جهت برآورده نمودن نیازهای مشتریان ، اپراتورها ملزم به ایجاد بستر مناسب تبادل اطلاعات با حجم بالا و فراهم نمودن پهنای باند وسیع می­باشند، لذا ایجاد شبکه­ای با تکنولوژی نوین و تا حدامکان گسترده برای برآوردن اصول پوشش1 و ظرفیت2 شبکه و ارائه سرویس با کیفیت در همه مناطق جغرافیایی(راه های اصلی و فرعی ، مراکز با دانسیته بالای شهری، مناطق تجاری، دوردست­ترین نقاط جنگلی وکوهستانی ، روستاهای دور و نزدیک ، مناطق توریستی و … ) هدف اصلی همه اپراتورها می باشد. لیکن بدلیل قابل توجه بودن سرمایه گذاری در این امر ، اپراتورها به دنبال شناسایی تاثیر عوامل گوناگون بر میزان مصرف ترافیک دیتای مناطق مختلف بوده تا با بهینه نمودن شبکه ، بازده سرمایه گذاری را به حداکثر افزایش دهند. به منظور دستیابی به چنین امری ، اجرای یک استراتژی خوب بسیار مهم است. در این میان انتخاب تکنیک های مناسب برای شناخت مناطق پرترافیک و اولویت بندی آن ها برای پی ریزی شبکه جدید ، از اهمیت خاصی برای اپراتورها برخوردار است. انتظار می­رود استفاده دقیق از این تکنیک­ها منجر به بازگشت سریع­تر سرمایه­گذاری و فراهم آمدن توان بیشتر برای توسعه حداکثری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

 

 

 

 

 

 

 

1_Marco Sorvamaa

 

 

 

 

 

 آتی و برآوردن رضایت­مندی و وفاداری مشتریان گردد.

 

 

1-3-سابقه، اهمیت و ضرورت پژوهش

 

 

هر چند نمی توان منکر انجام پژوهش های مرتبط با بازاریابی جغرافیایی در دنیا شد ولی به طور قطع انجام چنین تحقیقی در ایران جنبه منحصر به فرد داشته و برای اولین بار در حوزه مخابرات صورت گرفته است. استفاده از اطلاعات بازاریابی جغرافیایی در استخراج نقشه شبکه باند پهن و پیاده سازی آن از مهم ترین نکات این پژوهش محسوب می شود. به جهت فقدان مرجع و تحقیقات انجام شده به زبان فارسی ، لاجرم تنها امکان استفاده از منابع خارجی و آن هم در حد بضاعت فراهم گردید. همان طوری که اشاره شد استفاده مناسب از اطلاعات بازاریابی جغرافیایی به اجرای سرمایه گذاری بهینه و صرفه جویی بالای هزینه های ایجاد شبکه دسترسی می انجامد (برونو ون­دن بوسچه.2010).

 

 

 استان مازندران با گستردگی و ویژگی­های بارز آن از جمله بالا بودن ضریب نفوذ تلفن همراه ، وجود شهرک های صنعتی متعدد ، دانشگاه ها ، درصد بالای با سوادی ، اماکن مختلف تفریحی و توریستی، جنگلی، دریایی و کوه هستانی از جمله استان هایی است که اجرای شبکه باند پهن را هم به لحاظ هزینه سرمایه گذاری و هم به لحاظ پوشش کامل شبکه با مخاطراتی مواجه می سازد. لذا بررسی علمی و دقیق جغرافیای منطقه، مبنی بر نحوه و سرعت پذیرش تکنولوژی جدید ، شناخت مشتریان و الگوهای مصرف آنها در مناطق مختلف و به تبع آن نحوه پیاده سازی سریع  شبکه جهت برآوردن تقاضا براساس اصول بازاریابی جغرافیایی ، بسیار ضروری است. چرا که با انجام آن می توان با حداقل سرمایه گذاری، حداکثر تعداد کاربر بالقوه را تحت پوشش نسل جدید با کیفیتی مناسب قرار داد و موجب بهبود رضایت مندی مشتریان و هم چنین افزایش درآمد برای اپراتور مخابراتی شد.

 

 

1-4-اهداف پژوهش

 

 

1-4-1- هدف اصلی

 

 

هدف اصلی این تحقیق ، طراحی و پیاده سازی شبکه باند پهن موبایل (همراه اول) استان مازندران مبتنی برسیستم اطلاعات جغرافیایی استان می باشد.

