در کلیه سیستم های مجتمع جنگ الکترونیـک (شـامل بخـش هـای پـشتیبانی الکترونیکـی و مقابلـه الکترونیکی) بستر خودی در مقابل تهدیدات در وضعیتی قرار می گیرد ، که از یک سـو، توسـط سیـستم های دریافت خودی، اطلاعاتی از وضعیت تهدیدات و سلاح های دشمن بدست آمده (بخـش پـشتیبانی و دریافت) و سپس برمبنای اطلاعات و پارامترهای استخراج شـده، جهـت محافظـت از بـستر خـودی ، مقابله با تهدیدات و ارائه راه حل مقابله ، پردازش های لازم صورت گرفته ، عملیـات لازم انجـام شـود.
 
برای بررسی کاملتر این موضوع مدلی برای موقعیت تاکتیکی١ مورد نظر ارائه مـی گـردد و برمبنـای ایـن مدل ارائه شده ، با توصیف بخش های مختلف و ارتباط بین آنها و ارائه مدل بـرای هـر کـدام از بخـش های این موقعیت، توصیف می گردد.
 
از آنجایی که در مباحث جنگ الکترونیک ، دریافت اطلاعـات از طیـف الکترومغناطیـسی دشـمن و کسب اطلاعات از سیگنالهای تهدید و سـلاح هـای بـه کـار رفتـه، اسـتخراج مشخـصات و پارامترهـای تهدیدها ، مدلسازی سیگنالهای تهدید و پارامترهای اساسی آنها در زمان مقتضی و مناسـب، اصـلیتـرین بخش هر سیستم جنگ الکترونیک می باشد، سعی شده ابتدا بـا ارائـه طبقـه بنـدی سـیگنالهای تهدیـد و سلاح های دشمن و استخراج و مدلسازی پارامترهای موثر آنها این موضوع بررسی شود. (فصل ۲)
 
با توجه به اهمیت سیـستم هـای پـشتیبانی الکترونیکـی (بخـش گیرنـده و دریافـت)، سیـستم هـای هشداردهنده تهدیدها و حسگرهای مختلف در مواجهه با این تهدیدها وتشخیص ،شناسایی و تعیین آنها، در بخشهای بعد توضیحات مربوط به آنها ارائه می شود. با توجه به بررسی سیگنالهای تهدید و مشخص شدن پارامترها و ویژگی های هر کدام، روش های مقابله الکترونیکی موثر برعلیه آنها نیز ارائه و توصیف
 
می گردند.
 
هدف اصلی از ارائه این طرح، مشکل ناشی از وجود کاربر (نیروی انسانی) در این موقعیـت تـاکتیکی می باشد. از آنجایی که پروسه تشخیص، آشکارسازی، تعیین و ردگیـری اهـداف (سـیگنالهای تهدیـد) و
 
استخراج پارامترهای آنها و طبقه بندی های مربوطه و در نتیجه ارائه روش و مدلی برای مقابله با آنهـا در زمان بسیار کوتاهی صورت می پذیرد و مشکلات ناشی از خطاهای انسانی، مشکلات ناشی از فـشارهای روحی و روانی بر روی کاربرها، حـساسیت و دقـت بـالا و اهمیـت حیـاتی آن در حفـظ ایـن موقعیـت تاکتیکی و ملحقات وابسته به بستر خودی، لازم است ، تا با کاهش این خطاها با اسـتفاده از سیـستمهای پردازشگر هوشمند ، این پروسه به صورت خودکار صورت پذیرد.
 
هدف کلی ارائه الگوریتم و روشی است ، تا با توجه به این موقعیت تاکتیکی، از مدل ارائه شده برای تهدیدات (سیگنالهای تهدید) و روشهای پشتیبانی الکترونیکی استفاده شده، پارامترهای تهدیدات که برمبنای آن تهدیدات طبقه بندی و مدلسازی شده اند، استفاده شده و با حذف یا حداقل کردن نیروی انسانی (کاربرها) بتوان تکنیک و روش مقابله الکترونیکی موثری بر علیه هر نوع تهدید انتخاب و به کار برد . مبنای ارائه این الگوریتم استفاده از شبکه های عصبی٢ می باشد . تلاش شده است تا پس از تکمیل مراحل مربوط به شناسایی و طبقه بندی تهدیدها و بررسی تکنیک های مقابله الکترونیکی با استفاده از شبکه های عصبی، الگوریتم ها و روشهای مرتبط با آن و بهره گیری از

دانلود مقالات

 مدلسازی انجام شده، راه حلی برای مشکل پیدا شود.

 
فصل اول
 
مدلسازی و شبیه سازی
 
جنگ الکترونیک برمبنای یک موقعیت تاکتیکی
 
۱۱ موقعیت تاکتیکی
 
مدلسازی و شبیه سازی جنگ الکترونیک با یک موقعیت تاکتیکی نظامی و با درگیر شدن بخش های جنگ الکترونیکی که می بایستی مدلسازی شوند آغاز می گردد. در شکل ۱-۱ موقعیت تاکتیکی مورد نظر ارائه شده است. همانطور که در شکل دیده می شود، هدف مواجه با تهدیدات (سیگنالهای تهدید و سلاح ها) می باشد. سیگنالهای الکترونیکی مرتبط در جهت به کارگیری و عدم به کارگیری سلاحها وجود دارد. این سیگنالها شامل سیگنالهای طیف الکترومغناطیسی ( راداری، مخابراتی و الکترواپتیکی و
 
…) می باشند . ترکیب کلیه سیگنالها با محیط سیگنال هدف مقایسه می شود. با جابجایی سلاح، موقعیت فرستنده های سیگنال جاسازی شده بر روی آنها تغییر می کند. سیگنالهای تهدید نیز در نتیجه تغییر می یابند.موقعیت وحرکت امکانات وتجهیزات خودی (سیستم های پشتیبانی،حسگرهاوهشداردهنده ها)
 
که مورد تهدید واقع شده اند،باعث تغییر مدهای عملیاتی دشمن می گردد.همچنین امکان انتقال سیگنال از این امکانات و بسترهای خودی نیز وجود دارد.
 
به دلیل اینکه مدل این تقاطعات، دارای ظاهر دیداری می باشد، موقعیت کاربر (یـا سیـستم خودکـار)
 
جهت منعکس کردن تحولات صورت گرفته (در مورد بستر خودی و دشمن) نیازمند تغییر است.
 
در کل، انتقال خودی و یا غیرخودی بیانگر موقعیت تاکتیکی است. گیرنده های مرتبط بـا سیـستم هـای
 
EW خودی، سیگنالهای غیرخودی (تهدید) را جهت استخراج اطلاعات لازم درباره سلاحهای دشـمن و
 
سایرامکانات آنها جمع آوری می کند و همچنین درباره سایر سیگنالهای (چـه تهدیـد و چـه غیرتهدیـد)
 
موجود در محیط اقدام می کند.
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...