پژوهش های کارشناسی ارشد درباره شناسایی و اولویت بندی عوامل تاثیر گذار در کنترل تصادفات عابرین پیاده ... |
نوع کشور | جمعیت | مرگ و میر ترافیکی | وسیله نقلیه |
کشورهای بادرآمدمتوسط | ۷۲% | ۸۰٪ | ۵۲٪ |
کشورهای با درآمد کم | ۱۲% | ۱۲٪ | ۱٪ |
کشورهای با درآمد بالا | ۱۶% | ۸٪ | ۴۷٪ |
-۲۴۰۰۰۰/۱ نفر سالیانه در دنیا فوت می کنند . ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر دچار آسیب و صدمه می شوند . -۵۹ درصد از مرگ و میر ها در گروه سنی ۴۴-۱۵ ساله اتفاق افتاده است . -دهه ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ دهه اقدام برای افزایش ایمنی جاده ها از طرف سازمان ملل نامگذاری شده است . ۸۸ درصد از مرگ و میر های ترافیکی در کشورهای با درآمد کم و متوسط اتفاق افتاده است که فقط ۵۳درصد از وسائط نقلیه را دارا می باشند . ( منطقه مدیترانه شرقی و افریقا )- نیمی از مرگ و میر ها در عابرین پیاده ، موتورسوارها و دوچرخه سوارها می باشد . - علت اصلی مرگ و میر در افراد ۲۹-۱۵ ساله حوادث ترافیکی می باشد . - چنانچه اقدامی در زمینه کنترل حوادث ترافیکی تا ۲۰۲۰ صورت نگیرد مرگ و میر به ۹/۱ میلیون ونهصد هزار نفر خواهد رسید یعنی ۵۳ درصد رشد خواهد کرد. - تنها ۲۸ کشور که ۷ درصد جمعیت جهان یعنی ۴۱۶ میلیون نفر جمعیت دارند قوانین جامع در مورد تمام ۵ عامل خطرحوادث ترافیکی ( سرعت ، مصرف الکل در هنگام رانندگی ، کلاه ایمنی درموتورسواران ، کمر بند ایمنی و صندلی کودک ) را به اجرا گذاشته اند . - حوادث ترافیکی بین ۳-۱ درصد از درآمد ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است . - بیش از ۷۷ درصد کل مرگ و میر ها در مردان اتفاق می افتد . مرگ و میر در مردان جوان زیر ۲۵ سال سه برابر زنان در همین گروه سنی می باشند۱.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
————————————————————————————-
( گزارش سال ۲۰۱۳ ،سازمان جهانی بهداشت: ezak.blogfa.com./ )1-
۲-۱۳-۲- بررسی آمار تصادفات تعدادی از کشور ها :
آمار نشان میدهد یک پنجم کل قربانیان حوادث رانندگی در جهان در سال گذشته میلادی که مجموع آنها یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفر بود، پیاده بودند. (سازمان بهداشت جهانی، ۱۳۹۲) .سال گذشته ۳۸ درصد کل عابران کشته شده در حوادث رانندگی در جهان را ساکنان قاره آفریقا تشکیل میدادند که به این ترتیب بالاترین درصد عابران قربانی حوادث رانندگی در قاره آفریقا مشاهده میشود. در برخی کشورهای آفریقایی مانند لیبریا، دو سوم کل قربانیان حوادث رانندگی را عابران پیاده تشکیل میدهند.کمترین درصد عابران قربانی حوادث رانندگی در جهان در کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا به ثبت رسیده است، به گونهای که عابران در این کشورها فقط ۱۲ درصد کل کشته شدگان در حوادث رانندگی را تشکیل میدهند (سازمان جهانی بهداشت ، ۱۳۹۲)
۳-۱۳-۲- لیست کشورهایی که بیشترین میزان تلفات سالانه را دارند اشاره می کنیم.
۱- برای مثال هر ساله در انگلیس ۴ نفر در میان هر ۱۰۰۰۰۰ نفر به علت تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند. ( تلفات رانندگی دنیا: مجله بهار ،۱۳۹۱)
-
- چاد – ۲۹ نفر
بیش از ۴۰۰۰۰۰ کیلومتر جاده این کشور کوچک افریقایی جمعیتی ۱۱ میلیونی دارد. بیش از ۵۰ درصد جمعیت این کشور زیر ۱۴ سال سن دارند. یک پنجم جمعیت نیز بین ۱۷ تا ۲۴ سال سن دارند که بیشترین جمعیت رانندگان این کشور را تشکیل می دهند. چاد کشوری فقیر بوده و نامناسب بودن زیر ساخت ها و جاده ها یکی از دلایل اصلی آمار بالای تلفات رانندگی در این کشور است.
۳-عمان – ۳۰ نفر
این کشور ساحلی در همسایگی امارات متحده عربی کمی کوچکتر از ایالت کنزاس امریکا است بیشتر جاده های این کشور از مسیر صحرا و بیابان عبور می کنند و اکثرا پوشش آسفالت مناسبی ندارند. علاوه بر جاده های نامناسب یکی دیگر از دلایل آمار بالای تصادفات جاده ای منجر به مرگ با دمای تابستانی و طوفان های شن است.
۴- گینه بیسائو – ۲٫ ۳۱ نفر
این کشور در غرب افریقا در همسایگی سنگال و گینه تنها ۷٫ ۱ میلیون نفر جمعیت دارد. در بیشتر مواقع رانندگان عصبانی و با عجله هستند مدام به زبان پرتقالی فریاد می زنند. تنها ۷ درصد جمعیت این کشور به سن ۵۵ سالگی می رسند.
۵-نیجریه – ۷٫ ۳۳ نفر
تنها ۱٫ ۶ درصد از جمعیت این کشور بالای ۵۵ سال عمر دارند و متوسط سن افراد ۱۸ سال است. آمار بالای تلفات رانندگی تنها دلیل مرگ و میر در این کشور نیست بیماری های واگیردار مانند ایدز ، خشونت بالا و کمبود بهداشت عمومی از دیگر عوامل مرگ و میر بالا در این کشور است.
۶-ایران – ۱٫ ۳۴ نفر
متوسط سن در ایران ۲۸ سال بوده و ۱۰ درصد مردم این کشور بالای ۵۵ سال سن دارند. در مقایسه با کشورهای دیگر موجود در لیست این مساله مشخص می شود که نسبت بین سن و تعداد تلفات حوادث جاده ای تنها فاکتور مؤثر نیست. نحوه رانندگی، امنیت خودروها و وضعیت زیرساخت جاده ها نیز در این آمار مؤثر است.
۷-ونزوئلا – ۲٫ ۳۷ نفر
یکی از مواردی که تمام کشورهای موجود در این لیست یکسان است آب و هوای گرم و معتدل است. خودروها در آب و هوای گرم و معتدل بیشتر از آب و هوای سرد دوام می آورند. ونزوئلا نیز مملو از خودروهای قدیمی و تقریبا از کار افتاده است. تأمین قطعات نیز بسیار مشکل است. تصادفات به دلیل فرسودگی بیش از حد خودروها از دلایل اصلی تلفات سوانح رانندگی در این کشور است.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-09-05] [ 06:03:00 ب.ظ ]
|