پتانسیلسنجی جاذبههای گردشگری شهرستان هریس با تاکید بر معرفی بازارهای جدید |
1-3-ضرورت و اهمیت پژوهش
اهمیت صنعت گردشگری، از نظر ایجاد درآمد و شغل مورد توجه کسانی که با نیروی کار این رشته آشنا نیست، قرار نمیگیرد. با وجود این، منابع انسانی یکی از بزرگترین مسایلی است که دستاندرکاران صنعت گردشگری باید مورد توجه قرار دهند. این صنعت بزرگترین سازمان یا نهادی است که نیروی انسانی زیادی به کار میگیرد و در بسیاری از کشورها این صنعت به صورت بزرگترین کارفرما درآمده است. همچنین اهمیت صنعت گردشگری از لحاظ اقتصادی و میزان اشتغالزایی قابل توجه است(فکریمزرعه،1389: 21).
صنعت گردشگری مسالمتآمیزترین جنبش خانوادهی بشری است که بر پیشرفت دانش، فرهنگ و اقتصاد تأثیر مستقیم دارد(کهزادی وهمکاران،1388: 2). در نیم قرن اخیر، صنعت گردشگری از یک فعالیت محلی و درونمرزی، به پدیدهای تأثیرگذار در اقتصاد جهانی تبدیل شدهاست(الوانی و پیروزبخت،82:1385) و بزرگترین صنعت جهان از لحاظ سنجههای اقتصادی محسوب میشود(2006:116,Pomfret). رشد روز افزون و شتابندهی این صنعت، موجب شده که بسیاری از صاحب نظران، قرن بیستم را قرن گردشگری نامگذاری کنند(کاظمی،3:1387) و به عنوان فعالیتی اقتصادی با نفع بسیار در بهبود کیفیت زندگی ساکنان مناطق و افزایش درک از مکان، عامل مهمی در توسعه به شمار آید(پاپلییزدی وسقایی،114:1386). براساس آمار شورای جهانی گردشگر، اکنون بخش صنعت گردشگری، به طور مستقیم یا غیر مستقیم، بیش از دویست میلیون فرصت شغلی تماموقت، پارهوقت و فصلی بهوجودآوردهاست(الوانی و پیروزبخت،82:1385). در کل، صنعت گردشگری میتواند منافع زیادی را برای جوامع مختلف داشته باشد، این منافع در پنج بخش اصلی عبارتند از:
1-توسعهی زیرساختها، حمل و نقل، انرژی و ارتباطات؛
2-فرآوری زمینهی مناسب برای توسعه و حمایت از صنایع، کشاورزی، صنعت ساختمان، تغذیه و خدمات؛
3-جذب سرمایههای خارجی به صورت مستقیم و غیرمستقیم؛
4-هموارسازی بستر مناسب برای افزایش درآمدهای ملی، توسعه فرصتهای شغلی و ایجاد تحول مثبت در سایر بخشهای اقتصادی با استفاده از ضریب تکاثری صنعت گردشگری؛
5-بهبود استانداردهای زندگی(حیدری،5:1383).
با توجه به تاثیر شگرف گردشگری در زمینههای اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی در جوامع امروز، باید با نظری بلند و مدیریتی عالمانه، آگاهانه و با برنامهریزی درست، در جهت گسترش آن تلاش کرده و آثار منفی آن را به حداقل رسانید. بنابراین اهمیت صنعت گردشگری از یک طرف و وجود پتانسیلهای گردشگری شهرستان هریس از طرف دیگر، استفاده از یک رویهی مناسب را برای پتانسیلسنجی
جاذبههای گردشگری شهرستان جهت برنامهریزی مناسب را ضروری مینماید.
1-4-اهداف پژوهش
هدف عمده در این پژوهش این است که جاذبههای گردشگری شهرستان هریس را با تأکید بر معرفی بازارهای جدید گردشگری، با استفاده از مطالعات تحلیلی و توصیفی و مدلهای مدیریتی پتانسیلسنجی کنیم. برخی از اهداف جزئی این پژوهش عبارتند از:
-شناخت جاذبهها و قابلیتهای صنعت گردشگری در شهرستان هریس.
-ارائه مدل برنامهریزی متناسب با شرایط و قلمرو مورد مطالعه.
-ارائه راهکارها و پیشنهادات لازم برای توسعه گردشگری در شهرستان.
1-5-پرسشهای پژوهش
1-آیا شهرستان هریس استعدادو توانایی لازم را برای جذب گردشگران دارد؟
2-با توجه به جاذبههای گردشگری شهرستان چه نوع گردشگری دراین شهرستان قابل گسترش است؟
1-6-فرضیات پژوهش
فرضیه عبارت است از چیزی که پژوهشگر به دنبال آن میگردد. به عبارت دیگر فرضیه بیان حدسی و فرضی در بیان روابط بین دو متغیّر است. در ضمن، معمولاً فرضیه به صورت جملهی خبری آورده میشود. به عبارت دیگر فرضیه باید به صورت ادعا بیان شود. به همین ترتیب ادعا قابل بررسی و تایید یا رد کردن است(ساعی ارسی،19:1390).
فرضیههای این تحقیق به شرح زیر می باشد:
1-به نظر میرسد با توجه به جاذبههای موجود، این شهرستان استعدادوتوانایی لازم را برای جذب گردشگران دارد.
2-به نظر می رسد باتوجه به جاذبههای موجود انواع مختلف گردشگری در این شهرستان قابل توسعه است ولی تأکید بیشتر بر اکوتوریسم می باشد.
1-7-محدوده مورد مطالعه
منطقه مورد مطالعه شهرستان هریس در استان آذربایجانشرقی میباشد. این شهرستان با وسعت 2345 کیلومترمربع درشمالغربی کشور و در قسمت شرق آذربایجانشرقی قراردارد. از شرق به شهرستانهای سراب و مشگینشهر، از شمال به شهرستانهای اهر و ورزقان، از سمت غرب به شهرستان تبریز و از سمت جنوب به شهرستان بستانآباد محدود میگردد. مرکز آن شهر هریس میباشد که در فاصله 65 کیلومتری مرکز استان(تبریز) واقع شدهاست.
روش تحقیق
این تحقیق توصیفی-تحلیلی خواهد بود. در ابتدا از طریق مراکز کتابخانهای و بازدیدهای میدانی، آمار و اطلاعات مربوطه، جمعآوری و سپس درمحیط GIS تجزیه و تحلیل خواهند شد، سپس با مدل تاپسیس، بهترین معیار گردشگری مشخص خواهد شد.
1-8-1-روش کار
1-استفاده از نقشههای پایه جهت تعیین نقشه شیب، جهت، ارتفاع، میزان بارندگی، میزان دما، پهنهبندی اقلیمی،فرم زمین،کلاس فرسایشی و غیره.
2-بررسی توانهای محیطی منطقه با توجه به نقشههای مربوطه.
3-شناسایی نقاط بکر جهت برنامهریزی در خصوص معرفی بازارهای جدید.
4-استفاده از مدل تاپسیس جهت تعیین بهترین معیارهای گردشگری.
1-8-2-تکنیک TOPSIS
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-12-01] [ 10:20:00 ب.ظ ]
|