مدیریت دانش:/پایان نامه درباره مدیریت دانش |
چه نوع دانشی را باید در سازمان مدیریت کنیم؟
اگر هر اطلاعاتی را گرفته و با هم مقایسه و تطبیق دهیم، به زودی در اطلاعات غرق خواهیم شد و اضافه باری اطلاعات به زودی شروع خواهد شد و قادر به تشخیص اطلاعات و دانش با ارزش، قابل اعتماد و مفید از دانش مشکوک و کم ارزش نخواهیم بود. یکی از چالشهای سازمانی اینست که تعیین کند کدام دانش در سازمان بایستی به صریح تبدیل شود و کدامیک به طور ضمنی باقی بماند و یک موازنه برقرار شود، که این کار با توجه به عملکرد سازمان و ویژگی های دانش موجود در سازمان انجام می شود.
جوشی و هولساپل (2001) دانش را از زوایای مختلف بررسی کرده و بسیاری از ویژگی های دانش را ذکر کرده اند. چارچوب ویژگیهای دانش موجود به سازمان کمک می کند که بتواند درک بهتری از وضعیت موجود داشته باشد و بر اساس آن بتواند زمینه هایی را که درآن کمبود دارد بهتر شناسایی کند و برای دانش موجود با توجه به ویژگی آن کاربرد مناسب را کشف نماید (جدول2-4). مدیران به عنوان تصمیمگیرندگان در سازمان، بایستی بدانند منابع دانشی در دسترس جهت انتخاب برای «دانش درست» کدام ها هستند(Holsapple and Whinston, 1996).
ویژگی | شــــــــــرح |
سطح مفهومی | سطح شناختی دانش، عمل گرایی، هدف گذاری سیستماتیک، ایده آلی |
کاربرد و محتوی | دانش در مورد موضوعات معین (مشتریان، عرضه کنندگان، بازارها) و زمینه مسئله ، جائیکه دانش می تواند استفاده شود. |
درجه انتزاع | طیفی از انتزاعی تا واقعی |
درجه قابلیت کاربرد | چگونه دانش به طور گسترده می تواند در سطح (محلی، جهانی) بکار برده شود |
درجه قطعیت | سطح اعتماد در اعتبار دانش |
درجه جزئیات | حدود عمق و گسترش |
درجه اهمیت | دانش برای ایجاد ارزش در رابطه با اطمینان از شایستگی سازمان |
درجه قابلیت سنجش | مسئولیت دانش برای سنجش |
درجه کارایی | تخصص و خبرگی که در دانش وجود دارد |
درجه برگشت | دانش، متا دانش، متا متا دانش و …. |
وضعیت دانش | پیشرفت وضعیت های دانش: داده، اطلاعات، دانش، بینش، فهم، قضاوت |
محل | مکانی که دانش در آنجا قرار دارد(بر اساس منابع دانشی، موقعیت فیزیکی) |
سطح مدیریت | سطح مدیریتی که در آن دانش بکار می رود(عملیاتی، کنترل و استراتژیک) |
وجه | طیفی از ضمنی به صریح |
قابلیت برنامه پذیر | حدی که در آن دانش قابل انتقال است و به آسانی مورد استفاده مجدد قرار می گیرد |
کیفیت | اعتبار و سودمندی دانش |
منبع | منبع دانش |
موضوع | دانش یک حوزه کاربردی، خود حوزه یا دیگر حوزه ها |
زمان/ طول عمر | جنبه های موقت دانش |
نوع | توصیفی، رویه ای، و دلایلی که به ترتیب با “چه “، “چگونه"و “چرایی” جنبه های دانش سروکار دارد. |
کاربرد | استفاده برای استفاده عملی، فکری، سرگرمی، معنوی، حرفه ای یا غیر حرفه ای |
قابلیت تغییر | حدی که درآن دانش استعداد تغییر را دارد |
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-03-06] [ 07:52:00 ب.ظ ]
|