نقش اهداف پیشرفت، کمالگرایی و شخصیت در پیش بینی رضایت تحصیلی |
آموزش مستلزم فعالیت متقابل دو نفر(یاددهنده و یادگیرنده) است. مدرسه و کلاس درس محیط و زمینهای است که این تعامل در آنجا شکل میگیرد. در این میان محیط فیزیکی و اجتماعی و روانی کلاس در این تعامل مؤثرند. از طرف دیگر ویژگیهای فردی، محتوای دروس و عوامل مربوط به معلم همه و همه به نوعی بر آموزش و یادگیری کلاس اثر میگذارد(نادی و همکاران، 1388). دانشآموزان برای رفتارهای مربوط به تحصیل و رسیدن به پیشرفت تحصیلی، اهدافی را برای خود در نظر میگیرندکه سبک ویژهی آنها در برخورد با مسائل تحصیلی را نشان می دهد. این تفاوت در اهداف پیشرفت دانشآموزان تابع عوامل گوناگونی است، اما چگونه می توان علل و عوامل این تفاوت را تبیین نمود؟ به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران، تفاوت در اهداف پیشرفت تنها تحت تأثیر [امور] آموزشی و تربیتی نیست؛ بلکه مبتنی بر ویژگیهای روانی، شخصیتی و تفاوتهایی است که در باور دانشآموزان نسبت به خود وجود دارد. مطابق با دیدگاههای شناختی- اجتماعی و با توجه به بعد انگیزشی در تبیین رویکردهای متفاوت دانشآموزان به امور تحصیلی، دو متغیر مرتبط با اهداف پیشرفت دانشآموزان، خودکارآمدی تحصیلی و ویژگی شخصیتی کمالگرایی در آنان میباشد(داوری و همکاران، 1391).
در سالهای اخیر پژوهشهایی هر چند اندک در مورد ارتباط رضایت تحصیلی با متغیر هایی چون پیشرفت یا افتتحصیلی، انتخاب رشته، تنیدگی تحصیلی، سبکهای مقابله، هوش هیجانی و … انجام شده که در آنها به وجود ارتباط بین این متغیر با ویژگیهای شخصیتی، تفاوتهای فردی و عوامل محیطی و روانی و … اشاراتی شده است لیکن در کمتر تحقیقی موضوع میزان اثر اهدافپیشرفت، کمالگرایی و شخصیت به عنوان متغیرهای پیشبین در مورد رضایتتحصیلی مورد بررسی قرار گرفته است. لذا سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که آیا بین متغیرهای اهداف پیشرفت، شخصیت و کمالگرایی با رضایت تحصیلی دانشآموزان رابطه وجود دارد؟
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق
یکی از واقعیتهای مهم جهان هستی وجود تنوع در میان پدیدههای عالم است. نه تنها گونههای مختلف جانداران و گیاهان با هم فرق
دارند، بلکه اعضای هر گونه نیز با یکدیگر متفاوتاند. انسانها نیز مشمول همین قاعدهاند. دانشآموزان از لحاظ تواناییهای ذهنی، روشهای آموختن، سبک و سرعت یادگیری، آمادگی، هوش و استعداد، شخصیت، علاقه و انگیزش نسبت به کسب دانش و انجام فعالیتهای تحصیلی با هم تفاوت دارند. بنابراین در نظر گرفتن تفاوتهای دانشآموزان در آموزش و برخورد متناسب با ویژگیهای خاص آنها از وظایف مهم معلم است. نتایج پژوهشهای انجام شده بر این حقیقت تأکید کردهاند که توجه به تفاوتهای فردی یادگیرندگان از سوی معلمان در بهبود کیفیت یادگیری و افزایش سطح پیشرفت تحصیلی آنان بسیار تأثیر گذار است(سیف، 1392).
بدیهی است که میزان رضایت انسان از فعالیتهایش، به لحاظ تأثیر در انگیزش و تلاش او در رسیدن به اهداف پیشرو از اهمیت زیادی برخوردار است. حال اگر این فعالیت مربوط به آموزش و تحصیل باشد، به جهت اهمیتی که در تربیت انسانهای فرهیخته و متخصص و رسیدن جامعه به تعالی دارد، حساسیت دو چندانی خواهد یافت. لذا ضروری خواهد بود تا در زمینه متغیرهای پیشبین رضایت تحصیلی پژوهشهای متعددی انجام شود که امید است تحقیق حاضر گامی در این راستا باشد.
1-4- اهداف تحقیق
1-4-1- هدف اصلی
تعیین نقش اهداف پیشرفت، کمال گرایی و شخصیت در پیش بینی رضایت تحصیلی دانشآموزان سال سوم و چهارم (پیش دانشگاهی) مقطع متوسطه.
1-4-2- اهداف جزئی
- تعیین رابطه ویژگیهای شخصیتی و رضایت تحصیلی دانشآموزان.
- تعیین رابطه ابعاد کمالگرایی و رضایت تحصیلی دانشآموزان.
- تعیین رابطه اهداف پیشرفت و رضایت تحصیلی دانشآموزان.
- تعیین سهم ویژگیهای شخصیتی در پیشبینی رضایت تحصیلی دانشآموزان.
- تعیین سهم ابعاد کمالگرایی در پیشبینی رضایت تحصیلی دانشآموزان.
- تعیین سهم اهداف پیشرفت در پیشبینی رضایت تحصیلی دانشآموزان.
- تعیین سهم ویژگیهای شخصیتی، اهداف پیشرفت و ابعاد کمالگرایی در پیشبینی رضایتتحصیلی دانشآموزان.
1-5- سوالات یا فرضیههای تحقیق
فرضیه اول: بین ویژگیهای شخصیتی با رضایت تحصیلی دانشآموزان رابطه وجود دارد.
فرضیه دوم: بین ابعاد كمالگرایی با رضایت تحصیلی دانشآموزان رابطه وجود دارد.
فرضیه سوم: بین اهداف پیشرفت با رضایت تحصیلی دانشآموزان رابطه وجود دارد.
فرضیه چهارم: ویژگیهای شخصیتی، رضایت تحصیلی دانشآموزان را پیش بینی میكنند.
فرضیه پنجم: ابعاد كمالگرایی، رضایت تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی میكند.
فرضیه ششم: اهدافپیشرفت، رضایت تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی میكند.
فرضیه هفتم: ویژگیهای شخصیتی، اهداف پیشرفت و ابعاد كمالگرایی، رضایت تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی میكنند.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-12-02] [ 03:29:00 ق.ظ ]
|