شناسایی و دستهبندی عوامل مؤثر بر خودپنداره و رابطه آن با انضباط كاركنان |
- عوامل موثر بر خودپنداره كدامند؟
- دستهبندی این عوامل چگونه است؟
- رابطه این عوامل و انضباط كاركنان اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی چگونه است؟
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
امروزه منابعانسانی به عنوان ارزشمندترین سرمایه در سازمان ها به شمار میرود و بالاترین جایگاه را در امر توسعه دارند. بدون تردید مطالعه و بررسی هیچ یک از ابعاد وجودی انسان بدون مطالعه شخصیت وی امکانپذیر نیست و برای مطالعه شخصیت نیز توجه به مفهوم خود که هسته اصلی شخصیت محسوب میشود ضرورتی اجتنابناپذیر است. رفتاری که هر فرد در موقعیتهای مختلف از خود نشان میدهد به طور مستقیم تحت تاثیر متصور و پنداری است که وی از کل وجود خود دارد. وقتی فرد نسبت به کل وجود خود اعم از ویژگیهای ظاهری, تواناییهای ذهنی و جسمانی, ادراک و تصور منفی داشته باشد, این برداشت منفی در مجموعه اعمال و رفتارش منعکس میگردد و باعث میشود وی درتعامل با دیگران یا در مواجهه با موقعیتهای محرومکننده نتواند کارائی لازم را از خود نشان دهد. در صورتی که افراد به دیدگاههای اصلی خود در زندگی دست یابند، با فراغ باز و با تمام توان و انرژی فکری و جسمی خود به کار میپردازند (شاکرینیا،1376،32).
برای فعالیت تمامی گروههای سازمانی، نیز انضباط امری ضروری است.خواستههای اعضاء باید کنترل شده و در جهت اهداف سازمانی سوق داده شود(كریمی ،488،1379) .علاوه بر این حقوق افراد حفظ شده و محیط آرامی برای کار در سازمان فراهم میشود. بحث انضباط سازمانی یكی از مسائل بسیار مهم است كه باید مورد توجه قرار گیرد زیرا با توجه به نقش عظیم این نهاد در ساختن نسل آینده توجه به انضباط كاركنان میتواند باعث افزایش كیفیت خدمات آموزشی و كاهش هزینههای سازمان و افزایش بهرهوری كاركنان شود كه اینها باعث كاهش نابهنجاریها در سطح جامعه و به تبع آن سازمانها میگردد(ابطحی ،1381). از این رو دستیابی به محیطی آرام برای کار ،رشد کارکنان، انجام کارها به بهترین نحو و جلوگیری از بیانضباطی و هرج ومرج و مسئول دانستن خود کارمند برای حل مشکل، در سایه برقراری انضباط در سازمان امکان پذیر خواهد شد.
در اکثر تحقیقات خودپنداره بیشتر در فضاهای تربیتی و آموزشی در حوزه مدارس و دانشگاه بحث شده است، در فضاهای سازمانی کمتر به آن پرداخته شده است و حتی میتوان عنوان نمود بسیاری از مدیران سازمانهای دولتی در ایران با این مفهوم آشنا نیستند، لذا اهمیت و ضرورت پژوهش حاضر را میتوان در ضرورت آگاهی و شناخت مفهوم خودپنداره، شناسایی عوامل موثر بر آن در سازمانهای دولتی و رابطه آن با انضباط كاركنان در جهت افزایش سطح كیفی سازمان دانست و خلاء تحقیقاتی در حوزهی شناخت و شناسایی عوامل موثر بر آن در حوزه سازمان ، اهمیت و ضرورت تحقیق دانست.
لذا این تحقیق بواسطه تجربیات وكاربرد قابل انتقالش در سازمان، دارای ارزش گستردهای خواهد بودو نتایج این تحقیق دراكثر سازمانهای دولتی ونهادهای مشاورهای مرتبط باحوزه رفتار افراد، موثر خواهد بود. علاوه براین نتایجی این نوع تحقیقات میتواند راهگشایی باشد برای پژوهشگران و دانشجویان روانشناسی و مدیریت که در این زمینه به تحقیق خواهند پرداخت.
1-4- اهداف تحقیق
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر خودپنداره ودستهبندی این عوامل و رابطه آن با انضباط كاركنان در اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی طرحریزی شده است.
