بررسی تأثیر آموزش بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتار مادران |
1-2) نشانه های خطر
علایمی در کودک که بیان کننده احتمال وجود یک مشکل جدی در وی می باشد را نشانه خطر می نامند(2). در استراتژی مانا کودکان کمتر از پنج سال را در دو گروه سنی کمتر از دو ماه و دو ماهه تاپنج ساله در نظر میگیرند.
نشانه های خطر در کودک کمتر از دو ماه شامل:
- کاهش قدرت مکیدن
- تشنج
- استفراغ مکرر
- تنفس تند
- توکشیده شدن قفسه سینه
- ناله کردن
- پرش پرههای بینی
- کاهش سطح هوشیاری
- بیقراری و تحریک پذیری
- تحرک کمتر از معمول و بیحالی
- برآمدگی ملاج
- درجه حرارت بالا(بیشتر از 37)
- درجه حرارت پایین(کمتر از 36)
- خون در مدفوع
- رنگ پریدگی شدید
- سیانوز
- زردی 24ساعت اول(2).
نشانههای خطردر کودک دو ماهه تا پنج ساله شامل :
- قادر به نوشیدن وخوردن نباشد
- استفراغ هر چیزی که می خورد
- خواب آلودگی غیرعادی یا عدم هوشیاری
- تنفس تند یا صدادار
- تشنج
- ورم کردن
- خون در مدفوع(2).
پنج نشانه اصلی در کودکان کمتر از پنج سال شامل :
- سرفه یا تنفس مشکل(تنفس تند،تنفس صدادار)
- اسهال
- ناراحتی گوش
- گلودرد
- تب(2).
علل اصلی مرگ و میرکودکان کمتر از پنج سال عفونتهای حاد تنفسی و اسهال میباشدکه این بیماریها دارای علایم و نشانههایی هستند و برخی از این علایم، نشانه خطر در کودک میباشدکه اگر اقدامات لازم در موردآنها صورت نگیرد عوارض جبران ناپذیر و حتی مرگ را برای کودک در پی خواهند داشت و همچنین هزینههای درمانی سنگینی را به جامعه تحمیل خواهد کرد.
1-3) عفونت های تنفسی
در مورد عفونت های حاد تنفسی(ARI) باید گفت که شایعترین بیماری در کودکان است(3). به طور متوسط هر کودک کمتر از پنج سال در هر سال پنج بار مبتلا به ARI میشود(6). ARI نقش مهمی در ابتلا و میرایی کودکان کمتر از پنج سال در سراسر جهان دارد(7). این بیماری
تقریبا باعث مرگ1/4 میلیون کودک در جهان می شود(6). سازمان جهانی بهداشت(WHO)در سال1990 تخمین زد که ARI بیشترین دلایل متعارف مرگ در کودکان کمتر از پنج سال را شامل می شود، ARI در حقیقت علت اصلی مرگ قابل پیشگیری در بین این کودکان در کشورهای در حال توسعه است،30 درصد از مرگ و میر کودکان این کشورها ناشی از ARI میباشد(7). امروزه در مقابل هر کودکی که در کشورهای توسعه یافته به علت ARI می میرد در کشورهای جهان سوم 35 کودک به همین دلیل جان می بازد(3). حدود90 درصد از مرگهای ناشی از ARI به علت پنومونی است که منشاء میکروبی دارد(6). انواع عفونتهای تنفسی ممکن است درکودکان اتفاق افتد که شامل نازوفارنژیت، برونشیت، اوتیت میانی و غیره میباشد(3). حدود یک سوم علت مراجعه والدین برای ویزیت کودکان خود ابتلا به اوتیت میانی است، اوتیت میانی عفونت گوش میانی است که از عوارض عفونتهای حاد تنفسی فوقانی می باشد(8). علت عمده ناشنوایی در افراد اوتیت میانی است(6). گلودرد علامت اولیه تقریبا یک سوم از عفونتهای دستگاه تنفسی فوقانی است(8). افتراق گلودرد استرپتوکوکی از گلودرد غیراسترپتوکوکی در کودکان باید مورد توجه قرار گیرد.
1-4) اسهال
بیماریهای اسهالی یکی از علل عمده مرگ و میر و عامل مهم سوءتغذیه درکودکان کشورهای در حال توسعه می باشد، سالانه حدود3/1 میلیارد مورد اسهال و2/3میلیون مرگ ناشی از آن در کودکان کمتر از پنج سال اتفاق می افتد(9).به طور متوسط هرکودک کمتر از پنج سال3/3بار در سال به اسهال مبتلا میشود(10). علت عمده مرگ ناشی از اسهال کم آبی، اسهال خونی، سوءتغذیه و غیره میباشد(10).80 درصد مرگ ناشی از اسهال، در کودکان زیر دو سال اتفاق میافتد(9).
