• چه كسانی بیشترین تأثیر را برای مشاركت در فعایت های ورزشی و تفریحی دارد؟

 

 

  • وضیت ادراك شخصی از استعداد در ورزش تفریحی در دانشجویان چگونه است؟

 

 

  • تأثیر عوامل اجتماعی در مشاركت دانشجویان در فعالیت‌های ورزشی به چه میزان است؟

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

 

  • موانع ملموس مشاركت ورزشی در دانشجویان چیست؟

 

 

  • تأثیر اطلاعات ورزشی در مشاركت دانشجویان در فعالیت‌های ورزشی به چه میزان است؟

 

 

 

1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق:

 

 

برنامه ریزی امور فوق برنامه دانشجویان از تربیت بدنی،بازی های پر تلاش و انواع ورزش های متداول آغاز شده وگسترش روز افزون آن،نقاشی،نمایش،شعر،موسیقی وبرنامه های سیاحتی و زیارتی را دربر گرفته است  كوشش می شودكه با استفاده از علاقه خانواده ها به فضای زیادو تفریحات بیرون شهر ابعاد تازه ای به طرح ریزی عمومی داده شود.در این بخش نقش ورزش و ترییت بدنی بسیار چشمگیر و بارز است.چرا كه جاذبه فعالیت های بدنی و تفریحات سالم در طبیعت سالم بسیار مورد علاقه اقشار مختلف ،به خصوص كودكان،نوجوانان و جوانان می باشد ولذا سال های متمادی است كه در كشورهای پیشرفته برنامه ریزی در امور تفریحی به ایجاد تسهیلات ویژه ای محدود بوده است.مسئولان سازمان های تفریحی،ورزشی به طریق مختلف آموزشی چگونگی فعالیت های ورزشی را مد نظر خود قرار داده اند،از طریق برنامه ریزی و طرح های مربوط به انواع استفاده از ایام فراغت سعی در جهت دهی فعالیت های ورزشی جوامع خود نموده اند.(40) در كشور ما نیز به جهت ویژگی های فرهنگی و ایدئولوژیك،بسیاری از روش های متداول درخارج ازكشور مورد پذیرش نبوده،به همین دلیل مسئولان برنامه ریزی می بایست به رسالت خطیر خود كه همانا برنامه ریزی مطلوب به منظور پویایی ونشاط و رشد جسمی و فكری جوانان است،توجه خاص وتمهیدات مدبرانه و دلسوزانه داشته باشند یكی از علل مهم گرایش به سوی فرهنگ غرب،تنبلی،سستی،عدم تحرك جسمی نوجوانان وجوانان از یك سوواز سوی دیگر،فقدان امكانات و برنامه ریزی عالمانه و هوشمندانه در زمینه جذب و پویایی این قشر مهم از جامعه بوده است.مقابله با تهاجم فرهنگی باید در ماهیت وعمل،ایجاد تحرك و پویایی نماید وبالقوه بستری جذاب و انگیزه بیشتر این خیل عظیم خصوصاً دانشجویان ، برنامه ریزی مورد اشاره در زمینه ورزش و تربیت بدنی ضرورتی خاص دارد. حضور مداوم چند میلیونی جوان فكور،پر انرژی و مستعد یادگیری در پهنه آموزشگاه هاو دانشگاه هاسرمایه بسیار ارزنده و گرانبهایی است كه در اختیار وزارتین آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات و فن آوری است. كشور ما در عرصه سازندگی نیازمند نیروهای سازنده،شاداب،پویا،خلاق وپر نشاط است واین مهم در سایه احساس مسئولیت مسئولین ذیربط میسر و ممكن می گردد.ازآنجایی كه بسیاری از ورزش های رایج اصولاًماهیتی دانشگاهی دارندومیعادگاه بسیاری از ورزشكاران ممتاز در برخی از رشته ها چون بسكتبال،دوومیدانی و…در سراسر جهان همواره دانشگاه ها بوده اند.وزارت علوم،تحقیقات و فناوری در كشور ما نیزبا امكانات بالقوه ایكه در اختیار دارد و با سرمایه ای این چنین مستعد، می تواندگام هایی بس ارزنده در تقویت وتعمیم و گسترش ورزش بردارد.بررسی عوامل موثر بر میزان مشاركت دانشجویان در فعالیت های ورزشی زمانی میسر است كه این قشر در برنامه روزانه یا هفتگی خود دارای اوقات فراغت و بیكاری نیز باشند.به همین منظور اوقات فراغت امروزه چنان از اهمیت برخوردار است كه از آن به مثابه آیینه” فرهنگ” جامعه یاد می كنند.علاوه بر این، اوقات فراغت، به عنوان الگوی منظم رفتاری،خودرا به افراد جامعه تحمیل می كندودر مقیاس یك نهاد اجتماعی افراد را تضمین می كند و از این حیث دارای ضرورت،كاركرد،هدف،عمومیت وكلیه ویژگی های یك نهاد اجتماعی است.حال در ورزش و فعالیت های ورزشی می توان خلا ناشی از كمبود ساز و كارهای فراغتی را تكمیل نمایند.در حالی كه پژوهش های انجام شده در این زمینه نشان می دهدكه ورزش درمیان فعالیت های فراغتی،جایگاه چندان مناسبی ندارد و اغلب كمتر از تلویزیون وسایر فعالیت های فراغتی،مورد توجه جوانان بالاخص دانشجویان قرار

