اعتیاد یک بیماری جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی[29] است که در شکل گیری آن زمینه های پیش اعتیادی متعددی نقش ایفا می کنند. مطالعات نشان داده اند اعتیاد در مصرف کنندگان نیکوتین، الکل و تریاک تنها در بخش کوچکی از جمعیت که به مصرف مزمن مواد می پردازند روی می دهد. به عبارتی این مطالعات سه نکته را نشان می دهند که 1- تمام افرادی که با مواد مخدر مواجه نمی شوند وابسته یا معتاد نمی گردند. 2- مواجه طولانی با مواد مخدر شرط کافی برای اعتیاد نیست. از سوی دیگر برخی اشخاص تنها بعد از چند بار مواجه شدن با مواد معتاد می شوند 3- کسانی که مستعد اعتیاد هستند به مصرف مواد چندگانه تمایل دارند (هیرویی[30] ، آگاتسوما[31]، 2005).  نظریه استعداد اعتیاد[32] بیان می کند که برخی افراد مستعد اعتیاد هستند و اگر در معرض آن قرار بگیرند معتاد می شوند ولی اگر کسی استعداد نداشته باشد؛ معتاد نمی شود (گندورا و گندورا، 1970).

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

نتایج پژوهش ها نشان می دهد که واکنش پذیری بالا و استفاده از راهبردهای تنظیم هیجانی منفی بیشتر، از عوامل خطر زا برای سوء مصرف کنندگان مواد است (ابوالقاسمی و همکاران، 1389). همچنین برخورداری از بیماری روانی زمینه ای یکی از عوامل مستعد کننده برای اعتیاد می باشد.

 

 

اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی (ADHD) یک اختلال عصبی ارثی شایع است که از کودکی وجود داشته و احتمالا علت آن را کاهش عملکرد سیستم های تولید کننده دوپامین در مغز عنوان می کنند (روزلر[33] و همکاران، 2000). بررسی شیوع ADHD و شرح حال افراد مبتلا نشان می دهد که شیوع آن در کودکان 3 تا 10 درصد می باشد که یک سوم تا دو سوم آنها تا بزرگسالی هم مشکلاتشان ادامه پیدا می کند و شیوع ADHD در جمعیت افراد بزرگسال عادی 1 تا 6 درصد تخمین زده می شود (وندر[34] و همکاران، 2001). لذا بر خلاف گذشته امروزه اعتقاد برآن است که نشانه های ADHD بعد از بلوغ عمدتاً ادامه پیدا می کند (وندر و همکاران، 2001 ؛ فاگل [35]و همکاران، 1995). پژوهش های مختلف نشان داده اند که ADHD خطر سوء مصرف مواد، بزهکاری، زندانی شدن، شکست های شغلی، طلاق و مشکلات ازدواج را افزایش می دهد (فاگل و همکاران، 1995).

 

 

با توجه به موارد مذکور سوال اصلی پژوهش این است که آیا راهبرد های تنظیم شناختی هیجان و استعداد اعتیاد در دانشجویان دارای نشانه های اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی (ADHD) با دانشجویان عادی تفاوت دارد یا خیر؟

 

 

[1] – Thompson

 

 

[2] -Barlo

پروژه دانشگاهی

 

 

 

[3] – Martin

 

 

[4] – Dennis

 

 

[5] – Gross

 

 

[6] – Diamond

 

 

[7] – Aspinwall

 

 

[8] – Ochsner

 

 

[9] -Sadock&Sadock

 

 

[10] -Theodore

 

 

[11] -Stern

 

 

[12] – Biederman

 

 

[13] – Faraone

 

 

[14] – Kidd

 

 

[15] – Froehlich

 

 

[16] -Wallander

 

 

[17] – Hubert

 

 

[18] – Kieling

 

 

[19] – Granefski

 

 

[20] – Kraaij

 

 

[21] – Emotion regulation

 

 

[22] – Emotional intelligence

 

 

[23] – Bar-On Parker

 

 

[24] – Parker

 

 

[25] – Thompson RA.

 

 

[26] – Eisenberg N

 

 

[27] – Dillon DG

 

 

[28] – Oschner

 

 

[29] – Bio-psycho-socio-spiritual

 

 

[30] – Hiroi

 

 

[31] –  Agatsuma

 

 

[32] – Addict Prone Theory

 

 

[33] – Rösler

 

 

[34] – Wender

 

 

[35] – Faigel

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...