1-5) تب و تشنج
تشنج ناشی از تب یکی از اختلالات زود گذر عصبی در دوران کودکی است که به دنبال تب ایجاد میشود و شایعترین تشنج در کودکان کمتر از پنج سال است(11). عفونتهای تنفسی فوقانی و گاستروآنتریت شایعترین علت تب در این بیماران میباشد(12). باافزایش آگاهی و نگرش مادران میتوان در کنترل تب به منظور پیشگیری از تشنج ناشی از تب عملکرد آنها را بهبود بخشید(13). تشنج در بعضی موارد اسهال دیده میشود که ممکن است با تب، بدون تب و یا با اختلالات الکترولیتی همراه باشد(14). میتوان با شناسایی عوامل ایجاد کننده و تشدید کننده تشنج در کودکان دغعات حمله و بروز عوارض آن را کاهش داد(15).
1-6)اهمیت طراحی مداخلات مدل و تئوری محور
هر گاه سخن از تغییر یا دگرگونی در رفتار انسان به میان میآید آموزش بهداشت اولین چیزی است که برای این تغییر مهم است(16). آموزش بهداشت با روشهای گوناگون، وسیلهای مناسب جهت ایجاد انگیزه و اصلاح عملکرد نادرست می باشد زیرا آموزش بهداشت چیزی جز علم و هنر توجه دادن مردم به یک فرایند یادگیری برای ایجاد رفتار مطلوب به منظور دستیابی به سلامت نیست(17). امروزه دانشمندان رشته آموزش بهداشت جهت رسیدن به هدف تغییر رفتار با استفاده از تئوریهای مختلف روان شناسی و علوم اجتماعی الگوهایی را ساختند که بسیار کارساز و مفید هستند(18).این تئوریها و مدلها پایهای برای مداخلات تلقی شده و توسط آنها می توان تاثیرات مداخله را اندازه گیری نمود و رفتارها را پیش بینی کرد(19).باید در نظر داشت که استفاده از تئوری، احتمال تاثیر برنامههای آموزشی را افزایش میدهد و به شناسایی ویژگیهای افراد و محیطهای احاطه کننده وی که به نحوی بر رفتارها تاثیرمی گذارند کمک می کند(20). تئوریها در طراحی برنامههای جامع و ارزشیابی آنها نقش مؤثری ایفا می نمایند(21). تئوری مجموعهای از مفاهیم، تعاریف و پیشنهادات به هم وابسته است که دیدگاه منظمی از رویدادها یا موقعیتها را به وسیله مشخص نمودن روابط میان متغیرها به منظور توضیح و پیشگویی رویدادها و موقعیتها ارائه می نماید، نظریهها به ما در بیان صریح مفروضات و فرضیههای مربوط به راهبردها و اهداف مداخلات یاری می رسانند(19). مدلها کاربرد مفاهیم به صورت التقاطی، خلاقانه و تسهیل شده جهت مخاطب قرار دادن مسائل هستند، یعنی می توان شکل کمتر پالایش یافته تئوری را مدل یا الگو نامید(22).ارزش برنامههای آموزش بهداشت به میزان اثر بخشی این برنامهها بستگی دارد و اثر بخشی برنامههای آموزش بهداشت به مقدار زیادی بستگی به استفاده صحیح از تئوریها و مدلهای مورد استفاده در آموزش بهداشت دارد(23). انتخاب تئوری یا مدل آموزش بهداشت اولین گام در فرایند طراحی یک برنامه آموزشی محسوب می شود یک مدل آموزشی برنامه را در مسیر صحیح شروع کرده و هدایت آن را تا مراحل ارزشیابی ادامه می دهد(24). تئوریهای رفتاری هم برای فهم و هم برای مداخلات با هدف افزایش رفتارهای بهداشتی بسیار مهم هستند(25). در انجام مداخلات آموزشی استفاده از تئوریهای رفتاری مانند مدل اعتقاد بهداشتی، تئوری رفتار برنامه ریزی شده، تئوری انتشار نوآوری و حمایت اجتماعی می تواند ظرفیت بالقوهای برای اثر بخشی این مداخلات ایجاد کند(26).
1-7) مدل اعتقاد بهداشتی (HBM )
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-12-01] [ 10:58:00 ب.ظ ]
|