۱٫تعهد قوی به ایده آل های اخلاقی
۲٫تمایل به عمل مطابق ایده آل هاو اصول اخلاقی
۳٫تمایل برای به خطر انداختن علائق فردی به خاطر اهمیت دادن به ارزش های اخلاقی
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

    1. تمایل به الهام رساندن به دیگران در جهت سوق دادن آن ها به انجام اعمال اخلاقی

۵٫حس انسانیت واقع بینانه واهمیتِ ارتباط با دنیای پیرامون و افراد .
-در مبحث آموزش ارزش ها ،به کار گیری آموزش دهندگان لایق و با تجربه ،استفاده از محتواهای آموزشی مفید ودر نظر گرفتن ویژگی هاو آمادگی های لازم برای آموزش گیرندگان ازاهمیت ویژه ای برخوردار است؛ اماواضح است که بدون فراهم بودن روش های کارآمد و مناسب در امر آموزش موفقیت چندانی حاصل نخواهد شدو تنها با ارائه ی روش های مناسب می توان ، ارزش ها را آن گونه که شایسته است ، تعلیم داد. دراین فصل به بررسی یک روش کلی به نام روش پلکانی آموزش ارزش ها پرداخته شدکه این روش خود شامل سه مرحله ی «قبل از آموزش»، «آموزش »و« بعد از آموزش» می باشد.
در روش «پلکانی آموزش ارزش ها»، مربی می تواند بعد از اجرای مرحله ی اول یعنی مرحله ی «قبل از آموزش» وارد مرحله ی دوم شده و در آن مرحله یعنی «مرحله آموزش» از انواع روش های آموزش ارزش های یاد شده در این مرحله، جهت اجرای این مرحله استفاده نمایدو سپس مرحله ی سوم یعنی مرحله «بعد از آموزش» که از ضروریات اصلی این روش می باشد را به اجرادر آورد.
-آموزش دهنده موظف است که برای آگاهی از موفق بودن روش های به کار گرفته شده در آموزش، و همچنین نقاط ضعف آموزش گیرنده، از ارزشیابی مناسبی استفاده نماید .
فصل هفتم
نکات مرتبط با
ارزشیابی
۷-۱٫مقدمه:
ارزشیابی یکی از ارکان اساسی فرایند آموزش می باشد که توسط معلم یا مربی صورت می گیرد . هومن (۱۳۷۵ :۲۶)به نقل از بلوم (۱۹۷۱)ارزشیابی را روشی می داند برای به دست آوردن و پروراندن شواهد مورد نیاز به منظور بهبود یادگیری و تدریس ،و بنابر این باید در خدمت روشن ساختن هدف های مهم آموزش و پرورش باشد و به صورت فرآیندی به این منظوربه کار رود که دانش آموزان تا چه حد در جهت این هدف ها ی مهم پیش رفته اند . در حقیقت اهمیت ارزشیابی در این است که نتایج آن به صورت باز خورد به برنامه ی آموزش مجددا تغذیه شود تا بدین وسیله تغییرات اساسی در متن برنامه ایجاد شود.
سیف( ۱۳۸۷) ارزشیابی را به سه دسته تقسیم می کند:
-ارزشیابی آغازین:
ارزشیابی آغازین به دو منظور صورت می گیرد:
الف)به منظور اطلاع از رفتارهای ورودی و اطلاعات پیش نیاز یادگیرندگان
ب)به منظور تعیین میزان اطلاع یادگیرندگان از مطالبی که قرار است به آن ها آموزش داده شود.
-ارزشیابی تکوینی:
این ارزشیابی به منظور کشف مشکلات یادگیری یادگیرندگان و نواقص آموزش معلم و در طول دوره آموزش صورت می گیرد.
-ارزشیابی تراکمی:
این ارزشیابی به منظور کسب اطلاع از تمام آموخته های یادگیرندگان و در پایان دوره آموزشی صورت می گیرد.
در روش پله کانی آموزش ارزش ها، مربی هر سه نوع ارزشیابی را در طی مراحل مختلف قبل از آموزش «ارزشیابی آغازین»، آموزش «ارزشیابی تکوینی» و بعد از آموزش «ارزشیابی تراکمی» مورد استفاده قرار می دهد.
