دانلود منابع پایان نامه در رابطه با بررسی اثرات گردشگری فیلم بر روی تصویر ادراک شده ... |
نتیجه گیری
مقدمه
یک پژوهش علمی، با جمعآوری داده ها و تجزیهوتحلیل آنها به پایان نمیرسد. پژوهشگر پس از انجام این مراحل مسئولیت دیگری دارد و آن تهیه و تدوین نتایج نهایی تحقیق و ارائه پیشنهادات بهمنظور ارائه و انتقال اطلاعات و یافتههای تحقیق به استفادهکنندگان، خوانندگان و به عموم جامعه است. تدوین مبحث نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات پژوهش امری دشوار و مستلزم دقت، توجه و مهارت است. در این فصل نتایج ارائه شده در فصل قبل مورد بحث قرار گرفته و سعی شده تا یافته ها بهطور صریح بیان شوند و سپس به پیشنهادها و محدودیتهای تحقیق پرداخته شود.
۵-۱- جمعبندی یافتههای تحقیق
همانگونه که در فصل ابتدائی این پایان نامه اشاره شده است، اهداف پژوهش حاضر بررسی تأثیر گردشگری فیلم بر تصویر ادراک شده و انگیزه گردشگری و تأثیر تصویر ادراکشده بر انگیزه گردشگری است. این بررسی از طریق داده های حاصل از ۲۰۶ پرسشنامه نتایج ذیل را نشان داد:
۵-۱-۱- جمعیت شناختی
بر اساس نتایج بهدستآمده از فصل ۴، ۶/۴۵ درصد از پاسخگویان زن و ۴/۵۴ درصد مرد بودند. در این میان ۹/۵۱ درصد از پاسخگویان ۱۸ تا ۳۰ سال، ۳/۲۷ درصد از پاسخگویان بین ۳۱ تا ۴۰ سال، ۵/۱۵ درصد از پاسخگویان بین ۴۱ تا ۵۰ سال و ۳/۵ درصد بالای ۵۰ سال سن داشته اند. همانطور که در فصل ۴ مشخص است ۸/۵۶ درصد از نمونه مجرد و مابقی متأهل هستند. با بررسیهای صورت گرفته مشخص شد ۲۳ نفر معادل با (۲/۱۱) درصد دارای تحصیلات دیپلم؛ ۲۳ نفر معادل با (۲/۱۱) درصد دارای تحصیلات فوقدیپلم؛ ۱۳۹ نفر معادل با (۴/۶۷) درصد دارای تحصیلات کارشناسی و ارشد و ۲۱ نفر معادل با (۲/۱۰) درصد دارای مدرک تحصیلی دکترا هستند.
۵-۱-۲- نوع منبع اطلاعاتی گردشگران
بر اساس نتایج بهدستآمده پیرامون نوع منبع اطلاعاتی گردشگران معین شد که میشود ۲۶ نفر معادل با (۶/۱۲) درصد بهواسطهی نت از آذربایجان شرقی اطلاعات کسب کردند؛ ۵۴ نفر معادل (۲/۲۶) درصد از طریق دوستان و آشنایان؛ ۴۰ نفر معادل (۴/۱۹) درصد از طریق تلویزیون؛ ۶۷ نفر معادل (۵/۳۲) درصد از طریق سفر قبلی و ۱۹ نفر معادل با (۲/۹) درصد بهواسطه مطالعه کتاب از آذربایجان اطلاعات کسب کردهاند.
