در طول تاریخ، ملت ها قهرمان خواسته اند و با این قهرمان ها اسطوره سازی كرده اند. اسطوره سازی زمان و شرایط خاص خود را می طلبد تا باعث رشد تمدن و فرهنگ ملی شود، نه موجب ركود و شكست آن. فردوسی از رستم قهرمانی را می سازد كه در سالهای بعد به اسطوره تبدیل می‌شود. اسطوره ها گاهی به صورت منظومه های حماسی و زمانی برای بیان مراسم مذهبی پدید می‌آید. در ایران نیز اساطیر و افسانه هایی در دست است كه به وسیله آنها به شخصیت ملت پی برده می شود.

 

 

در تاریخ فرهنگ ملت ها، اسطوره ها از جایگاه ویژه ای برخوردارند و با منابع عظیمی كه اكنون با شناخت اساطیر جهان در اختیار ماست می توانیم به شناخت اسطوره های ایرانی بپردازیم و نقش آنان را در حیات اقوام ایرانی بررسی كنیم. شناخت و تعیین محدوده ها و ویژگی های قصه های اساطیری بدون فهم اسطوره دشوار خواهدبود.

 

 

واژه اسطوره منشا هند و اروپایی دارد. در سنسکریت sutra به معنی داستان است که بیشتر در نوشته های بودایی به کار رفته است در یونانی historia معنی جستجو و آگاهی، در فرانسه histoire، در انگلیسی به دو صورت story به معنی حکایت، داستان و قصه تاریخی، و history به معنی گزارش و روایت به کار می رود.

 

 

معنای اسطوره در لغت نامه دهخدا: سخن پریشان و بیهوده ، سخن باطل و افسانه ودر فرهنگ معین :افسانه ، قصه،سخن بیهوده و پریشان و جمع آن اساطیرآمده است . اسطوره در پارسی گاه با افسانه برابر نهاده  شده است ،افسانه داستان ها  و حکایت های مردمی  است که بر سر زبان ها روان است. با تعمق در آثار ادبی می توان تاثیر و پندپذیری اسطوره را در اندیشه و اعتقاد مردم ریشه یابی كرد و اساطیر را آینه ای از باورهای جامعه دانست كه آنها را در رسیدن به اهداف عالی، پیروزی بر ظلم و یافتن راه حقیقت راهبری می كند.

 

 

فریدون مشیری شاعری از دیار مهربانی و شعر، همواره پر از لحظه های عشق و عاطفه های مردمی بود. در همه حال حرمت زبان و اهل زبان را حفظ می کند.اندیشه هایش انسان دوستانه است و برای احساسات و عواطف عاشقانه از لطیف ترین و زیبا ترین واژه‌ها و تعبیرها سود می‌جوید. در حیات شعریش پیوسته انسان و عشق را ستوده و به ویژه در سالهای اخیر این سرود‌ه‌ها پیوسته با رنگ و بوی وطن دوستی و انسان گرایی بومی نیز همراه بود.

 

 

نگارنده برآن است تا دراین پایان نامه ابتدا به اسطوره و بازتاب اسطوره‌های دینی و ملی در اشعار فریدون مشیری بپردازد و در ضمن تمامی واژه‌هایی را که معنای اسطوره‌ای دارد استخراج نموده ، آنها را تقسیم بندی کرده و اسطوره های را از نظر دینی و ملی مورد بررسی قرار دهد و به سئوالات زیر پاسخ داده شود.

 

 

1- اسطوره‌های ملی که فریدون مشیری در اشعار خود استفاده کرده است از نظر تاریخی مربوط به دوره‌ی قبل از اسلام یا مربوط به دوره‌ی بعد از اسلام می‌باشد؟

 

 

2- اسطوره‌های دینی در اشعار فریدون مشیری مربوط به کدام دین و آئین می باشد و از کدام دین و آیین نشأت گرفته است؟

 

 

 

پروژه دانشگاهی

 

 

 

1-3- اهداف تحقیق

 

 

1-3-1- هدف کلی

 

 

بررسی و تحلیل انواع  اساطیر دینی و ملی در اشعار فریدون مشیری.

 

 

1-3-2- اهداف جزئی

 

 

1- تقسیم بندی و شناخت  اساطیر دینی  و ملّی و بازتاب آن.

 

 

2- استخراج و تحلیل تک تک اساطیر از میان اشعار فریدون و بررسی آن‌ها.

 

 

3- تقسیم بندی اساطیر دینی و ملی و دسته‌بندی آن‌ها.

 

 

 

 

 

1-4- فرضیه‌های تحقیق

 

 

– اشاره به اساطیریکی از وجوه اشعار فریدون مشیری است.

 

 

– اساطیر دینی  در اشعار فریدون مشیری بازتاب یافت.

 

 

– اساطیر ملّی در اشعار فریدون مشیری بازتاب دارد .

 

 

 

 

 

1-5- پرسش­های تحقیق

 

 

1-5-1- پرسش اصلی:

 

 

اساطیر دینی و ملی در اشعار مشیری چه بازتابی داشته است؟

 

 

1-5-2- پرسش­های فرعی:

 

 

بازتاب اصاطیر دینی در اشعار مشیری تا چه اندازه بوده است؟

 

 

بازتاب اساطیر ملی در اشعار

 

 

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...