دسته بندی تحقیقات بر اساس اجرا:
تحقیقات علمی بر اساس اجرا به سه دسته ( میدانی، پهناگر، ژرفاگر ) تقسیم می شوند. از آنجا که در این تحقیق چندین زنجیره مورد مقایسه نسبی و ارزیابی قرار می گیرند لذا یک تحقیق میدانی است.
دسته بندی تحقیقات بر اساس نحوه گردآوری اطلاعات:
تحقیقات علمی بر اساس نحوه گردآوری اطلاعات به دو دسته ( توصیفی، آزمایشی ) تقسیم می شوند که تحقیق توصیفی شامل روش های پیمایشی، تحقیق همبستگی، اقدام پژوهی، بررسی موردی و تحقیق علی-مقایسه ای است و تحقیق آزمایشی شامل روش های تمام آزمایشی، شبه آزمایشی و تک آزمونی می باشد. ( سرمد و همکاران، ۱۳۸۵، ۶۳-۵۴)
چون دراین تحقیق روابط بین متغیرها در قالب تابع هدف، با بهره گرفتن از تکنیک های OR بیان میگردد و متغیرها مشاهده و اندازه گیری و توصیف میشوند لذا نوع روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی ریاضی میباشد.
۱-۸ جامعه
در این پژوهش جامعه در نظر گرفته شده، کلیه زنجیره های تأمینِ گروه خودروسازی سایپا در شهرهای تهران و گلپایگان می باشد.
همانطور که در بخش ۱-۴-۱ بیان شد، در تحقیق حاضر برای سنجش کارایی از ۴ ورودی در مرحله اول( تامین کننده)، ۲ خروجی میانی و ۲ خروجی نهایی( به ازای هر خودروساز) استفاده شده که طبق رابطه (۲+۲+۴)*۳، تعداد واحدهای تحت بررسی باید حداقل برابر ۲۴ تا شود، لذا با صلاحدید اساتید محترم، ۷ زنجیره تأمین برای چهار دوره سه ماهه در سال ۱۳۹۰ به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. بنابر این ۲۸=۷*۴، DMU خواهیم داشت.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۱-۹ روش گردآوری اطلاعات
برای دستیابی به اطلاعات مربوط به ادبیات تحقیق، از روش های مختلفی همچون مطالعات کتابخانه ای، اسناد و منابع علمی و جستجوی رایانه ای در سایت ها و پایگاه های اطلاعاتی مختلف استفاده شده است. برای جمع آوری اطلاعات مربوط به زنجیره های تأمین خودرو و دستیابی به داده های مربوط به ورودی ها و خروجی ها، اسناد و مدارک موجود در مرکز استراتژیک سایپا بررسی گردیده است.
۱-۱۰ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
در این پژوهش برای سنجیدن کارایی زنجیره های تأمین و پاسخ به سوالات تحقیق از روش DEA دو مرحله ای[۴] و مدل CCR ورودی محور استفاده شده است. بطور کلی نرم افزارهایی برای حل مدل های DEA ارائه شده است که ما در این بین نرم افزار Lingo را بخاطر سادگی و همچنین بدست آوردن جوابهای کامل از آن، انتخاب میکنیم.
۱-۱۱ قلمرو تحقیق
قلمرو تحقیق در سه بعد بصورت زیر مشخص می گردد:
قلمرو موضوعی: این تحقیق در زمینه سنجش کارایی زنجیره های تأمین خودرو است و تفکیک زنجیره های کارا و ناکارا، تعیین الگوی مناسب برای واحدهای ناکارا و همچنین چگونگی تخصیص بهینه منابع مورد بررسی قرار می گیرد.
قلمرو مکانی: تحقیق حاضر به منظور بررسی کارایی زنجیره های تأمین در صنایع خودروسازی گروه سایپا، واقع در دو شهر تهران و گلپایگان صورت می گیرد.
قلمرو زمانی: داده های جمع آوری شده برای حل مدل تحقیق مربوط به کل سال ۱۳۹۰ می باشد.
۱-۱۲ محدودیت های تحقیق
محدودیتها برای انجام هر پژوهش، می توانند محقق را از رسیدن به نتیجه بهتر و دقیق تر باز دارند. در تحقیق حاضر هم محدودیتهایی وجود داشته که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
عدم آگاهی بسیاری از مدیران و کارشناسان صنعت خودرو با مفهوم تحلیل پوششی داده ها.
عدم وجود تحقیق کافی داخلی در خصوص سنجش کارایی زنجیره های تأمین، با بهره گرفتن از روش تحلیل پوششی داده ها.
توافق کلی در مورد انتخاب ورودی ها و خروجی های مدل استفاده شده در این تحقیق وجود ندارد.