با توجه به این نتایج مشخص می شود تصویر ادراک شده گردشگران از مقصد بیشتر از طریق سفر قبلی است. درعینحال روش تبلیغات دهانبهدهان همچنان جایگاه خود را در بین منابع اطلاعاتی برای کسب آگاهی پیرامون مقصد گردشگری حفظ کرده است. در جایگاه بعدی تلویزیون به عنوان منبع اطلاعاتی قرار دارد که به نظر میرسد میتوان از ظرفیت بالای آن به جهت تعداد زیاد مخاطبین آن به نحو بهتری استفاده کرد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۵-۱-۳- نوع فیلم مورد علاقه گردشگران
در بررسی نوع فیلم موردعلاقه گردشگران، ۹ طبقه برای آنها در نظر گرفت شد که ۴۵ نفر معادل با (۸/۲۱) درصد علاقهمند به فیلم کمدی؛ ۳۷ نفر معادل با (۱۸) درصد علاقهمند به فیلم رمانتیک؛ ۲۷ نفر معادل با (۱/۱۳) درصد علاقهمند به فیلم تاریخی؛ ۲۷ نفر معادل (۱/۱۳) درصد علاقهمند به فیلم مستند؛ ۱۹ نفر معادل با (۲/۹) درصد علاقهمند به فیلم تخیلی؛ ۱۹ نفر معادل با (۲/۹) درصد علاقهمند به فیلم ماجراجویانه؛ ۱۷ نفر معادل (۳/۸) درصد علاقهمند به فیلم اکشن؛ ۱۱ نفر معادل با (۳/۵) درصد علاقهمند به فیلم ترسناک و ۴ نفر معادل با (۹/۱) درصد علاقهمند به فیلم جنایی هستند. ازآنجاییکه به نظر میرسد توجه و سرمایه گذاری در نوع فیلمهایی که موردپسند گردشگران هستند منجر به نتایج دلخواه در جذب گردشگران شود، لذا فیلمهای کمدی، رمانتیک، تاریخی و مستند بستری مناسبتری برای هدف قرار دادن مخاطبان فراهم میآورند و میتوان با نمایش دادن جاذبههای گردشگری در این نوع فیلمها تبلیغات پنهان مؤثرتری صورت داد.
۵-۱-۴- انگیزه کلی گردشگران
بهمنظور تعیین انگیزه کلی گردشگر از سفر به استان آذربایجان شرقی ۵ طبقه در نظر گرفته شد. با بررسی داده ها مشخص شد، تجربه چیزهای جدید با بیشترین میانگین انگیزه غالب برای گردشگران جهت سفر به این استان بوده است. داشتن حس خوب نسبت به خود با ۲۴/۴ و دیدار با دوستان و خانواده با ۰۳/۴ در اولویتهای بعدی قرار داشتند. با توجه به نیاز به نوجویی گردشگران در انگیزش ایشان جهت سفر، لزوم لحاظ این موضوع در مقاصد گردشگری استان بایستی در اولویتهای سازمانهای متولی گردشگری باشد.
۵-۱-۵- تأثیر سریال شهریار/تبریز در مه در تصویر ادراکشده و انگیزه سفر گردشگران
در بررسی تأثیر سریالهای شهریار / تبریز در مه بر تصویر ادراکشده گردشگران و ایجاد انگیزه در بین ایشان ۴ طبقه در نظر گرفته شد. میانگین ۵۰/۳ برای سفر اتفاقی و بدون ارتباط به این فیلمها مؤید عدم موفقیت این فیلمها در انگیزش گردشگران است. در جستجوی علت این نتیجه میتوان به فاصله زمانی زیاد بین پخش این سریالها از شبکه های تلویزیونی و قلمرو زمانی این تحقیق اشاره کرد. مطمئناً گذشت زمان و نشست غبار زمان بر حافظه گردشگران نکتهای است که باید به آن اشاره کرد و از تأثیر آن بهسادگی نگذشت. دلیل دیگر این اتفاق را در ژانر این سریالها میتوان جستجو کرد که بستر تاریخی این سریالها تصویری معاصر از استان فراهم نیاوردهاند.
اما در بررسی داده ها، میانگینهای ۹۵/۲ برای تأثیر سریالهای شهریار / تبریز در مه در انگیزش گردشگران جهت سفر به این استان و به خصوص شهر تبریز و میانگین ۹۴/۲ برای تأثیر این سریالها در ایجاد علاقه در بین گردشگران به دست آمد. میانگینهای موجود بالاتر از حد متوسط که از تجزیهوتحلیل داده های گردشگران به دست آمده است نشان از موفقیت نسبی این سریالها است. این میانگین زمانی ارزش بالاتری کسب می کند که فاصله زمانی بین پخش این سریالها و انجام تحقیق توجه کنیم. در این بین، میانگین نزدیک علاقه به بازیگران فیلمها (۸۹/۲) و تأثیر ایشان در انگیزش گردشگران جهت سفر نیز قابلتوجه است. با در نظر گرفتن نزدیکی میانگین بازیگران و شخصیتهای فیلم، جذب بازیگران محبوب و مشهور نیز در کنار استفاده از مناظر زیبا و جذاب در فیلم نیز بایستی موردتوجه قرار گیرد.