- شناسایی عوامل موثر بر خودپنداره و طبقه بندی آن
- شناسایی وضعیت خودپنداره در اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی
- شناسایی وضعیت انضباط كاركنان در اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی
- شناسایی رابطه خوپنداره و انضباط كاركنان اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی
1-5- سؤالات تحقیق
بر مبنای موضوع و اهداف تحقیق، میتوان سوالات زیر را بیان نمود:
- عوامل موثر بر خودپنداره کدامند؟
- دسته بندی این عوامل چگونه است ؟
- رابطه خودپنداره و انضباط كاركنان اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی چگونه است ؟
1-6- متغیرهای تحقیق
متغیر پیشبین : خودپنداره
متغیر ملاك : انضباط كاركنان
1-7- روششناسی تحقیق
در هر تحقیق متعارف، جمعآوری اطلاعات یكی از مهمترین قسمتها است. در كار جمعآوری اطلاعات در هر تحقیق، نه تنها باید از چند یا چندین روش استفاده كرد، بلكه باید هر روش به درستی و با شناخت كامل برگزیده شود و به درستی به كاربرده شود. در این تحقیق كه هدف آن شناسایی عوامل مؤثر برخودپنداره ورابطه آن با انضباط کارکنان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی است به منظور جمعآوری اطلاعات، از دوروش كیفی و كمی استفاده گردید. از آنجایی كه پژوهشگر درصدد زمینهیابی درباره موقعیت نامعین میباشد برای اینمنظور ابتدا به گردآوری دادههای كیفی میپردازد. سپس با استفاده از این شناسایی اولیه، امكان صورتبندی فرضیه(هایی) درباره بروز پدیده مورد مطالعه فراهم میكند. پس از آن، در مرحله بعدی، پژوهشگر میتواند از طریق گردآوری دادههایكمی، فرضیهها را مورد آزمون قرار دهد (بازرگان،1387، 166).
تحقیق حاضر از نوع طرحهای تحقیق آمیخته میباشد، بر این اساس ابتدا با استفاده از رویكرد كیفی مصاحبه و مطالعات نظری عوامل موثر برخودپنداره شناسایی والگوی اولیهای برای خبرگان طراحی گردید و پس از ارائه به خبرگان و حذف عوامل ضعیفتر و اعمال تغییرات لازم، مجددا الگو برای مرتبه دوم به خبرگان ارائه گردید. پس از اجماعنظر خبرگان درمورد عوامل موثر بر خودپنداره الگوی نهائی تایید گردید (رویكرد كیفی)، كه پس از تایید روایی و پایایی در اداره كل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی مورد آزمون قرارگرفت (رویكرد كمی). سپس به بررسی رابطه خودپنداره با انضباط کارکنان در اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی پرداخته شد. این تحقیق ازلحاظ هدف كاربردی و از لحاظ شیوه اجرا از نوع تحقیقات پیمایشی است. در تحقیق حاضر بهطور كلی ازدو روش عمده كتابخانهای و پیمایشی بهرهگیری شده است.
1-8- جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه
با توجه به قلمرو زمانی و مكانی انجام تحقیق، جامعه آماری این تحقیق شامل كلیهی کارکنان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی به تعداد 208 نفرمی باشد كه در زمان انجام تحقیق (تابستان 1393) حداقل یك سال سابقه كاری را داشته باشند. در این پژوهش برای انتخاب نمونه از شیوهی نمونهگیری تصادفی ساده
استفاده شد. پس از مشخص نمودن جامعه آماری و شیوه نمونهگیری برای تعیین حجم نمونه مورد نیاز، از فرمول ذیل استفاده و نمونه به تعداد 68 نفر مشخص گردید.
جهت افزایش دقت و كیفیت برازش نمونهای با حجم بیشتر یعنی 78 نفر انتخاب گردید.
1-9- روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها
در این پژوهش برای انجام مصاحبه، پرسشنامه دلفی از نظر متخصصان دانشگاهی كه همگی دارای دكتری تخصصی در حوزه منابعانسانی یا رفتارسازمانی و دارای مرتبه علمی استادیار و استاد بودند استفاده شد كه 3 نفر ار اعضای خبرگان عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و 2 نفر دیگر عضو هیات علمی دانشگاه آزاد مشهد بودند. در نهایت 3 دسته از عوامل موثر بر خودپنداره و 15مولفه شناسایی گردید كه بر اساس آنها پرسشنامه خودپنداره با 49 گویه طراحی شد و پس از تایید روایی و پایایی آن در سازمان مورد سنجش قرار گرفت. همچنین در این پژوهش برای اندازهگیری متغیر انضباط کارکنان از پرسشنامه انضباط كاركنان (امیرنژاد،1392) استفاده گردید. سوالات تحقیق در آن براساس شاخصهای انضباط در سازمان (نظم و ترتیب، قواعد، مقررات، رویهها، هماهنگی، سازماندهی و برنامه) مورد سنجش و اندازهگیری قرار گرفت و جهت تجزیه تحلیل دادههای گردآوری شده از روشهای مختلف آمار توصیفی و استنباطی بهرهگیری شد. دربخش آمار توصیفی از جداول توزیع فراوانی، نمودارهای آماری و شاخصهای توصیفی و در بخش آمار استنباطی از آزمونt (استیودنت) و ضریب همبستگی، رگرسیون و آنالیز واریانس یك طرفه (ANOVA) استفاده شد. البته از نرمافزار SPSS نیز جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید.
1-10- قلمرو تحقیق
1-10-1- قلمرو موضوعی
قلمرو موضوعی این تحقیق با توجه به عنوان”شناسایی عوامل مؤثر بر خودپنداره و رابطه آن با انضباط كاركنان اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی” ، در حوزه رفتارسازمانی میباشد.