فصل دوم:
ادبیات و پیشینه تحقیق
۲-۱ مقدمه
شرکت های زیادی برای بهبود مستمر، از مدیریت زنجیره تأمین به عنوان ابزاری برای افزایش قدرت رقابتی خود استفاده می کنند. (Lee & Billington, 1992) عملکرد مناسب زنجیره تأمین نقش کلیدی در موفقیت یک سازمان و دستیابی پایدار به اهداف بویژه سودآوری آن دارد. در این راستا استقرار یک سیستم سنجش عملکرد زنجیره تأمین در بهبود مستمر عملکرد آن توصیه می گردد. (معنوی زاده و همکاران، ۱۳۸۵)
مدیریت و ارزیابی عملکرد فرایندهای زنجیره تامین در شرکتهای بزرگ و گروه های صنعتی بالاخص صنایع خودروسازی دارای نقش مؤثرتری است. (اعتباری و پور اسفندیانی، ۱۳۸۴) توجه خاص اقتصاد ایران به صنعت خودرو و رشد سریع این صنعت در ایران از یک سو، وجود رقبای داخلی و احتمال ظهور رقبای خارجی از سوی دیگر لزوم سنجش عملکرد سازندگان با شاخص های رقابتی و شناسایی و بهبود نقاط ضعف آنها را چندین برابر می نماید. (سلمان زاده و جوانروح، ۱۳۸۳)
یکی از متدهای ارزیابی عملکرد تکنیک تحلیل پوششی داده ها (DEA) است. این روش یک روش ناپارامتری است که امکان اندازه گیری کارآیی واحدهای تصمیم گیری را بدون تعیین نوع تابع تولید و یا اهمیت ورودی ها و خروجی ها ( اهمیت عوامل مختلف ) میسر می سازد. (امین دوست و کتابی، ۱۳۸۶) لذا با در نظر گرفتن این مطلب که زنجیره تأمین شبکه ای از اعضای در ارتباط با هم می باشد، در این پژوهش از یک نوع روش DEA شبکه ای، برای برخورد با تعاملات درونی زنجیره تأمین استفاده می شود.
در این فصل به اهمیت ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین و نیز تکنیک DEA و مدل های آن پرداخته می شود. سپس مروری بر تحقیقات انجام شده در زنجیره تأمین، با بهره گرفتن از DEA بیان می شود. همچنین روش DEA شبکه ای، انواع ساختارها و مدل های آن و خلاصه تحقیقات صورت گرفته در این زمینه ارائه می گردد و در ادامه فرایندهای شبکه ای دو مرحله ای و انواع متدهای DEA برای ارزیابی آنها مورد بررسی قرار می گیرد.
۲-۲ مدیریت زنجیره تأمین
مدیریت زنجیره تأمین (SCM) بعنوان یک واژه رایج علمی و مدیریتی در سال ۱۹۸۲ توسط اولیور و وبر برای توصیف یک سیستم کنترل سلسله مراتبی برای مواد، اطلاعات و جریان های مالی در یک شبکه چند بعدی بالقوه از نهادهای تصمیم گیری مستقل، معرفی شد. (Agrell & Hatami, 2011)
مدیریت زنجیره تأمین مجموعه ای از تمام فعالیتهای شرکت (اعم از راهبردی و عملیاتی) است که هدف آن یکپارچه سازی تأمین کنندگان، سازندگان، توزیع کنندگان و انبارداران و نیز تولید و توزیع صحیح و مناسب محصولات از لحاظ تعداد، محل، زمان و هزینه در راستای ارضای نیازهای مشتری است. (Poirier & Reiter, 1996)
برخی از اهداف مدیریت زنجیره تأمین عبارتند از:
کاهش اتلاف و فعالیت های بدون ارزش افزوده مانند: کاهش هزینه یا کاهش موجودی ها
افزایش مسـؤلیت پذیری در قبال خدمت به مشتری
بهبود ارتباط زنجیره تأمین ( سرعت، صحت و تسهیم اطلاعات)
کاهش زمان چرخه تولید (توسعه محصول جدید، زمان تأخیر عرضه)
بهبود هماهنگی تلاش ها ( بهبود مستمر، درک اهداف).
به طور خلاصه می توان گفت که مدیریت زنجیره تأمین شامل سه بخش عمده یعنی تهیه و تدارک، تولید و توزیع است. همچنین برای مدیریت زنجیره تأمین باید سه نوع مدیریت را انجام داد:
مدیریت اطلاعات؛
مدیریت لجستیک (پشتیبانی)؛
مدیریت روابط؛ (طالب زاده، ۱۳۸۷)
در شکل ۲-۱ فرایند مدیریت زنجیره تامین نمایش داده شده است.

MRP : برنامه ریزی منابع

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...