بررسی نقش ریسک و کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی در رضایت¬مندی مدیران |
بر اثر گسترش این فناوری، حجم تجارت الکترونیکی در جهان روزبه روز در حال رشد است. تجارت الکترونیکی ابزاری است که خواسته شرکتها، مصرفکنندگان و مدیریت را در کاهش هزینهها همراه با بهبود کیفیت کالا و افزایش سرعت تحویل و ارائه خدمات مورد توجه قرار میدهد.
آنچه در شرکتهای تولیدی یا خدماتی به طور فزآیندهای تمایز رقابتی ایجاد میکند، پشتیبانی و خدمات مشتری است که در محصول و پیرامون آن است، نه فقط کیفیت خود محصول. برخی از شرکتها به مشتریان خود خیلی نزدیک شدهاند و دریافتن راههای جدید ایجاد ارزش برای مشتریان خود تلاش
میکنند.
در دنیای تولید و تجارت که هر روز رقابتها نزدیکتر و کالاهای بیشتری عرضه میشوند، مهمترین عامل تمیزدهنده، کیفیت است، یعنی محصول باید کیفیت بالاداشته باشد وبا سرویس خوب عرضه شود. اگر این دو را به مشتری ندهید، او را از دست خواهید داد(فارسیجانی،1386، ص 23).
از نظر آیزن قصد مشتریان برای استفاده از بانکداری اینترنتی، علاقه شخصی فرد در استفاده از
سیستمهای از ارائه شده در تعاملات بانکی است( کاظمی و دیگران، 1389 ). به بیان دیگر انگیزه شخص در حسی از برنامه آگاهانهاش میباشد که کوشش میکند تا از خدمات بانکداری اینترنتی استفاده کند(زهو و دیگران، 2010).. تعدادی از معاملات تجارت الکترونیک نشان میدهند، که قصد مشتریان برای به کار گماردن تعاملات آنلاین یک پیشبینیکننده قوی انتظارات واقعی مشتریان در تعاملات تجارت الکترونیک میباشد( کاظمی و دیگران، 1389). و در واقع تمایل رفتاری یا قصد استفاده میزان احتمال به کارگیری سیستم توسط فرد است( سید جوادین و یزدانی، 1384 ).
2-4-2 : اهمیت و ضرورت کیفیت خدمات
عملکرد بانکها به خواستههای مشتریان بستگی دارد، باید این حس اعتماد ایجاد شود که همه سازمانها مایلند خدمات مطلوبی را ارائه نمایند. در فرآیند ارزیابی کیفیت خدمات در بانکها و دیگر سازمانها، اهمیت دارد که وضعیتهای پیچیده همراه با ارزیابی و افزایش کیفیت مورد توجه قرار گیرد.
نقش اصلی درک مفاهیم، انتظارات و مشارکت مشتریان در انواع خدمات مختلف برای ارزیابی و تعیین ماهیت و منابع قابل دسترسی که باعث ایجاد تجربه خدماتی میشود، مهم است. قراردادهای خدماتی که به صورت رسمی و غیررسمی هستند، دارای عناصر روانشناسی نیز میباشند.
یک شیوه مدیریتی آن است که مفاهیم و انتظارات مشتریان را در ارزیابی کیفیت و خدمات به عنوان یک معیار تلقی شود( الوانی و ریاحی، 1382، ص 164).
بانکهای عصر حاضر ناگزیز هستند برای بقای خود، به کیفیت محصولات و خدمات خود توجه نمایند. تا از این طریق بتوانند مشتریان فعلی خود را راضی و خوشحال نگه دارند و مشتریان جدیدی را جذب کنند و منابع درآمدی خود را تضمین کنند و افزایش دهند.