 

 

1-4-2- اهدف فرعی

 

 

شناسایی تاثیر عوامل مختلف بازاریابی جغرافیایی از جمله با سوادی ، جمعیت ، توریستی -دانشگاهی و صنعتی بودن مناطق و برخی عوامل دیگر در ایجاد ترافیک دیتای موبایل استان مازندران در دوره­های زمانی مختلف.

 

 

1-4-3- اهداف کاربردی

 

 

تغییر نسل در حوزه موبایل یا به طور کلی مخابرات و یا هر صنعتی از جمله پیاده سازی شبکه نوین LTE 1 و 23G مستلزم هزینه بسیار سنگین برای اپراتورها می­باشد . لذا از جمله اهداف این تحقیق تاثیر مدیریت بازاریابی و استفاده از تکنیک های نوین در پیاده­سازی شبکه جدید با صرف کمترین سرمایه اولیه و امکان برگشت سریع تر سرمایه می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

 

 

 

 

 

 

 

 Long Term Evolution    2-Third (Mobile) Generation-[1]

 

 

 

 

 

با استفاده از تکنیک­های بازاریابی جغرافیایی نقاط بهینه شناسایی و بهترین مناطق انتخاب خواهد شد، بطوریکه اجرای شبکه با تکیه بر فن آوری جدید موجب صرفه جویی در هزینه و بازده بالا ​​به ازای هر کاربر می­شود.

 

 

1-5-فرضیه های پژوهش

 

 

 

    • توریستی بودن منطقه تاثیر معنی داری بر میزان ترافیک دیتای موبایل استان مازندران دارد.

 

 

    • مناطق دانشگاهی تاثیر معنی داری بر میزان ترافیک دیتای موبایل استان مازندران دارد.

 

 

    • باسوادی از جمله عوامل موثر و معنی­دار بر میزان ترافیک دیتای موبایل استان مازندران می­باشد.

 

 

    • مناطق صنعتی تاثیر معنی­داری بر میزان ترافیک دیتای موبایل استان مازندران دارند.

 

 

    • افزایش جمعیت تاثیر معنی­داری بر میزان ترافیک ایجاد شده دیتای موبایل استان مازندران دارد.

 

 

1-6- متغیرهای پژوهش

 

 

متغیرهای این پژوهش در قالب متغیرهای وابسته و مستقل به شرح زیر می باشد:

 

 

متغیر وابسته : متوسط میزان ترافیک ایجاد شده دیتای موبایل.

 

 

متغیرهای مستقل: نرخ باسوادی ، تعداد شهرک های صنعتی ، تعداد دانشگاه­ها و جمعیت به عنوان متغیرهای کمی مستقل و شهرهای توریستی/ غیرتوریستی به عنوان متغیر کیفی مستقل تعریف شده­اند.

 

 

1-7- روش پژوهش

 

 

در این پژوهش به منظور اثبات و یا رد فرضیه ها از دو روش بهره گرفته شده است: 1- استفاده از یک مدل اقتصاد سنجی و 2- استفاده از مدل مفهومی و تحقیقات میدانی.

عکس مرتبط با اقتصاد

پروژه دانشگاهی

 

در روش اول یک مدل اقتصاد سنجی که در برگیرنده داده های بازاریابی قابل اتکا و قابل دسترس می باشد مورد برآورد قرار می­گیرد. داده­های جمع­آوری شده از نوع داده­های برش مقطعی و در سطح شهرهای استان مازندران می­باشد. داده­های بازاریابی جغرافیایی به عنوان متغیرهای مستقل و میزان ترافیک دیتای موبایل به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. با توجه به ماهیت زمانی اثرپذیری برخی داده­های مستقل بر متغیر وابسته ، میزان ترافیک در بازه های زمانی مختلف استخراج شده است. روش حداقل مربعات معمولی(OLS) برای برآورد مدل پیشنهاد می­شود که در صورت وجود ناهمسانی واریانس ، روش حداقل مربعات معمولی تعمیم یافته(GLS) جایگزین خواهد شد. 

 

 

در روش دوم به منظور روایی نتایج به دست آمده از مدل برآورد شده ، با استخراج داده های میدانی ، آزمون مجددی بر میزان ترافیک ایجاد شده ناشی از ماهیت متغیرهای مستقل انجام گرفته است تا صحه ای بر نتایج به دست آمده از مدل در روش اول باشد.

 

 

در گام نهایی ، با پیاده سازی نتایج به دست آمده از مدل روی نقشه جغرافیایی استان مازندران با کمک نرم افزارهای Mapinfo و Googlearth ، طرح بهینه اجرای پروژه باند پهن شبکه موبایل در استان مازندران استخراج خواهد شد.

