تعیین اولویت و رتبه بندی ترجیحات مشتریان در انتخاب بانکهای خصوصی و نیمه خصوصی … |
محصولات و خدمات ویژه بانکی در حفظ و نگهداری مشتریان تأثیر بسزایی دارد (بریتز،2008).
افزایش سود سپرده بانکی بر میزان افزایش مشتریان تأثیرگذار است (اید، 2007).
سود بانکی عامل مهمی در جذب مشتری است لیکن از نقش تسهیلات نیز نباید غافل شد (پپارت،2009).
مهمترین عامل انتخاب بانکهای خصوصی دریافت سود بیشتر و کم اهمیت ترین عامل ویژگی ظاهری بانک است (حق شناس کاشانی، 1382).
شناخت عوامل مؤثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب بانک ، به عنوان عنصری که بتواند بهره وری و عملکرد و توسعه را بسترسازی نماید از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود زیرا جذب سپردهها یکی از مواردی است که همیشه در استراتژیهای کلان بانکها جایگاه خاصی داشته است . مدلهای برای شناسایی نیازهای مشتریان از طرف صاحب نظران معرفی گردیده است که مهمترین آنها عبارتند از: 1- مدل کارکردهای کیفیت 2- مدل گسترش کارکردهای کیفیت 3- مدل مقیاس کیفیت خدمات 4- مدل فنی عملیاتی کیفیت خدمت و 5- مدل کانو . طبق تحقیقات انجام شده ابتدا از مشتری خواسته شد تا بر اساس نیاز و ترجیحات شخصی خود ، مجموعه ای از ویژگیها را برای سپردههای ناچیز و کلان مورد نظر خویش مشخص نماید ، سپس با استفاده از این اطلاعات نرخ سود سپردههای مرتبط به صورت یک کاتالوگ به مشتری نشان داده میشوند در این مدل ، با توجه به امکان گستردگی بسیار زیاد گزینههای مرتبط با تقاضای ارائه شده توسط مشتری ، لازم است از یک سیستم پیشنهاد دهنده مبتنی بر منطق فازی استفاده نموده تا هر کدام از سپردهها را با توجه به نیاز مشتری ارائه داده و در نتیجه به نمونه ای از یک پروتال الکترونیکی رسید(حمیدی،1392) .
حوزهی پر تنشی که امروزه پیش روی بانک های خصوصی و مؤسسات مالی و اعتباری میباشد ، مدیریت متفاوت روابط با مشتریان است (اندرسون،1982) . استراتژیهای بانکها در فراهم آوردن کارایی در عملیات و کنترل سود سپردهها و چگونگی نگهداری و ایجاد مشتریان وفادار تمرکز مییابد . استفاده از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری توانایی بانکها در رشد مشتری محوری و ساخت و مدیریت روابط طولانی مدت با مشتریان میباشد (بیلمن،1999) . مشکلی که هم اکنون در برابر بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری مختلف جهت اتخاذ تصمیماتی برای جلب رضایت مشتریان آنها وجود دارد ، کمبود اطلاعات نیست ، بلکه عدم استفاده از اطلاعات و عدم استخراج اطلاعات مفید از میان انبوهی از دادهها که توسط سیستمهای مختلفی در ارتباط با مشتریان میباشد ، از جمله ، میزان رضایت مشتری از میزان سود ، نحوه برداشت وجه از حساب توسط کارتهای عضو شتاب ، وبسایتهای همراه بانک ، مرکز پشتیبانی از مشتریان به صورت شبانه روزی(هیلمان،2003) .
از نظر مشتریان تمام بانک ها مشابه اند . در دنیای پر از رقابت کنونی به سختی میتوان مشتری یک بانک را تشویق کرد تا بانک خود را تغییر دهد . فقط در صورتی که شعبه تعطیل شود و یا کارکنان آن کارا یا دارای برخورد صحیح نباشند ممکن است چنین اقدامی صورت گیرد . همچنین مانند موقعیت های دیگر که محصولات رقیب مشابه اند ، باید به جای محصول ، بر مزایا تأکید کرد . مزایا شامل : محل شعبه ، خدمات ، شهرت ، کارکنان ، تبلیغات و گاهی خدمات جدید است . خدمات بانکی دارای دو ویژگی قابل بحث هستند که عبارتند از : مسئولیت امانت داری و جریان دو طرفه . خدمات بانکی را می توان از طریق شناخت متغیرها ، دسته بندی آنها و تعیین درجه اهمیت تأثیرشان دسته بندی کرد .