رسیدن به این مهم از طریق اعمال مدیریت صحیح امکان پذیر است. همان طوری که یک پزشک یا مهندس با ابزارهای مختلفی بیماری و یا نقص فنی را تشخصی میدهند و باز با کمک ابزار و نرم افزارهای دیگری به درمان بیماری و رفع نقص فنی میپردازند و کیفیت را احیاء میکنند، مدیریت نیز برای ارتقای کیفیت نیازمند ابزارهای مختلفی است که یکی از این ابزارهای مختلف پیاده سازی نظام کیفیت فراگیر است.
کیفیت فراگیر در اصل یک فرهنگ است که بعدها تبدیل به ابزار میشود، یعنی ابتدا باید ایده کیفیت جامع در ذهن تک تک کارکنان شکل گیرد تا پس از مدتی مفاهیم ذهنی آن تبدیل به عمل شود و به عنوان یک ابزار افزایش دهنده کیفیت در سازمان به کار گرفته شود(سلطانی و پورسینا، 1386، ص 1).
2-4-3 : کیفیت
در خصوص کیفیت، تعاریف زیادی وجود دارد که در زیر به چند مورد اشاره میشود:
- کیفیت به درجای از برآورده کردن نیازهای مشتریان گفته میشود که با فرهنگ سازمانی مرتبط است( الوانی و ریاحی، 1382، ص 61).
- تعریف 8402 ISO از کیفیت : « کلید ویژگیها و مشخصات هر جوهره که توانایی آن را در ارضاء و یا تامین نیازهای تعیین شده تشکیل میدهد. » ( بیگ زاده، 1389).
2-4-4 : کیفیت خدمات در بانکها
در تمامی صنایع خدماتی، کیفیت خدمات به عنوان یک موضوع اساسی برای رقابت پذیری در بازار مورد توجه قرار گرفته است. از آنجا که سازمانهای ارائهدهنده خدمات مالی و به ویژه بانکها، در محیطی با محصولات غیر ممتاز فعالیت میکنند، لذا کیفیت خدمات در آنها به عنوان اولین سلاح رقابت شناخته میشود.
در همین راستا بعضی از صاحبنظران معتقدند رقابتپذیری در بانک، منحصراً از کیفیت خدمات نشات میگیرد، به طور کلی، بانکهایی که در کیفیت خدمات برتری دارند، بازار جدایی دارند، چرا که سطح بهتر کیفیت خدمات با درآمد بیشتر، نگهداری بیشتر مشتریان و سهم از بازار بیشتر مرتبط است .
اگر بانکها مشکلات را از مشتریانشان جویا شوند، کیفیت به شکل چشمگیری ارتقاء خواهد یافت. رسیدگی به شکایت مشتریان هزینههای مستقیم و غیر مستقیم بالایی را برای بانکها به همراه دارد، اما این شکایات از آنجا که دربردارنده نداهای مستقیم مشتریان هستند، دانش گرانبهایی را در خود دارند که
میتوانند مورد استفاده وافر در بهبود کیفیت قرار گیرد. بحث مربوط به ماهیت کیفیت و رابطه بین انتظارات مفاهیم و رضایت مشتری و خدمت ارائه شده، ار مشکلات اساسی ارزیابی کیفیت خدمات در بخش عمومی است.
لیتنیم، کیفیت خدمات را به عنوان یک ساختار سه بعدی تعریف کرده است، که شامل فعل و انفعالات داخل، عوامل فیزیکی و مشارکت در ابعاد کیفیت بود. دکین و والش گزارش نمودند که بین مشتریان دریافت کننده خدمات و فراهم آوردگان خدمات، یک رابطه معنیداری وجود دارد. که احتمال آسیب پذیری در آن وجود دارد( الوانی و ریاحی، 1382،ص 159-162 ).
با عنایت به مباحث مطرح شده در بالا، میتوان دریافت که بانکهای امروزی برای رقابت در محیط متلاطم امروزی ناچار از توجه ویژه به کیفیت خدمات خود هستند. این امر ماندگاری بیشتر مشتریان، جذب مشتریان جدید و بهبود عملکرد مالی و سودآوری را به دنبال خواهد داشت(مولوی، و اسکندری، 1391، ص 31).