1-10-1- قلمرو مكانی
این تحقیق در اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی انجام گرفته است.
1-10-2- قلمرو زمانی
این تحقیق از خردادماه 93 لغایت دی ماه93 انجام شده است.
1-11- تعریف نظری واژهها و اصطلاحات
1-11-1- تعاریف نظری خودپنداره
مید(1934) و کولی(1902)2از اولین کسانی هستند که به تعریف خود اقدام کردهاند. برحسب مید، خود هر فرد از خلال اخذ دیدگاه دیگری شکل میگیرد و کولی اصطلاح خود در آینه را به کار برده است، از نظر او خود بازتابی از بازخورد دیگران درباره خویشتن است. به باور اندیشمندان؛ قسمت عمده ویژگیهای شخصیتی، منش و خصوصیات رفتاری هر فرد به تصویری که از خود در ذهن دارد یعنی به انگاره وی بستگی دارد (ستوده،1381،253). خودپنداره ممکن است مثبت یا منفی باشد (تقی زاده،1379،21).
1-11-2- تعاریف نظری عوامل موثر بر خودپنداره
عواملفردی موثر بر خودپنداره بر مقایسه شرایط و تواناییهای فرد با دیگران مبتنی است، بر پیشرفتگرایی شخصی متمركز است و نفع فردی را دنبال میكند. عواملگروهی یا سازمانی موثر بر خودپنداره بر عضویت گروهی مبتنی است در این سطح افراد به جای نفع شخصی یا احیانا نوع روابط خود با دیگران به سرنوشت و عملكرد گروه میاندیشند عواملاجتماعی موثر بر خودپنداره مبتنی بر توجه به روابط دوطرفه و بهزیستی و رفاه افراد طرف ارتباط است (ماركوس و كیتایاما،1991،225؛برورو گاردنر،1996،83).
1-11-3- تعاریف نظری انضباط در سازمان
انضباط یا دیسیپلین درسازمان عبارت است از ایجاد موقعیتی که کارکنان یک سازمان خود را با قوانین، مقررات و استانداردهای سازمانی هماهنگ كرده، برابر آن رفتار كنند(دیسنزوواستیفن ،1988، 478).
انضباط به زعم برخی دیگر از نویسندگان، نوعی آموزش است که هدفش اصلاح رفتار و طرز برخورد کارکنان بوده، به طریقی تمایل آنان را به رعایت قوانین و مقررات و استانداردهای سازمان و مدیریت برانگیزد(وردر و دیویس،480،1989).
نظم و انضباط فرد به معنای انتظام و اطاعت منطقی ودر چاچوب قانون قرارگرفتن است (موحد،301،1377).
رویه: رویهها یک سلسله گامهای متوالی مرتبط به هم هستند که کارکنان به منظور تحقق وظایف شغلی خود از آنها تبعیت میکنند (اسکات ،1384).
مقررات: کاهش مقررات خشک و انعطافناپذیر و توجه به روابطانسانی و به وجودآوردن محیطی
صمیمانه یکی از اصول اساسی هر سازمان میباشد اگر در یک سازمان به این موضوع توجه شود کارکنان بین خود و مدیران فاصلهای احساس نکنند با دلگرمی بیشتری وظایف خود را انجام میدهند چون انسان ذاتا از فشار و کنترل شدید گریزان است (انصاری زمانی ،1384).
هماهنگی در کارها: هماهنگی در امور باعث میشود که از دوبارهکاری جلوگیری و نظم بین امور و فعالیتهای سازمانی ایجاد و از ضایع شدن منابع و امکانات سازمانی جلوگیری به عمل آمده و در نهایت سازمان آسانتر به اهداف از پیشتعیین شده خود دسترسی پیدا کند (هیوز ،1380).
نظم و ترتیب در انجام کارها: نظم و ترتیب در کارها باعث میشود که کلیه فعالیتها در سازمان براساس روشی مشخص و منظم انجام گیرد و از بینظمی و هرج و مرج در سازمان جلوگیری شود. هیچ سازمانی بدون داشتن نظم و ترتیب در کارها نمیتواند دوام داشته باشد (آقا داوود ،1381).
برنامه: داشتن برنامه برای وظایف افراد باعث میشود که افراد در هر روز بدانند که چه وظایف و کارهایی راباید در همان روز انجام دهند که این امر از سردرگمی آنها جلوگیری میکند و تاثیر بهسزایی در انضباط کارکنان دارد (رضائیان ،1383).
قواعد: داشتن قواعد مشخص در سازمان این اطمینان را در کارکنان ایجاد میکند که در انجام کارها از آن اصول مشخص و مدون پیروی کنند و این قواعد مشخص و روشن خود زمینهای برای ایجاد انضباط در کارکنان است (الوانی ،1385).
سازماندهی: سازماندهی فرآیندی است که طی آن تقسیم کار میان افراد و گروههای کاری و هماهنگی میان آنان، به منظور کسب اهداف صورت میگیرد (رضائیان، 1383).
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-12-02] [ 02:22:00 ق.ظ ]
|