1-3- اهمیت و ضـرورت انجام تحقیق
از آنجا که محصول هدف تمامی بانکها و مؤسسات خصوصی و نیمه خصوصی بر پایه مشتری مداری میباشد لذا ایجاد راهکارهایی جهت جلب هرچه بیشتر مشتریان امری ضروری است . لذا این مؤسسات با شناخت هرچه بیشتر خواستههای مشتریان خود راهی جهت جذب هرچه بیشتر منابع و رسیدن به تعالی دنبال میکنند . با شناخت و اولویت بندی نیازهای مشتریان راهی برای رسیدن به این مهم فراهم میشود که در سایه یک بازاریابی مدرن به هم راستا شدن این مؤسسات با بانکداری بین المللی گامی فراتر برداشته که این خود به تنهایی در بازار جهانی باعث رشد و رسیدن به برتری میشود )روستا،1385) . بانک ها به منظور کسب سود ، اقدام به اعطای وام ، اعتبار و خدمات
بانکی مینماید . این مؤسسات در قدم اول ، واسطههای مالی که سعی در تسهیل انجام معاملات و فعالیتهای اقتصادی دارند ، تعریف میشوند . این مؤسسات، وجوه و سپردههای پس انداز کنندگان را در لوای بدهکاری دریافت مینمایند و تحت عنوان وام و اعتبار در اختیار متقاضیان موجود در اقتصاد قرار میدهند تا رفاه جامعه را فراهم نمایند . امروزه رشد اقتصادی ، افزایش رفاه و بهبود سطح زندگی در هر کشور به میزان سرمایه گذاری بستگی دارد و این سرمایه گذاری از طریق سپرده افرادی که نیاز مالی ندارند و یا به دنبال دریافت سودی مطمئن تر هستند حاصل میشود (مغویی نژاد،1387) . اجرای طرحهای متنوع در قالب سرمایه گذاری مستقیم ، مشارکت حقوقی و اعطای تسهیلات مالی به بخشهای مختلف اقتصادی از جمله شیوه هایی است که بانکها به وسیله آن ها سرمایه گذاری در اقتصاد را گسترش میدهند (یزدانی،1379) . جهت جذب این منابع نیازمند عواملی نظیر: پرستیژ بانک ، نحوه برخورد کارمندان ، جذابیت تنوع پوشش کارمندان ، مطبوع بودن فضای شعب و عوامل جنبی نظیر: نزدیکی بانک به محل سکونت یا محل کار ، در دسترس بودن مکان جهت پارک ماشینها میباشد .
1-4- اهـداف تحقیق
1-4-1-هدف اصلی:
تعیین اولویت و رتبه بندی ترجیحات مشتریان در انتخاب بانکهای خصوصی و نیمه خصوصی در شهر شیراز
1-4-2-هدف های فرعی:
- شناسایی و بررسی تطبیقی عوامل فناوری بر ترجیح مشتریان در انتخاب بانکهای خصوصی و نیمه خصوصی در شهر شیراز
- شناسایی و بررسی تطبیقی تأثیر نحوه اعطاء تسهیلات مالی بر ترجیح مشتریان در انتخاب بانکهای خصوصی و نیمه خصوصی در شهر شیراز
- شناسایی و بررسی تطبیقی تأثیر عوامل رفتاری و نگرشی بر ترجیح مشتریان در انتخاب بانکهای خصوصی و نیمه خصوصی در شهر شیراز
- اولویت بندی عوامل مؤثر بر ترجیح مشتریان و تعیین درجه اهمیت آنها در انتخاب بانکهای خصوصی و نیمه خصوصی در شهر شیراز
Internet Bank
Mobil Bank
Telphon Bank
Pos
Acsess Cart
Britz
. Eid
. Peppard
CRM=Costumer Relationship Management
.مدل کانو:یکی از ابزارهای اندازه گیری کیفیت برای اولویت بندی خواسته های مشتریان بر اساس تأثیر آنها در رضایت و خوشنودی مشتریان است.
.میزان سود ارائه شده توسط بانک= میزان سود مورد انتظار توسط مشتری
Anderson
. Bilman
. Hilmaan
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-12-02] [ 02:07:00 ق.ظ ]
|