تحلیل خطای نوشتاری فارسی آموزان چینی زبان |
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش
تحلیل خطا نه تنها برای کسانی که در زمینه آموزش زبان فعالیت میکنند حائز اهمیت است، بلکه برای خود زبانآموزان نیز بسیار مهم است، زیرا با شناسایی و کمک به از بین بردن این خطاها میتوان هم شیوههای تدریس و هم شیوههای یادگیری زبان دوم را بهبود بخشید. کوردر(1967) تحلیل خطا را برای سه دسته از افراد مهم میداند: برای محققان و یا زبانشناسان، برای معلمان و همچنین برای خود زبانآموزان. او (همان:25) درباره اهمیت تحلیل خطاها مینویسد:
“… تحلیل خطاها از سه جنبه دارای اهمیت است. نخست برای معلمان اهمیت دارد، زیرا اگر به روش نظاممندی آنها را بررسی کنند درمییابند که زبانآموزان تا چه حد به هدف مورد نظر نزدیک شدهاند و در نتیجه چه بخشهایی هنوز برای یادگیری باقی مانده است. دوم، آنها شواهدی از چگونگی یادگیری زبان را در اختیار محققان قرار میدهند و اینکه زبانآموز در جریان یادگیری زبان دوم از چه شیوههایی استفاده میکند. و سوم از این جهت مهماند که خطاها ابزاری هستند که زبانآموزان برای یادگیری زبان از آن استفاده میکنند.” در زمینه آموزش زبان، برنامهریزی سرفصلهای آموزشی اهمیت زیادی دارد، به این ترتیب که مطالب سختتر باید پس از مطالب آسانتر آموزش دادهشوند. با تحلیل خطاها میتوان حوزههای مشکلزا برای زبانآموزان را پیدا کرد و با برنامهریزی مناسب و تاکید بیشتر بر آنها،
این مشکلات را برطرف نمود. علاوهبراین پس از آموزش مطالب در کلاسهای آموزش زبان آنچه که اهمیت فراوانی دارد ارزیابی مطالب آموزش داده شده است. این ارزیابی باید به وسیله یک آزمون مناسب انجام شود. اما تهیه و تدوین یک آزمون مناسب کار آسانی نیست به ویژه اگر این آزمون به شیوه آزمونهای چندگزینهای باشد. اما تحلیل خطاها در این مورد نیز میتواند بسیار کارآمد باشد زیرا میتوان از همان خطاهایی که زبان آموزان در آزمونهای قبلی مرتکب شدهاند به عنوان گزینههای نادرست در یک سوال چهارگزینهای استفاده کرد.
1-4 اهداف پژوهش
امروزه با گسترش ارتباط میان جوامع مختلف و نیاز به برقراری ارتباط، آموزش زبان به شکل گستردهای مورد توجه قرار گرفته است. تهیه و تدوین مطالب آموزشی و بهبود شیوههای آموزش میتواند تا حدود زیادی آموزش و یادگیری زبان را تسهیل کند. برای این منظور شناسایی و دستهبندی خطاهای زبانآموزان و معرفی حوزههایی که بیش از همه برای این زبانآموزان مشکلساز است میتواند به ما در بهبود شیوههای آموزش و گردآوری مطالب درسی کمک کند. بنابراین در این پژوهش سعی شده است با بررسی خطاهای نوشتاری زبانآموزان چینی و دستهبندی آنها، حوزههایی که بیش از همه برای این زبانآموزان دشوار است را مشخص نموده و علل به وجود آورده آنها را بررسی کنیم.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-12-02] [ 11:04:00 ق.ظ ]
|