی جزئی (بخشی) و پیادهراه سازی هوایی است.
پیادهراه سازی کامل: به این معناست که تمام وسایل نقلیه همیشه و در همهی روزها از ورود به محدوده منع شدهاند.
پیادهراه سازی پاره وقت: به این معناست که ممنوعیت وسایل نقلیه تنها در ساعات معینی از روز یا روزهایی از هفته اجرا میشود.
پیادهراه سازی جزئی (بخشی): به این معناست که برخی از وسایل نقلیه از ورود به ناحیه منع شدهاند، اما نه همه. هدف از اجرای این نوع طرح که با ویژگیهای مطبوعیت و زیباسازی و انحناها و موانع مصنوعی جاده همراه است، آهسته نمودن تردد وسایل نقلیه است (Transport Department,2002).
پیادهروهای هوایی: یک سیستم پیادهرو هوایی میتواند به عنوان شبکه به هم پیوسته مسیرهای پیاده مرتفع تعریف شود. این شبکه شامل پلهای هوایی، پلهای طبقه دوم در ساختمانها و مراکز فعالیتی مختلف که شامل گالرهای خرید سرپوشیده، هتلها و غیره میباشد. پیادهرو هوایی اغلب دارای سیستم های گرمایشی و سرمایشی است (صرافی و همکارن، 1393: 228).
انواع پیادهراه
- پیادهراهایی که هیچ وسیله نقلیهای اجازه تردد در آنها را ندارد.
- پیادهراهایی که بعضی وسایل نقلیه کم سرعت اجازه تردد در آنها را دارد.
- پیادهراهایی که در بعضی از ساعات روز و یا روزهای خاص از هفته، ماه یا سال ورود وسایل نقلیه ممنوع میشود.
2-13- نقش پیادهراها
پیادهراهای کنونی ایران از لحاظ عملکردی داری 2 نقش برجسته میباشند
-
- عملکرد تجاری شاخص در شهر که موجب استقبال جمعیت قبل از تبدیل آن به پیادهراه بوده است.
- عملکرد تفریحی و تفرجی که پس از تبدیل خیابان به پیادهراه حاصل آمده است و با حذف نکات منفی خیابان شامل برآیند مثبت نیروهای اجتماعی، اقتصادی، عملکردی و … شهر را به وجود آورده است.
این 2 عملکرد در کنار هم باعث میشود که کار و استراحت به عنوان 2 رکن اصلی زندگی شهری را متعادلانه با هم پیوند بزند.
قرار گیری کاربری تجاری و تفریحی- فراغتی نتایج مثبتی را به همراه دارد که برخی از آنها عبارتند از:
-
- سرزندگی مکان و افزایش رفت و آمد پیاده
- افزایش تعاملات اجتماعی
- افزایش رونق اقتصادی
- کاهش فاصله اجتماعی افراد مختلف جامعه
- کاهش فاصله اجتماعی افراد جامعه
- افزایش حس تعلق افراد نسبت به مکان
- افزایش خاطرات جمعی از مکان
نیاز به پیادهراه
مسئله به طور عام عبارت است از تسلط فضای خودرو-محور، ازدحام و ضعف دسترسی پیاده، فرسودگی کالبد و کارکرد، آلودگی زیست محیطی، ناامنی و خلوتی شبانه، ضعف حیات مدنی و همچنین حذف خاطرات جمعی و هویتی شهر (صرافی، محمدیان مصمم، 1391).
افزایش استفاده از خودروو کاهش استفاده از حالتهای دیگر حمل و نقل به ویژه پیادهروی زمینه های بسیاری از بیماریها به ویژه مرض چاقی و بیماریهای قلبی عروقی را فراهم می آورد (صرافی، محمدیان مصمم، 1391: 125).
تجهیزات محدودههای پیاده
- امکاناتی برای استراحت
- طراحی مناسب سطوح
- مبلمان
- تجهیزات بازی و سرگرمی
- نورپردازی و روشنایی
- گیاهان و فضای سبز
- آب نماها
- مراکز ارائه آثار فرهنگی- هنری
FULL-Pedestrianiization
Part- time Pedestrianiization
Partial Pedestrianiization
Skywalks
Second- story within Buildings
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-03-06] [ 08:39:00 ب.ظ ]
|