اندیشه های تاثیرگذار بر پیاده راهها/،پایان نامه گسترش پیاده راه ها |
- اندیشه های تاثیرگذار بر پیادهراها
از میان اندیشمندان تاثیرگذار بر پیادهراها، جیکوبز با انتقاد از تفکر مدرنیستی در رابطه با خیابان، بر اهمیت پیادهراها تأ کید دارد. گوردن کالن نیز در کتاب منظر شهری به تأیید جیکوبز و بر خلاف نظر معماران مدرنیست ، محیط شهری را در صورتی مطلوب میداند که حضور انسان به صورت پیاده در شهرها ممکن و مقیاس شهرها نیز مقیاس انسانی باشد(کالن،1377). راب کریر (1979) در کتاب فضای شهری، ساختار شهر را متشکل از خیابان و میدان میداند و به نقش اجتماعی خیابان و نظارت اجتماعی در خیابان از سوی مردم توجه بیشتری دارد .او به لزوم نماسازی جدارههای خیابان و رعایت مقیاس انسانی در فضای خیابان نیز توجه میکند. وی معتقد به اهمیت ارز شهای کلاسیک سنتی در کنار نیاز های معاصر بوده و از مخالفان شهرسازی مدرن است. در نهایت میتوان گفت پیادهراها، محل حضور همه شهروندان و مشارکت آنان در زندگی جمع یشان میباشد. این فضاها در مقیاس همه شهرعمل کرده و پذیرای گروههای مختلفی از شهروندان میباشند و علاوه بر نقش ارتباطی و دسترسی، مکانی امن و راحت برای تماس اجتماعی، گردش و تماشا و … فراهم میآورند. در این راستا، کاربردهای پیادهراها از دید اندیشمندان به شرح ذیل میباشد : پیادهراه ابزاری برای بهبود اقتصاد شهری، سلامت اجتماعی و کیفیت زیست محیطی محسوب میشود .به تعبیر دیگر پیادهراها در فضای شهری، مکا نهایی برای تقویت ارتباطات، فعال بودن حواس غیربصری، درک محیط از طریق حواس و تجدید حیات مدنی مراکز شهری میباشند(ملک،1385 ).
این مکانها در درازمدت به فضاهایی به منظور ایجاد حس مکان و امنیت محیط و عابرین پیاده، ایجاد حس مشارکت و حضور فعال افراد و گروه ها در تصمیم گیری و اجرا و حس مسئولیت و وابستگی بیشتر به محیط تبدیل شدهاند(فرزبود، 1384) .به عقیده پاکزاد پیادهمدار بودن فضا میتواند زندگی و سرزندگی را به مناطق مرکزی شهر آورده و مردم را تشویق به حضور داوطلبانه در شهر کند که این امر باعث ارتقای سطح اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و نیز بهبود کیفیت زیست محیطی منطقه و یا شهر میشود .در پیادهراها، آزادی عمل انسان پیاده برای توقف، مکث، تغییر جهت و تماس مستقیم با دیگران بسیار زیاد است. از این رو شهروندان به تدریج به حضور در شهر وانجام فعالیتهای مدنی عادت کرده و زمان بیشتری را در فضاهای شهری میگذرانند. به نظر جیکوبز (1992) خیابا نها و پیاده راهها مهمترین مکانهای عمومی یک شهرند. در جدول زیر، ایدههای مهمترین نظریهپردازان با تأکید بر حرکت در فضای شهری و گسترش پیادهمداری نمایش داده شده است (عباس زاده و تمری، 1392: 10-1).