استفاده از این سه نوع ارزشیابی در طی مراحل آموزش ارزش ها از ضروریات اصلی فرایند آموزش به شمار می رود.
نکته قـابل ذکر این که تحقیق اخیر به دلیل حجم وسیع آن، به بـررسی دقیق این که ، در چه سنی
کدام ارزشیابی مناسب تر است نپرداخته است ، زیرا مقوله « سن متربی» یکی از مسائل مهم است
که مجالی دیگر را می طلبد. لذا در این فصل تنها به بیان روش های ارزشیابی پرداخته شده است
که مربی می تواند به صلاحدید خود و با توجه به مقتضیات سن و توان فراگیر از یک یا چند مورد
از آن ها استفاده جهت ارزشیابی استفاده نماید.
۷-۲- تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی:
مسائل و مراحلی که باید در تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی مورد توجه قرار گیردعبارتند از:
الف-تغییرات مورد نظر:
تغییرات مورد نظر چه به صورت هدف های نوشته شده و چه در ذهن معلم باشد – باید دقیقاً تعریف شود؛ زیرا تعریف هدف های مشخص ما را یاری می دهد و قادر می سازد که در استنباط های خود درباره میزان یادگیـری ، به انتخاب شاخـص های روشـن و غیر مبهم بپردازیم. ولـی این
نکته ضروری را نباید فراموش کرد که هدف های مختلفی که از طریق عرضه قسمت های مختلف
درس مورد تاکید واقع می شوند ، باید با همان کیفیت در ارزشیابی منعکس گردند.
ب-تعیین معیار موفقیت شاگرد که برای قضاوت درباره عملکرد او مورد استفاده قرار خواهد گرفت:
این معیار ممکن است به صورت مطلق یا نسبی تعیین شود. مثلاً این که شاگرد باید به هشت سئوال از ده سئوال داده شده پاسخ درست بدهد، یک معیار مطلق است. در معیار نسبی ، یک آزمون برای شاگردان یک کلاس اجرا می شود و سطح موفقیت با توجه به توزیع نمره ها در داخل کلاس تعیین می شود. در این حالت شاگردان با هم مقایسه می شوند.
مربی بایستی مشخص نماید که متربیان پس از طی مراحل آموزش ارزش ها به چه سطحی باید رسیده باشند.
ج-تعیین نوع سوالات مورد استفاده در ارزشیابی:
باید دقیقاً مشخص شود که از چه نوع سئوال هایی در ارزشیابی خواهیم استفاده کنیم .نوع سئوالات با توجه به انتظاراتی که معلم از بازده دارد مشخص می شود ( شعبانی ، ۱۳۸۱: ۱۹۹-۱۹۸) .
در بحث ارزشیابی ارزش های آموخته شده ، این ارزشیابی می تواند به صورت شفاهی و یا عملی صورت گیرد.
۷-۳-انواع ارزشیابی های مناسب جهت آموزش ارزش ه
۷-۳-۱٫استفاده از روش بالینی:
منظور از روش بالینی روشی است که ژان پیاژه در کشف و تبیین مکانیزم های ساخت ذهنی کودک از آن استفاده می کرد این روش حد فاصل روش مشاهده ساده و روش تجربی می باشد. گاهی به صورت کاملاً لفظی و گاهی به صورت انجام عملی است. مربی در حین وارسی قضاوت و استدلال های کودکان دو شرط را اجرا می کند .
اول اینکه فرایند فکری آزمودنی را به طور خودکار و قدم به قدم دنبال کند.
دوم اینکه از انحراف و کجروی فرایند طبیعی فکر کودک جلوگیری کند. این روش انعطاف پذیر بوده و هر پاسخ آزمودنی منجر به طرح سئوال جدیدی از سوی آزمون کننده می شود. بر خلاف آزمون های عینی در این روش سئوال ها قبلاً مطرح نمی شود و در حین مصاحبه بیان می شود و مزیت آن این است که کودک به بیان گرایش های طبیعی خود می پردازد. ( کریمی ، ۱۳۸۸)
۷-۳-۲٫پرسشنامه:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...