مهارت تفکر انتقادی//پایان نامه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان |
مهارت های تفکر انتقادی
در توصیف و تحلیل تفکر، مهارتهای زیر برای تقویت تفکر انتقادی ضروری است
الف) تعریف و شفاف سازی مسئله، شامل
- تشخیص دیدگاه های اصلی یا مسئله: توانایی تشخیص ایده اصلی درمقاله ، مباحثه یا فیلم سیاسی، با توانایی تشخیص دلایل و نتایج مباحثه.
- مقایسه شباهتها و تفاوتها: توانایی مقایسه تشابهات و تفاوت های چند اندیشه، شیء، فرد یا موقعیت در زمانی خاص یا در زمان های مختلف؛
- تشخیص اطلاعات مربوط به مسئله: توانایی تشخیص اطلاعات مربوط ونامربوط یا قابل بررسی و غیرقابل بررسی درباره ی مسئله مورد نظر؛
- تنظیم سؤال های مناسب: توانایی تنظیم سؤال هایی که به فهم عمیقتر و روشنتر دیدگاه یا موقعیت منجر می شود.
ب) قضاوت درباره ی اطلاعات مربوط به مسئله، شامل:
- تمایز میان حقیقت، عقیده و قضاوت مستدل: توانایی به کارگیری معیار علمی برای تعیین کیفیت مشاهده، استنتاج و قضاوت؛
- بررسی انطباق مفاهیم: توانایی تشخیص توافق و سازگاری مفاهیم و بافت اطلاعات با یکدیگر؛
- تشخیص مفروضات بیان نشده: توانایی تشخیص مفروضاتی که با صراحت بیان نشده است.
- تشخیص چهارچوبها و کلیشه های ثابت: توانایی تشخیص عقاید کلیشه ای ثابت دربارهی افراد، گروه، یا ایده ها؛
9- تشخیص عوامل احساسی ، تبلیغاتی و مطالب سوگیری شده: توانایی تشخیص سوگیریهای مواد نوشتاری و تصویری و اعتبار منابع ؛
10.تشخیص نظام های ارزشی و جهان بینی های متفاوت: توانایی تشخیص تشابهات و تفاوت های میان نظام های ارزشی و جهان بینی های مختلف.
بیر (1985) این کلمه را به طور مکرر به کار برد. قضاوت اصطلاح خوب و مفیدی برای تحلیل تفکر انتقادی است.بیر قضاوت را تعبیر و تفسیر اطلاعات و تشخیص اظهارات سوگیری شده تعریف کرده است.
ج) حل مسئله یا استخراج نتایج شامل:
11.تشخیص کفایت اطلاعات جمع آوری شده: توانایی تصمیم گیری درباره ی کفایت اطلاعات به دست آمده در مورد کیفیت و کمیت به دست آوردن نتایج ، فرضیه های تنظیم شده، تصمیم گیری و تعمیم؛
12.پیش بینی نتایج احتمالی: توانایی پیش بینی یک رخداد یا رخدادهای مختلف.
بیر از کسانی است که فعالیتها یا مهارتهایی مانند مقایسه کردن، تشخیص دادن(پیشبینی و توالی)، قضاوت کردن، تجزیهوتحلیل کردن و ارزیابی کردن را از اجزاء مهارتهای تفکر انتقادی میداند. وی هشت فهرست مختلف از مهارتهای تفکر انتقادی را که متخصصان تعلیم و تربیت مطرح کردهاند نیز جمع آوری کرده است که درمجموع شامل شصت عنوان میشود. دامنهی موضوعات آنچنان گسترده است که از تفاوت قائل شدن بین اطلاعات و متغیرها گرفته تا کشف تناقضها، اعتبار مشاهدات و تمایل و سوگیریها را شامل میشود.
یکی از فهرستهای هشتگانه فهرست انیس (1962) است که بیر احتمالاً تجزیهوتحلیل تفکر انتقادی را بهوسیله آن یادآور شده است. این فهرست شامل دوازده عنصر از عناصر تفکر انتقادی است:
- به دست آوردن معنای یک عبارت
- قضاوت دربارهی ابهام یا عدم ابهام استدلال،
- قضاوت دربارهی تناقضات موجود در عبارت؛
- قضاوت دربارهی صراحت عبارات
- قضاوت دربار ه ی نتیجهگیری
- قضات دربارهی چگونگی کاربرد اصل خاص عبارات
- قضاوت دربارهی اعتبار مشاهدات
- قضاوت دربارهی تضمین نتایج استقرایی
- قضاوت دربارهی صریح و روشن بودن مسئله
- قضاوت دربارهی مفروضات
- قضاوت دربارهی کفایت تعاریف
- قضاوت دربارهی نحوهی پذیرش عبارات،
آنچه در فهرست انیس قابل توجه است، تأکید بر قضاوت بهصورت عنصری اصلی در تفکر انتقادی است، اما هیچکدام از مهارتهای ذکرشده را نمیتوان به همهی مسائل تعمیم داد. بهکارگیری آن ها در موقعیتهای ویژه به موضوعات خاص مربوط به آن موقعیت و درک و فهم معنای مسئله بستگی دارد (شعبانی ،1393تابستان: 82 تا 85).
- Compare
- Assessment
- Judgemend
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-03-06] [ 09:18:00 ب.ظ ]
|