عوامل مهم شخصیتی مؤثر بر خرید آنی

2-1-2-4-1) عزت نفس

الیوت (1994) معتقد است عزت نفس اجتماعی یک فرد نقش مهمی در خرید آنی او ایفا می­ کند. امیلی ترمبلی (2005) در تحقیق خود به عامل عزت نفس پرداخته و به این نتیجه رسیده است که رابطه معکوسی میان سطح عزت نفس و میزان خریدهای آنی وجود دارد. سیلورا و همکارانش (2008) نیز در پژوهش خود دریافتند که میان عزت نفس و بخش شناختی خرید آنی رابطه ای وجود ندارد اما بین عزت نفس با بخش احساسی خرید ناگهانی یک رابطه عکس دیده می شود. با این وجود هارمانسیوگلو و همکارانش (2009) در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که میان عزت نفس و میل به خرید ناگهانی رابطه مثبتی وجود دارد، اما میان عزت نفس و رفتار خرید آنی رابطه معنی داری دیده نمی­ شود.

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

 

 

2-1-2-4-2) فرد گرایی

تریاندیس فرد گرایی را یک الگوی اجتماعی تعریف می­ کند که شامل افرادی است که خود را مستقل و متکی به نفس می­بینند. کاسن و لی  (2002) در تحقیق خود به این نتیجه رسیده ­اند که در فرهنگ هایی که فردگرایی بر جمع گرایی غلبه دارد، رفتار خرید ناگهانی بیشتری مشاهده می شود. در پژوهش مایی و همکاران (2003) نیز مشخص شد که میان گرایش به فردگرایی و خرید ناگهانی همبستگی مثبتی وجود دارد.

دانلود پایان نامه

 

2-1-2-4-3) تحریک پذیری (عدم کنترل بر میل به خرید)

امیلی ترمبلی(2005) معتقد است که خود کنترلی، نقش مهمی در فرایند تصمیم گیری خرید ناگهانی ایفا می­نماید. خود کنترلی نشان دهنده توانایی مقابله با وسوسه­ها به ویژه در ارتباط با خرید ناگهانی است. بیشتر پژوهش­های حوزه رفتارخرید ناگهانی بر سر این موضوع توافق دارند که کسانی خرید ناگهانی انجام می­ دهند، خودکنترلی پایینی دارند. یون و فابر (2000) نیز در تحقیق خود به عامل عدم کنترل و نقش مهم آن در رفتار خرید ناگهانی اشاره می­ کنند.

 

2-1-2-4-4) جامعه پذیری یا معاشرت پذیری

 انسان اصالتاً موجودی است اجتماعی ونیاز مند برقراری ارتباط با دیگران. بسیاری از نیازهای عالیه انسان و شکوفا شدن استعدادها و خلاقیت­هایش از طریق تعامل بین فرد و ارتباط اجتماعی می تواند ارضاء شود و فعلیت یابد. جامعه پذیری به معنای همسازی و همنوایی فرد با ارزشها، هنجارها و نگرش­های گروهی اجتماعی است یا به مفهوم دیگرمیل باطنی فرد به حضور داشتن در نزد افراد به جای تنها بودن و همچنین درجه­ای از مشارکت  دریک گفتگو  در یک گروه همتا (داوندیال، 2009: 24).

 

2-1-2-4-5) انگیزه لذت­جوئی [7]

شامل ارزش­هایی است که به جنبه احساسی و روانی خرید آنلاین مربوط می­ شود. انگیزه لذت­گرایی به ارزش اجتماعی و احساسی که طی فرایند خرید حاصل می­ شود، اطلاق می­گردد (تو و همکاران، 2007: 778).

 

2-1-2-4-6) آنی­گرایی

برخی منابع روانشناسی به آنی­گرایی به عنوان یک  ویژگی اصلی فرد اشاره می­ کنند که میزان و درجه آن در افراد مختلف، متفاوت است. راک و فیشر (1995) این دیدگاه را با زمینه رفتار خرید سازگار کردند. چایه و همکاران (2012) استدلال می­ کنند که آنی­گرایی به طور مفهومی، متفاوت از ویژگی­های شخصی است، بنابراین مناسب است تا به عنوان نماینده رفتار خرید آنی استفاده شود که تحت تأثیر اثرات مثبت و ارزیابی هنجاری در یک وضعیت خرید قرار گرفته شود.

Elliott, R.

Tremblay, Amelie J.

Silvera, D.H., Lavack, A.M., & Kropp, F.

Harmancioglu, Nukhet; Finney, R. Zachary; Joseph, Mathew.

Kacen, J. J., and Lee, J. A.

Mai, N. T. T., Jung, K., Lantz, G.., and Loeb, S. G.

Hedonic motivation

To et al

Impulsiveness

Chih, W.H., Wu, C.H.-J., Li, H.-J.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...