2-4-5 : بانکداری الکترونیکی
برای بانکداری الکترونیک تعاریف متعددی بیان شده است که از آن جمله میتوان به تعاریف زیر اشاره کرد:
- بانکداری الکترونیکی عبارت است از عرضه اتوماتیک محصولات و خدمات بانکی سنتی و جدید به مشتریان، به طور مستقیم و با استفاده از کانالهای ارتباطی الکترونیکی(آلگ هبند،2006،ص 11).
- بانکداری الکترونیکی، ارائه خدمات بانکی را به کمک شبکه اینترنت میباشد(احمدی و ویرجینیاری، 1385، ص 76 ).
- فرآیندی که در آن مشتری تعاملات بانکی به صورت الکترونیکی انجام میدهد، به طوری که نیازی به موسسهای به طور فیزیکی نباشد، بانکداری الکترونیکی نامیده میشود(سلون،2000،ص 25).
- بانکداری الکترونیکی عبارت است از فراهم آوردن امکاناتی برای مشتریان که با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک، در هر ساعت از شبانه روز (24 ساعته) از طریق
کانالهای ارتباطی ایمن و با اطمینان، عملیات بانکی دلخواه خود را انجام دهند(شمس، 1385،ص 54).
- بانکداری الکترونیکی به معنای یکپارچهسازی تمامی فعالیتهای یک بانک از طریق به کارگیری فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات، مبتنی بر فعالیتهای بانکی، منطبق بر ساختار سازمانی بانکها است که امکان ارائه تمامی خدمات مورد نیاز مشتریان را فراهم میسازد(معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی- وزارت بازرگانی، 1384، ص 56).
2-4-6 : کیفیت خدمات الکترونیکی در بانکداری الکترونیکی
یکی از تعاریف اولیه کیفیت خدمات الکترونیکی، مربوط به زیتهامل، پاراسورامان و مالهوترا (2000) است. آنها میگویند : کیفیت خدمات الکترونیکی، حوزهای است که در آن امکان خرید کارآمد و موثر برای مشتریان و تحویل کالاها و خدمات از طریق وب سایت برای تامین کنندگان خدمات فراهم میشود.
والری و همکارانش ابعاد کیفیت خدمات را 5 عامل :
- جنبههای محسوس خدمات
- قابل اطمینان بودن خدمات
- پاسخگو بودن
- شایستگی
- همدلی با مشتری
معرفی کردهاند(فلین، 1997).
لن بری در خصوص ابعاد کیفیت خدمات ده عامل :
- احساس مسئوولیت داشتن
- صلاحیت
- دسترسی
- تواضع
- ارتباط با مشتری
- اعتبار
- امنیت
- درک مشتری
- جنبههای ملموس را معرفی میکند(ولاری و همکاران، 1998).
کیفیت بالای خدمات الکترونیکی در بانکداری الکترونیکی از ابعاد گوناگونی مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در پژوهشهای داخلی و خارجی این ابعاد مورد واکاوی قرار گرفتهاند که اطلاعات بیشتر در قسمت پیشینه این پژوهش مورد بحث قرار میگیرد.
در این پژوهش سعی بر آن شده است، شرکتهای صادراتی که از خدمات بانکداری الکترونیکی برای مبادله وجوه خرید و فروش خود استفاده میکنند، و به عبارتی از این سیستم نقل و انتقالات بهره مند هستند تا چه اندازه از کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی رضایت دارند.
ابعاد یاد شده در این پژوهش، عبارتند از :
- کارایی
- امنیت
- قابلیت دسترسی ( در دسترس بودن )
که در ادامه به بررسی این ابعاد خواهیم پرداخت.
2-4-6-1 : کارایی
کارایی به توان مشتریان به مراجعه به وب سایت، یافتن خدمات مطلوب و اطلاعات به آنها و کنترل آن با حداقل تلاش، اشاره دارد( مولوی و اسکندری، 1391،ص 32).
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-12-01] [ 10:00:00 ب.ظ ]
|