رابطه رهبری تحول آفرین وفرهنگ سازمانی بامدیریت دانش معلمان ابتداییزن آموزش وپرورش ناحیه3شیراز |
فرهنگ سازمانی
عبارت است از الگوی مفروضات اساسی دربین اعضای یک سازمان که ازطریق آموزش و یادگیری به منظور مقابله با مسائل و مشکلات سازگاری خارجی و انسجام داخلی کشف شده، تعامل مییابد و به عنوان دانش صحیح و معتبر شناخته میشود،به اعضا جدید به عنوان راه صحیح ادراک و احساس در ارتباط با مشکلات یادشده آموخته میشود(دنیسون، 2006).
رهبری تحولآفرین
رهبری تحولآفرین الگویی است ازایجادبصیرت وچشمانداز،اجماع درمورداهداف گروه، الگوسازی، فراهم ساختن حمایت فردی، فراهم کردن انگیزش هوشمندانه، انتظارعملکرد بالاو پاداش اقتضایی که رهبران تحولآفرین ازخودنشان میدهندکه به واسطه آن نقش الگورا برای پیروان ایفامیکنند(باس و ریگیو،2006).
1-7- تعاریف عملیاتی
1-مدیریت دانش: نمرهای است که آزمودنیها ازپرسشنامه سالیاس(2001)کسب میکنند.
ابعادآن شامل:
- ایده هاومأموریت:نمرهای است که آزمودنیهاازگویههای شماره 3-2-1کسب میکنند.
- استراتژی درسازمانها:نمرهای است که آزمودنیهاازگویههای شماره7-6-5-4کسب میکنند.
- فرهنگ سازمانی: نمرهای است که آزمودنیهاازگویههای شماره12-11-10-9-8 کسب میکنند.
- سرمایه عقلانی:نمرهای است که آزمودنیهاازگویههایشماره16-15-14-13 کسب میکنند.
- سازمان یادگیرنده:نمرهای است که آزمودنیهاازگویههای شماره22-21-20-19-18-17کسب میکنند.
- رهبری ومدیریت:نمرهای است که آزمودنیهاازگویههایشماره28-27-26-25-24-23کسب میکنند.
- کارتیمی وجوامع یادگیرنده:نمرهای است که آزمودنیهاازگویههای شماره32-31-30-29 کسب میکنند.
- تقسیم دانش: نمرهای است که آزمودنیهاازگویههای شماره 35-34-33کسب میکنند.
- خلق دانش: نمرهای است که آزمودنیهاازگویههای شماره 38-37-36کسب میکند.
- سفسطه دیجیتالی: نمرهای است که آزمودنیها ازگویههای شماره42-41-40-39 کسب میکنند.
2-فرهنگ سازمانی: نمرهای است که آزمودنیها ازپرسشنامه دنیسون(2006)کسب میکنند.
ابعادآن شامل:
- مشارکت: نمرهای است که آزمودنیها ازگویههای شماره 1تا9کسب میکنند.
- انسجام: نمرهای است که آزمودنیهاازگویههای شماره10تا18کسب میکنند.
- قابلیت انطباق: نمرهای است که آزمودنیهاازگویههای شماره19تا27کسب میکنند.
- مأموریت: نمرهای است که آزمودنیهاازگویههای شماره28تا36 کسب میکنند.
3-رهبری تحولآفرین: نمرهای است که آزمودنیهاازپرسشنامه باس وآوولیو(2000)کسب میکنند.
ابعادآن شامل :
- نفوذآرمانی: نمرهای است که آزمودنیهاازگویههای شماره1تا8کسب میکنند.
- تحریک فرهیختگی: نمرهای است که آزمودنیهاازگویههای شماره12-11-10-9کسب میکنند.
- انگیزش الهامبخش:نمرهای است که آزمودنیهاازگویههای شماره 16-15-14-13کسب میکنند.
- حمایت توسعهگرا:نمرهای است که آزمودنیهاازگویههای شماره20-19-18-17کسب میکنند.
.Susana
.Retna and Tee
.Skeem
.Rowe and jems
.Cabrera
.Jones
.Debowski
.Birasnav
.knowledge management
.Senter
. Bhat
.Tikhomirova
.Rubins
.Mach duneld
.Davenport
.Denison
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-12-02] [ 06:43:00 ق.ظ ]
|