جدول (2- 11): نظریه پردازان و مفاهیم موثر در پیاده مداری
ردیف | نظریه پرداز | سال | عنوان متن/ نظریه | مفاهیم کلیدی |
1 | تونی گارنیه | 1917 | شهر صنعتی | حفاظت آب و هوایی پیاده راه ها، عبو پیاده از درون فضای سبز |
2 | اشپرای رگن | 1960 | معماری شهرک و شهرکها | پیاده روی ایجاد کنندهو بیشترین سطح تماس با فضای شهری |
3 | لارنش هالپرین | 1968 | نیویورگ، مطالعه ای بر کیفیت | اولویت حرکت پیاده در فضای شهری و افزایش کیفیت پیاده روی |
4 | ادموند بیکن | 1968 | طراحی شهرها | نظامهای حرکتی عامل پیوند دهنده کل شهر، حرکت پیوسته عامل تجربه فضا |
5 | هیلیر | 1996 | تحلیل چیدمان فضا | ارتباط میان حرکت و وضعیت فضای شهری |
6 | مایکا ای آرث | 1999 | نوپیاده گرایی | تمرکز بر کاهش و یا حذف اتومبیل در فضای شهری |
(مأخذ:کاشانیجو،1389)
2-27- صاحبنظران با رویکرد تقویت تعاملات اجتماعی
یکی از نظریه پردازان عرصه عمومی حنا آرنت می باشد که کتاب شرایط انسانی را در سال 1958 تالیف نموده است .او، مشوق برونگری و زندگی سیاسی و اجتماعی است که در آن قلمرو عمومی نقش اصلی را بازی می کند. آرنت فضا را در دو معنا؛ فضای حضور در میان دیگران و فضای مابین دیگران تحلیل کرده تا درکی جامع از قلمروی عمومی سیاست و همین طور فضای عمومی کالبدی شهر فراهم کرده باشد. هماهنگی مردم و اشیا در تحلیل و پذیرش این مطلب که روابط اجتماعی به واسطه اشیا شکل میگیرد، نکته کلیدی است که در تحلیل آرنت درباره فضای عمومی آمده است (مدنی پور، 198:1387). جین جیکوبز روزنامه نگار و صاحبنظر برجسته مسائل شهری در کتاب مرگ و حیات شهرهای بزرگ آمریکای ی بر نقش فضاهای عمومی شهری در ایجاد تعاملات اجتماعی تاکید می نماید. به باور او آنچه از یک شهر بیشتر به ذهن می ماند فضاهای عمومی شهر بویژه خیابان ها و پیاده روهای آن می باشند. جیکوبز اشاره می کند که افزایش نشست و برخاست و امنیت پیادهرو تأثیر وارونه ای بر جدایی و تبعیض نژادی دارد (پاکزاد،1386: 135). بنابراین، پیاده روها باید سر زنده باشند برای آن که بتوانند ساکنان بیش تری را به خود جلب کنند (Jacobs,1993,32). همچنین، از نظر او برای سرزنده نگه داشتن خیابان باید اندازه خاصی عابر، در پیاده روهای آن حضور داشته باشد و البته تراکم بالا را به تنهایی برای سرزندگی کافی نمیداند.
دیگر نظریه پرداز برجسته ای که البته بدون اینکه معمار یا شهرساز باشد در حوزه مسائل اجتماعی و رفتارشناسی در فضاهای شهری تاثیرگذار بوده، ویلیام وایت می باشد . در نظر او رفتار مردم در فضاهای شهری بصورتی عجیب غیرقابل پیش بینی است و آنچه بیش از هر عامل دیگری مردم را به خود جذب مینماید حضور سایر افراد در فضا است.
یان گل، معمار و شهرساز دانمارکی است که محور اصلی پژوهش های خود را بر روی تعامل مسائل جامعه شناسی و روانشناسی با فضاهای همگانی شهری متمرکز نموده و از دهه 1970 در طول در حدود سه دهه بیش از چندین کتاب در این ارتباط تالیف نموده است. به باور او جذابیت یک شهر را میتوان با توجه به انبوه مردمی که در فضاهای همگانی آن گرد می آیند و وقت خودشان را در آن جا میگذارنند، شناسایی کرد (پاکزاد، 1386: 437).
فرم در حال بارگذاری ...
[پنجشنبه 1400-03-06] [ 08:37:00 ب.ظ ]
|