۵-۱-۶- باور گردشگران نسبت به تأثیر فیلم در انگیزش نسبت به سفر
در بررسی باور گردشگران نسبت به تأثیر تماشای فیلم در انگیزش مخاطبان جهت سفر به مقصد به تصویر کشیده شده نتایج قابلتوجهی به دست آمد. در تجزیهوتحلیل داده های مربوطه مشخص شد ۱۵ درصد از گردشگران در مورد تأثیر فیلم در انگیزش گردشگران بسیار موافق هستند. در ادامه این نظرات موافق ۹/۳۶ درصد از ایشان موافق این گزینه هستند. لذا میتوان نتیجه گرفت، در مجموع بیش از نیمی از گردشگران موافق این قضیه هستند که میتوان از فیلم به عنوان ابزاری برای انگیزش مخاطبان جهت سفر به مقصدی معین استفاده کرد.
۵-۲- بررسی سؤالات تحقیق
۵-۲-۱- معناداری تأثیر گردشگری فیلم بر انگیزه گردشگران
با توجه به جدول ۴-۱۴، یافتههای حاصل از تجزیهوتحلیل داده ها حاکی از آن است که گردشگری فیلم با ضریب رگرسیون (۰۰۱/۰> P؛ ۵۰۲/۰= β) پیشبینی کنندهی معنادار انگیزه گردشگری فیلم است.
۵-۲-۲- معناداری تأثیر گردشگری فیلم بر تصویر ادراکشده از مقصد
با توجه به جدول ۴-۱۵، گردشگری فیلم با ضریب رگرسیون (۰۰۱/۰> P؛ ۲۹۶/۰= β) پیش بینی کننده معنادار بعد منابع طبیعی است. گردشگری فیلم با ضریب رگرسیون(۰۰۱/۰> P ؛ ۴۰۷/۰= β) پیش بینی کننده معنادار زیرساختهای عمومی است. گردشگری فیلم با ضریب رگرسیون (۰۰۱/۰> P؛ ۲۷۱/۰= β) پیش بینی کننده معنادار زیرساختهای گردشگری است. گردشگری فیلم با ضریب رگرسیون (۰۰۱/۰> P؛ ۲۷۰/۰= β) پیش بینی کننده معنادار محیط اجتماعی است.
۵-۲-۳- معناداری تأثیر تصویر ادراکشده بر انگیزه گردشگران
همانگونه که یافتههای جدول (۴-۱۶) نشان میدهند، منابع طبیعی با ضریب رگرسیون (۰۰۱/۰> P؛ ۲۷۰/۰= β)؛ زیرساختهای عمومی با ضریب رگرسیون (۰۰۱/۰> P؛ ۲۰۲/۰= β) پیشبینی کنندهی معنادار انگیزه گردشگری فیلم میباشند. اما ساختارهای گردشگری و محیط اجتماعی پیشبینی کنندهی معنادار انگیزه گردشگری فیلم نمیباشند.
۵-۲-۴- معناداری تأثیر گردشگری فیلم و تصویر ادراکشده بر انگیزه گردشگران
با توجه به جدول ۴-۱۷، منابع طبیعی با ضریب رگرسیون (۰۲/۰> P؛ ۲۱۶/۰= β)؛ گردشگری فیلم با ضریب رگرسیون (۰۰۱/۰> P؛ ۳۸۷/۰= β) پیشبینی کنندهی معنادار انگیزه گردشگری فیلم میباشند. اما زیرساختهای عمومی، زیرساختهای گردشگری و محیط اجتماعی، از قابلیت پیشبینی انگیزه گردشگری فیلم برخوردار نبودند.
نتایج حاصل از پژوهش حاضر در مدل مفهومی زیر آورده شده است. این مدل نشان میدهد که گردشگری فیلم بهطور مستقیم بر انگیزه گردشگری تأثیر می گذارد. علاوه بر این، گردشگری فیلم بهطور مستقیم بر ابعاد تصویر شامل منابع طبیعی، زیرساختهای عمومی، زیرساخت گردشگری و محیط اجتماعی نیز بهطور مستقیم اثرگذار است. ابعاد منابع طبیعی و زیرساختهای عمومی از شاخص تصویر نیز بر انگیزه گردشگری تأثیر مستقیمی دارند.
