ترک فعل از دیدگاه اهل سنّت؛پایان نامه جرم قتل در حقوق ایران |
ترک فعل از دیدگاه فقهای اهل سنّت
فقهای اهلسنّت درباره ارتکاب جرم از طریق ترک فعل، اختلاف شدیدی دارند و در مجموع، سه دیدگاه در کتابهای فقهی آنان به چشم میخورد:
الف. امکان ارتکاب جرم با ترک فعل در همه موارد: ابن حزم، رئیس مذهب ظاهری، در المحلی تارک فعل را صرفا به دلیل ترک وظیفه اخلاقی عامی که همه افراد برای کمک به نیازمندان بر عهده دارند، مسئول ارتکاب جرم میداند. برای مثال، او معتقد است که اگر فرد تشنهای از قومی درخواست آب کند و آنان با علم به اینکه او راه دیگری برای دسترسی به آب ندارد، از سیراب کردن او خودداری ورزند تا فرد تشنه بمیرد، آن قوم، بدون توجه به تعدادشان مرتکب قتل عمدی موجب قصاص شدهاند؛ ولی اگر این مطلب را ندانند و فکر کنند که میتواند از جای دیگر آب به دست آورد، اما فرد متقاضی از تشنگی بمیرد، آنان مرتکب قتل خطئی شدهاند. از اینرو، علاوه بر دادن کفاره، عاقله آنها مسئول پرداخت دیه خواهد بود.
ب. عدم امکان ارتکاب جرم با ترک فعل: در مقابل، ابوحنیفه و بیشتر پیروان او، ترک فعل را به دلیل اینکه امر عدمی میپندارند، موجب مسئولیت کیفری نمیدانند و تنها فعل ایجابی را سبب نتیجه مجرمانه و موجب مسئولیت به حساب میآورند و معتقدند که در همه موارد ترک فعل، فعل، عامل اصلی نتیجه مجرمانه است نه ترک فعل. ابوحنیفه حتی حبسکننده را که از دادن آب و غذا به محبوس خود امتناع ورزیده است، ضامن نمیداند؛ زیرا معتقد است که در چنین حالتی قتل ناشی از گرسنگی و تشنگی بوده است، نه ناشی از حبس شدن قربانی توسط شخص حبسکننده. به بیان دیگر، او در اینگونه موارد رابطه سببیت را موجود نمیداند. یا مثلاً، علت مرگ کودک شیرخوار را گرسنگی و تشنگی او میداند نه خودداری مادر از شیر دادن.
ج. مسئولیت در صورت داشتن وظیفه: رؤسای مذاهب سهگانه اهلسنّت یعنی احمد، مالک و شافعی معتقدند: اگر شخصی عمدا با امتناع خودش موجب حادثه مجرمانه گردد، سبب عمدی آن حادثه محسوب میشود و به مجازات آن محکوم میگردد، اما چنانچه بدون قصد موجب آن گردد، سبب غیر عمدی آن تلقّی میشود، مشروط بر اینکه از نظر شرع یا عرف انجام فعل نجاتبخش بر او واجب باشد.
کسی که با امتناع از دادن آب مازاد بر نیازش موجب مرگ دیگری گردد، طبق نظر بعضی از مالکیها، موردْ از مصادیق قتل عمد موجب قصاص، و بر اساس دیدگاه بعضی از حنابله، از مصادیق قتل شبه عمد محسوب میشود.
سؤالی که در اینجا به ذهن می رسد، این است که آیا احسان کننده ای که از ادامه آن امتناع نماید، قابلیت مجازات را دارد؟ به عنوان مثال کسی که پرستار بیماری را به قصد احسان به عهده گرفته چنانچه عمل خود را ترک کند نباید مجازات شود اما این در جایی است که فرد در یک زمان کوتاه احسان نماید و از نظر عرف اعمال احسانی وی موجبات مسئولیت او را به همراه ندارد و مثل اینکه فردی برای روشن شدن اتومبیل به کمک مالک اتومبیل بیاید و اقدام به هل دادن نماید اما پس از چند متر از ادامه کار خودداری نماید، هیچ زمان از نظر عرف وی مسئول عواقب بعدی و حادثه اتفاقی برای مالک و اتومبیل نخواهد بود، در نتیجه مسئولیت برای افرادی که یکطرفه مسئولیت انجام کاری را به عهده می گیرند و استمرار کار نوعی تعهد عملی را به همراه دارد و عرف نیز چنین فردی را متعهد عملی می پذیرند و ترک عمل موجب مسئولیت خواهد بود.
- ابن حزم، المحلى، 1352ق، ج 10، ص 525.
- احمد فتحى بهسینى، الجرایم فى الفقه الاسلامى، 1998، ص 221 / عبدالقادر عوده، التشریع الجنایى، بىتا، ج 2، ص 57.
- عبدالقادر عوده، التشریع الجنایى، ج 2، ص 57.
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-03-06] [ 09:22:00 ب.ظ ]
|