شاخص های ایجاد پیاده‏راه شهری

افراد و موسسات مختلفی از جمله سازمان برنامه ­ریزی منطقه سن دیه گو، آقای کاشانی جو و ….  شاخص‏هایی جهت ایجاد پیاده‏راه ارائه کرده ­اند که به چند نمونه از آنها در زیر اشاره شده است.

کریستوفر الکساندر معیارهای فضای مطلوب شهری را اینگونه بیان می‏کند:

  • لزوم وجود خیابان برای عابر پیاده
  • کاربری­های متنوع و مختلط در فضای شهری
  • ایجاد فضاهای مثبت در فواصل بناها
  • به حداکثر رسانیدن مشارکت شهروندان در طراحی فضای شهری
  • ایمن بودن عابر پیاده از تغییرات جوی
  • رعایت مقیاس انسانی در طراحی شهری( رئیسی، 1386: 14).

مونت گومری اظهار می­دارد می­دارد که اگرچه تفکر راجع به یک مکان موفق، رفتن به آنجا و فهمیدن این که این مکان خوب است یا نه کار ساده­ای است، اما فهمیدن این که چرا این مکان موفق است و این که چرا این مکان موفق است و این که چگونه این موفقیت با ایجاد و قرار دادن شرایط درست ایجاد شود بسیار مشکل­تر است. وی پس از بررسی های مختلف معیارهایی را بر می­شمارد که خصوصیت یک فضای شهری موفق را معرفی می­ کنند:

  • باید اشکال طراحی محیط جالب و با انگیزه باشد.
  • نشاط شهری و خیابانی و انس با محیط وجود داشته باشد.
  • مکان شهری باید پر ابهام باشد تا کاربر بتواند در آن جست و جو کند.
  • فضاهای شهری باید تعجب بر انگیز بوده و در عین حال موجب آگاهی شده، ایجاد بحث و گفتگو کنند و نشاط و شادی بیافرینند.
  • مکان­های راحت و متنوعی برای نشستن و انتظار وجود داشته باشد.
  • امکان انتخاب، تنها بودن، خلوت و ناشناس ماندن افراد فراهم باشد.
  • تغییر فصول روند زندگی روزانه و توجه به آن را بی اهمیت نکند، بلکه بخش کاملی از تغییرات مداوم شهر باشد.( Montgomery,1998)
  • شاخص­ های دام نوزی(dom nozzi) برای ایجاد، توسعه و نگهداری یک پیاده‏راه(کاشانی جو، 1389: 71-84).:
  • تمرکز شاد برای عابرین پیاده
  • تراکم های مسکونی
  • اندازه ها با مقیاس انسانی
  • خرده فروشی های فعال و گوناگون
  • آرام سازی ترافیک، فعالیت 24 ساعته
  • محوطه­های باریک
  • محافظت در برابر آب و هوا
  • پیاده­رو های عریض
  • تجهیزات غیر مزاحم
  • نمای اصلی فعال ساختمان
  • نمای متعادل
  • همجواری
  • بلوک های کم طول
  • دور منظر انتهایی
  • بنگاه های تجاری مناسب
  • آقای دکتر پاکزاد شاخص­ های موفقیت یا توقعات موردی -توقعاتی است که مختص پیاده‏راه است- یک پیاده‏راه را به طور کلی در 3 دسته تقسیم کرده است:
  • سرزندگی
  • انعطاف پذیری
  • ایمنی
  • اصول طراحی پیاده‏راها بر اساس مبانی توسعه پایدار عبارتند از:
  • توجه کافی به مکانیابی یک محدوده پیاده براساس حداکثر ارتباط با بافت محله ای
  • ایجاد تسهیلات لازم در اطراف پیاده راه جهت جلوگیری از اخلال در حرکت سواره
  • به حداکثر رساندن تنوع کاربریها در محدوده پیاده و با رعایت اصل سازگاری
  • توجه به مقیاس انسانی در کلیه مراحل مکانیابی و طراحی و در تمامی جزییات
  • حداکثر استفاده از گیاهان، آب و عناصر و مصالح طبیعی در بهسازی و مبلمان پیشنهادی
  • حفاظت از بناهای باارزش تاریخی در پیاده راه و یا توسعه محدوده های پیاده حول این ابنیه
  • توجه به چشم اندازهای طبیعی و مصنوعی و بویژه دورمنظر انتهایی در محدوده پیاده
  • تمرکز بیشتر بر ایجاد و توسعه پیاده‏راها در محلات شکل گرفته تا مناطق شهری نوساز
  • استفاده از مواد و مصالح بومی و همساز با اقلیم در جزییات مصنوع پیاده راه
  • طراحی اجزای محدوده پیاده جهت استفاده بهینه از نور طبیعی با توجه به نوع اقلیم
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...