منابع طبیعیمنابع طبیعی
انگیزه گردشگر فیلم
در به کارگیری مهارت ICT
انگیزه گردشگر فیلم
در به کارگیری مهارت ICT
زیرساخت عمومیزیرساخت عمومی
گردشگری فیلمگردشگری فیلم
زیرساخت کردشگری
زیرساخت کردشگری
محیط اجتماعی
محیط اجتماعی
شکل ۵-۱) مدل عملیاتی پژوهش
نتایج حاصل از این پژوهش می تواند به عنوان راهکاری مناسب برای بازاریابی مقاصد گردشگری با تصویرسازی مطلوب از طریق فیلم و سریال استفاده شود. این امر زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که متوجه بازار پررقابت جهان امروزی برای جذب گردشگر و ارائه تصویر مناسب از مقاصد شویم. این درحالی است که ابزارهای بازاریابی سنتی جوابگوی بازار مدرن کنونی نیستند. علاوه بر این، سازمانهای متولی امر گردشگری نیز میتوانند از نتایج این پژوهش در راستای معرفی مقاصد نوین استفاده کنند. با بررسی عوامل انگیزشی گردشگران بحث شده در این پژوهش نیز میتوان برنامه ریزی مناسبی برای فراهم آوردن نیازهای گردشگران و جذب ایشان به مقاصد گردشگری معین صورت داد.
۵-۳- بحث و نتیجه گیری
این پژوهش، درزمینهی گردشگری فیلم و تأثیر آن بر تصویر ادراکشده از مقصد و انگیزه گردشگری انجام شده است. نخستین یافته این پژوهش، حاکی از آن است که تأثیر گردشگری فیلم بر انگیزه گردشگران تأثیر معناداری دارد. این یافته با مطالعات پیشین همسو است (اوزدمیر[۱۸۰] و آدان[۱۸۱]، ۲۰۱۴؛ بولانف بوی و بل، ۲۰۱۱؛ میشینیس و اسپارک، ۲۰۰۹؛ میشینیس، ۲۰۰۴؛ ریوز، ۲۰۰۳؛ رایلی و وندورن، ۱۹۹۲). پژوهشگران بر این باور هستند که مجموعه ای از عوامل کششی و رانشی حین تماشای فیلم در نزد مخاطبان ایجاد می شود که میل به سفر را در نزد ایشان تحریک می کند. این عوامل کششی می تواند مکان به نمایش درآمده در تصاویر فیلم باشد؛ یا حضور بازیگران محبوب و مشهور باشد و یا داستانی جذاب باشد که حین تماشای فیلم بیننده با آن همذات پنداری می کند. علاوه بر عوامل کششی مذکور، مجموعه ای از عوامل رانشی همچون نوجویی و تجربه چیزهای جدید، کسب اعتبار و پرستیژ از حضور در مکانی زیبا، تجربه متفاوت و دست اول که شخص به واسطه حضور و بینش خود نسبت به مکان دریافت می کند نیز در انگیزش گردشگران برای حضور در مکان فیلمبرداری یا استودیوهای تولید مؤثر هستند.
یافته دیگر این پژوهش حاکی از آن است که گردشگری فیلم بر تصویر ادراکشده مقصد تأثیر معناداری دارد. این یافته با مطالعات پیشین همسو است (اوزدمیر و آدان، ۲۰۱۴؛ تسیتور، پاندلاره و ونکرکخو، ۲۰۱۳؛ بولان و ویلیامز، ۲۰۰۸؛ ایواشیتا، ۲۰۰۳؛ کیم و ریچاردسون، ۲۰۰۳؛ اسکوفیلد، ۱۹۹۶). بایستی توجه داشت که ایجاد یک تصویر مقصد مطلوب وظیفه سهل و آسانی نیست؛ باید این نکته را در نظر داشت که ارائه تصاویر خشن و تاریک از مقصد می تواند در عکس اقدامات ترفیعی برای مقصد عمل کند و تصویری نامطلوب ارائه کند. لذا درصورتیکه لوکیشن در فیلم نقش مهمی داشته باشد بر تصویر مقصد تأثیر بسزایی خواهد داشت. ازاینرو استفاده مناسب از مقصد و مرتبط با داستان فیلم مهمترین بخش جهت تأثیرگذاری فیلم بر تصویر مقصد است.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-09-05] [ 05:57:00 ب.ظ ]
|