پروژه دانشگاهی

 گرفته است.این در حالی است كه در كشوری نظیر فرانسه ورزش به عنوان اولین و مهم ترین فعالیت دانشجویان شناخته شده است.ورزش با كاركردهای مثبتی،نظیر كاهش آسیب هاو انحرافات اجتماعی،افزایش انسجام اجتماعی،پیشگیری و مداخله نسبت به اختلالات خلقی وروانی،كاهش فقر حركتی و…میتواند در گذراندن اوقات فراغت دانشجویان نقش موثری ایفا نماید.ضرورت انتخاب این موضوع برای تحقیق همان طور كه در قبل آمده است،بررسی عوامل موثر بر میزان شركت دانشجویان موسسات غیر انتفاعی استان مازندران در فعالیت های ورزشی می باشد،تا با شناسایی این عوامل و همكاری نزدیك بین مسئولین مربوطه و دانشجویان علت های اصلی افت پیشرفت تحصیلی در تمایل به فعالیت های ورزشی در بین دختران و پسران دانشجو كشف شود،تا از این طریق بتوان برنامه ریزی جامع و كاملی برای از بین بردن عوامل افت و هموار نمودن راه پیشرفت ارائه داد. مسلم است شناسایی معیارهای مناسب جهت مشاركت در امرفعالیت های ورزشی و طبقه‌بندی آنها و به وجودآوردن راههای مناسب جهت رفع موانع مشاركتی از دغدغه‌های فكری مسئولین دانشگاه ها و فوق‌برنامه تربیت بدنی دانشگاه ها می‌كاهد و آنها را در جهت پیشرفت اهداف ورزشی یاری می‌نماید. باتوجه به افزایش تعداد دانشجویان دانشگاههای غیر انتفاعی و حساسیت امكانات و تسهیلات ورزشی و انتظارات روز افزون جامعه دانشگاه ها از تربیت بدنی شایسته است كه مشكلات و موانع موجود در مشاركت فعالیت ورزشی  برطرف گردد. این تحقیق نیز گامی به سوی تحقق این امر می‌باشد.

 

 

1-4  هدفها:

 

 

1-4-1 هدف كلی:

 

 

هدف كلی اجرای طرح ،تعیین میزان مشاركت دانشجویان دانشگاه‌های غیرانتفاعی استان مازندران در فعالیت‌های ورزشی– تفریحی می باشد كه در حیطه تحقیقات توصیفی وتحلیلی جای میگیرد.

 

 

1-4-2  اهداف ویژه:

 

 

1- نقش و تأثیر وضعیت ادراك شخصی از استعداد در ورزش تفریحی بر میزان مشاركت     دانشجویان در فعالیت های ورزشی تفریحی.

 

 

2- نقش و تأثیر عوامل اجتماعی بر مشاركت دانشجویان در فعالیت‌های ورزشی.

 

 

3- نقش و تأثیر مشاركت ورزشی برمیزان فعالیت‌های ورزشی دانشجویان.

 

 

4- نقش و تأثیر موانع ملموس مشاركت ورزشی بر مشاركت دانشجویان در فعالیت‌های ورزشی تفریحی.

 

 

5- نقش و تأثیر اطلاعات ورزشی بر مشاركت  دانشجویان در فعالیت‌های ورزشی تفریحی.

 

 

1- 5  پیش فرض های تحقیق:

 

 

 

    • آزمودنی ها به سوالات تحقیق با دقت وصداقت کامل پاسخ دادند.

 

 

    • ابزار وپرسشنامه مورد استفاده، شاخصی مناسب برای برآورد اهداف پژوهش بودند.

 

 

 

 

 

 

1-6  فرضیه تحقیق:

 

 

 

 

 

1-6-1 فرضیه اصلی

 

 

مشاركت دانشجویان دانشگاه‌های غیر انتفاعی استان مازندران در فعالیت‌های ورزشی – تفریحی    در حد مطلوب است.

 

 

 

 

 

1-6-2 فرضیه‌های ویژه:

 

 

1-  ادراك شخصی از استعداد در ورزش تفریحی بر میزان مشاركت دانشجویان در فعالیت های ورزشی تفریحی مؤثر است.

 

 

2-  عوامل اجتماعی برمیزان مشاركت دانشجویان در فعالیت‌های ورزشی تفریحی مؤثر است.

 

 

3-  مشاركت ورزشی برمیزان فعالیت‌های ورزشی تفریحی دانشجویان مؤثر است.

 

 

4- موانع ملموس مشاركت بر مشاركت دانشجویان در فعالیت‌های ورزشی تفریحی مؤثر است.

 

 

5- اطلاعات ورزشی بر میزان مشاركت دانشجویان در فعالیت‌های ورزشی تفریحی مؤثر است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...