 

 

1-7-1-  روش گردآوری اطلاعات

 

 

برای گردآوری داده­ها و اطلاعات در این پژوهش از چند روش و منبع استفاده شده است :

 

 

الف- برای گردآوری اطلاعات ادبیات نظری پژوهش از روش کتابخانه­ای و منابع دنیای مجازی بهره گرفته شده است.

 

 

ب- برای جمع­آوری داده­های بازاریابی از منابع موجود آماری در استان و همکاری کارشناسان و روسای ادارات مخابرات شهرستان­ها استفاده شده است. رجوع به سازمان­هایی از قبیل شهرداری­ها، شهرک­های صنعتی و مسکن و شهرسازی بخش دیگری از منبع آماری این پژوهش محسوب می­شود.

 

 

1-7-2- ابزار گردآوری اطلاعات

 

 

در گردآوری اطلاعات نیز از دو ابزار بهره گرفته شده است: 1- از سیستم زنده شبکه موبایل برای استخراج داده­های ترافیکی و 2- از فرم­های برگرفته از جلسات طوفان مغزی جهت جمع آوری اطلاعات بازاریابی جغرافیایی.

 

 

1-7-3- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

 

 

به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از دو نرم افزار اکسل و ایویوز 7 استفاده شده است. از نرم افزار اکسل برای دسته­بندی و محاسبه برخی شاخص­های آمار توصیفی و از نرم افزار ایویوز 7 برای برآورد مدل و برازش مدل انتخابی. لازم به ذکر است به علت متنی بودن برخی داده­های شبکه، از نرم­افزار EDITOR  XML  برای تبدیل داده­های ترافیکی قابل استفاده در نرم افزار EXCELL استفاده می­گردد.

 

 

1-8 – دلایل انتخاب جامعه مورد مطالعه

 

 

انتخاب استان مازندران به عنوان جامعه مورد مطالعه بنا به چند دلیل صورت گرفته است:

 

 

 

    • اشتغال پژوهشگر به عنوان طراح شبکه موبایل در شرکت مخابرات استان مازندران.

 

 

    • پرهزینه بودن سرمایه­گذاری اجرای پروژه شبکه نوین در استان مازندران با توجه به ویژگی­های جغرافیایی استان و نحوه پوشش شبکه.

 

 

    • پیچیدگی­های فنی و ترافیکی استان مازندران به عنوان یک استان مسافر پذیر.

 

 

    • برنامه­ریزی شرکت ارتباطات سیار برای پیاده سازی شبکه نوین در آینده­ی نزدیک.

 

 

1 – 9 – قلمرو پژوهش

 

 

1-9-1- قلمرو موضوعی پژوهش

 

 

قلمرو موضوعی پژوهش مولفه­های حوزه بازاریابی جغرافیایی می­باشد که با توجه به گستردگی موضوع و محدود بودن امکان پژوهش، بیشتر بر تاثیر آن بر انتخاب نقاط با احتمال جذب مشتری بیشتر و پر مصرف در نتیجه پیش­بینی درآمد حاصله به ازای مشترکین آتی تاکید گردید، هم­چنین تاثیری که می تواند بر نحوه­پیاده سازی شبکه جدید داشته باشد.

 

 

1-9-2- قلمرو مکانی پژوهش

 

 

از نظر مکانی سعی گردید مطالعه و پژوهش در کل جغرافیای استان( شهرها، مناطق حومه ای، روستایی، تجاری، صنعتی، دانشگاهی و راه های اصلی و ترانزیتی) صورت گیرد.

 

 

1-9-3- قلمرو زمانی

 

 

قلمرو زمانی پژوهش محدود به بازه زمانی زمستان 1392 لغایت تابستان 1393 می باشد.

 

 

1-10- محدودیت های پژوهش

 

 

اجرای این پژوهش به علت نو بودن موضوع از چند جنبه دارای محدودیت بوده است :

 

 

 

    • کمبود منابع خارجی و فقدان منابع داخلی و به زبان فارسی .

 

 

    • نبود بانک اطلاعات مدون GIS و محدودیت در کسب و استخراج برخی اطلاعات بازاریابی جغرافیایی استان.

 

 

    • پرهزینه بودن و زمان بر بودن جمع­آوری اطلاعات جغرافیایی موجود.

 

 

بنابراین در مرحله مطالعه و جمع­آوری اطلاعات، پژوهشگر با محدودیت و مذایق جدی مواجه گردید، لیکن با همه مشکلات و کمبودها، سعی گردید با جمع­آوری تمامی داده­های موجود، کاستی­ها حداقل گردد و مجموعه­ای از اطلاعات قابل استفاده فراهم گردد.

 

 

1_Efficient Customer Response.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...