نیازهای اصلی عابران پیاده/،پایان نامه گسترش پیاده راه ها |
ویژگیها نیازهای اصلی عابران پیاده
شش نیاز اساسی که شهروندان به مراکز شهری مراجعه میکنند عبارتند از ایمنی، کارآمدی، آسایش، پذیرابودن، آسودگی و ارتباط یا تعامل در میان اجتماع. همه این نیازها در خیابان پیاده برآورده میشود (Burden, 2001).
بطور کلی، ویژگیها و نیازهای اصلی عابران پیاده را میتوان به دو گروه فیزیکی که به مباحث جسمی و ابعاد کمی انسان مربوط میشود و روانی که جنبه های کیفی و ادراکی را مورد بررسی قرار میدهد، تقسیم بندی نمود:
2-17-1- ویژگیهای فیزیکی (مادی)
به طور کلی میتوان حرکت پیاده را به لحاظ فیزیکی به شش فعالیت مختلف تقسیم کرد که عبارتند از: راه رفتن، ایستادن، نشستن، دراز کشیدن، دویدین و بازی کردن. همچنین، از نظر نوع کارکرد فعالیت پیاده میتوان آن را به دو نوع رفتار پویا[1] مثل راه رفتن و پرسه زدن[2] و رفتار ایستا مثل نشستن، ایستادن و دراز کشیدن تقسیم کرد.
2-17-2- نیازهای روانی (معنوی)
نیازهای روانی عابران پیاده اگر مهمتر از نیازهای مادی نباشد از اهمیتی کمتر برخوردار نیستند. نیازهای اصلی عابران پیاده را به لحاظ روانی میتوان در پنج عامل زیر خلاصه نمود:
پیوستگی: عابران پیاده به لحاظ روانی بیشتر به شبکههای پیوسته تمایل دارند که همه مبدأها را به همه مقصدها، بدون وقفه و بریدگی ارتباط دهد.
کوتاهی: پیادهها نسبت به فاصلهها فوق العاده حساساند و عموماً کوتاهترین مسیر را انتخاب میکنند. مسیرهای بهتر ولی طولانیتر معمولاً مورد استفاده قرار نمیگیرند.
زیبایی و امنیت: پیادهراها در اوقات خلوت، خود را کاملاً بی دفاع حس میکنند و به مسیرهایی نیاز دارند ک در آنها احساس امنیت کنند. به علاوه، اگر مسیرهای پیاده جذاب باشد، تعداد بیشتری از آن استفاده میکنند و سفرهای طولانی تری پیاده صورت میگیرد.
ایمنی: پیادهها، به دلیل حساسیت نسبت به فاصله، معمولاً کوتاهترین مسیر را انتخاب میکنند؛ حتی اگر ایمنی این مسیر کافی نباشد. به این دلیلی، اگر اختلاف طو مسیر ایمن با کوتاهترین مسیر زیاد است، گاهی لازم میشود که به طریق فیزیکی مانع استفاده پیادهها از کوتاهترین مسیر شوند(کاشانی جو، 1393: 33).
2-18- شاخص های ایجاد پیادهراه شهری
افراد و موسسات مختلفی از جمله سازمان برنامه ریزی منطقه سن دیه گو، آقای کاشانی جو و …. شاخصهایی جهت ایجاد پیادهراه ارائه کرده اند که به چند نمونه از آنها در زیر اشاره شده است.
کریستوفر الکساندر معیارهای فضای مطلوب شهری را اینگونه بیان میکند:
- لزوم وجود خیابان برای عابر پیاده
- کاربریهای متنوع و مختلط در فضای شهری
- ایجاد فضاهای مثبت در فواصل بناها
- به حداکثر رسانیدن مشارکت شهروندان در طراحی فضای شهری
- ایمن بودن عابر پیاده از تغییرات جوی
- رعایت مقیاس انسانی در طراحی شهری( رئیسی، 1386: 14).
مونت گومری اظهار میدارد میدارد که اگرچه تفکر راجع به یک مکان موفق، رفتن به آنجا و فهمیدن این که این مکان خوب است یا نه کار سادهای است، اما فهمیدن این که چرا این مکان موفق است و این که چرا این مکان موفق است و این که چگونه این موفقیت با ایجاد و قرار دادن شرایط درست ایجاد شود بسیار مشکلتر است. وی پس از بررسی های مختلف معیارهایی را بر میشمارد که خصوصیت یک فضای شهری موفق را معرفی می کنند:
- باید اشکال طراحی محیط جالب و با انگیزه باشد.
- نشاط شهری و خیابانی و انس با محیط وجود داشته باشد.
- مکان شهری باید پر ابهام باشد تا کاربر بتواند در آن جست و جو کند.
- فضاهای شهری باید تعجب بر انگیز بوده و در عین حال موجب آگاهی شده، ایجاد بحث و گفتگو کنند و نشاط و شادی بیافرینند.
- مکانهای راحت و متنوعی برای نشستن و انتظار وجود داشته باشد.
- امکان انتخاب، تنها بودن، خلوت و ناشناس ماندن افراد فراهم باشد.
- تغییر فصول روند زندگی روزانه و توجه به آن را بی اهمیت نکند، بلکه بخش کاملی از تغییرات مداوم شهر باشد.( Montgomery,1998)
- شاخص های دام نوزی(dom nozzi) برای ایجاد، توسعه و نگهداری یک پیادهراه(کاشانی جو، 1389: 71-84).:
- تمرکز شاد برای عابرین پیاده
- تراکم های مسکونی
- اندازه ها با مقیاس انسانی
- خرده فروشی های فعال و گوناگون
- آرام سازی ترافیک، فعالیت 24 ساعته
- محوطههای باریک
- محافظت در برابر آب و هوا
- پیادهرو های عریض
- تجهیزات غیر مزاحم
- نمای اصلی فعال ساختمان
- نمای متعادل
- همجواری
- بلوک های کم طول
- دور منظر انتهایی
- بنگاه های تجاری مناسب
Active Behavior
Stroll
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-03-06] [ 08:38:00 ب.ظ ]
|