محتوای گزارشدهی سرمایه فکری:/پایان نامه اجزای سرمایه فکری |
مفروضات زیربنایی مدل گزارشدهی سرمایه فکری
-
- تحقیقات عملی و ادبیات تحقیق نشان داده است که یک دیدگاه و بینش مدیریتی برای گزارشدهی سرمایه فکری مورد نیاز است بخاطر اینکه گزارشدهی سرمایه فکری نیاز به درک عمیقی ازتمامی فرآیندها و فعالیتهای سازمانی خلق ارزش دارد.
-
- ثانیاً مدل (مدلهای) گزارشدهی سرمایه فکری میبایستی مبتنی بر روابطعلی – معلولی باشد تا بتواند نقش سرمایه فکری را در خلق ظرفیت ایجاد و خلق ارزش نشان دهد. اطلاعات میبایستی درباره متغیرهایی باشد که باعث تغییراتی در منابع سرمایه فکری میشوند.
- مدیریت سرمایه فکری میبایستی بخشی از استراتژیهای شرکتها باشد و میبایستی مدیریت سرمایه فکری در فرآیندهای مدیریتی مانند تنظیم اهداف، برنامهریزی و اندازهگیری پیامدهای اعمال و ارزیابی اعمال براساس اهداف از پیش تعیین شده و … . قرار داده شود.
- مدل گزارشدهی سرمایه فکری میبایستی دارای چشمانداز پیش نگر[1] باشد تا پس نگر[2] )مانند روش های حسابداری سنتی(. (Vander Meer – Kooistra et al., 2001)
محتوای گزارشدهی سرمایه فکری
اولاً باید مفهوم سرمایه فکری بطور واضح مشخص شود به این منظور میبایستی تئوری قوی درباره ارزش سرمایه فکری و اجزای سرمایه فکری و تعاریف و روابط بین اجزاء ایجاد شود.
ثانیاً باید اجزای سرمایه فکری نیز بطور واضح بیان شود باید مدلی انتخاب شود که دارای یک دید وسیعی به اجزای سرمایه فکری باشد و حتی امکان باید شامل موارد زیر باشد :
- تجربه و دانش قرار گرفته در افراد چه بصورت رسمی و غیررسمی
- سیستمهای و فرایندهای سازمانی حامی و حمایتکننده از خلق سرمایه فکری
- نوآوری و تکنولوژی
- روابط تجاری (با کلیه مشتریان و شبکه عرضهکنندگان و شرکاء تجاری)
- باید شرکتها منطق استفاده از مدل سرمایه فکری و اجزای مدل سرمایه فکری را در چهارچوب صنعت خاص و شرکت خودشان بیان کنند.
- همچنین این مدل گزارشدهی سرمایه فکری میبایستی روابط بین اجزای سرمایه فکری را مورد توجه قرار دهد و نقش این اجزای در روابط بین آنها را در خلق ارزش برای شرکت بیان کند.
- سیستمهای اندازهگیری سرمایه فکری میبایستی درک و بینش کاملی از ظرفیت خلق ارزش سرمایه فکری بدهد و حتی امکان باید اطلاعات خود را بصورت کمّی بیان کند اما همیشه امکان اینکار وجود ندارد برای مثال دانش و تجربه ضمنی افراد. (Vander Meer – Kooistra et al., 2001)
در اینجا باید از اعتماد بین افراد به عنوان یک دارایی نامشهود نام برد که همکاری جهت خلق ارزش را ارتقاء میدهد این مفاهیم در قالب و چهارچوب سرمایه اجتماعی بحث میشود.
در اینجا باید این نکته را گفت که هیچ فرق خاصی بین گزارشدهی داخلی و خارجی وجود ندارد منتها باید این مطلب را افزود که در گزارش دهی داخلی اطلاعات مشروح تری درباره فرآیندهاو فعالیتهای سازمانی ارائه می شود ولی در گزارش دهی خارجی فقط نتیجه و پیامدهای این فعالیتها و فرآیندهای سازمانی انتشار مییابد. گزارشدهی داخلی مستلزم استفاده از رویههای و راهنماییهای خاص و کلی نیست ولی در گزارشدهی خارجی این قضیه برعکس است و مستلزم استانداردسازی گزارشدهی است تا سهامداران (ذینفعان) بتواند اطلاعات یک شرکت را با سایر شرکتها مقایسه کنند. (Vander Meer – Kooistra et al., 2002)
مزایای گزارشدهی داخلی سرمایه فکری
- به مدیران کمک میکند تا سرمایه فکری شرکت را مدیریت کنند که منجر به تصمیمات بهتری میشود.
- ارزیابی اثربخشی استفاده از سرمایه فکری شرکت
- گزارشات درباره درآمدهای فعلی و آتی حاصل از سرمایه فکری
- مرتبط ساختن کمکهای کارکنان به سرمایه فکری شرکت به منظور سودآوری شرکت
- ارزیابی هماهنگی[3] بین منابع سرمایه فکری و چشم انداز استراتژیک شرکت
- کمّی کردن گزارش برای هیئت مدیره
- نشان دادن جریان روابط بین اجزای سرمایه فکری
معایب گزارشدهی داخلی سرمایه فکری
- افزایش هزینهها بخاطر افزایش قوانین و بوروکراسیها برای انجام اینکار
- افزایش پیچیدگی حسابرسی.
مزایای گزارشدهی خارجی سرمایه فکری
- افزایش شفافیت برای بازارهای سرمایه که منجر به سرمایهگذاری بازاری بالاتر میشود.
- به عنوان یک وسیله بازاریابی مورد استفاده قرار میگیرد.
- کمک به ایجاد حس اعتماد و اطمینان ارزشمند میان سهامداران (ذینفعان کلیدی) و کارکنان
[1]- Forward – Looking
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-03-06] [ 07:45:00 ب.ظ ]
|