استفاده از نانو ذرات مغناطیسی به عنوان فاز جامد

استخراج فاز جامد روشی است که در آن آنالیت از فاز گازی ،سیال ویا فاز مایع به فاز جامد انتقال می‌یابد]36[ . هدف اصلی در استخراج فاز جامد حذف،  پیش تغلیظ، و یا انتقال ماده از یک ماتریکس پیچیده به حلال های مختلف باشد]38،37[ .  به طور کلی روش SPE  را در چهار مرحله می توان دسته بندی کرد:

1-آماده سازی: قبل از اینکه آنالیت بوسیله فاز ساکن جذب شود، باید بستر جذب آماده شود و با محلول حاوی نمونه سازگار گردد. برای مثال، در استخراج مواد آبگریز از یک محیط آبی، واضح است که باید بین فاز غیر قطبی و محلول قطبی تماس نزدیکی برقرار شود. بدون انجام عملیات مقدماتی، مایع قطبی در کانال های کوچکی در سراسر فاز جامد بدون تماس لازم جاری می­شوند.

2- تماس فاز جامد با نمونه : با عبور نمونه از روی جاذب، آنالیت بر روی جاذب نگهداری می­ شود. هرچه سایز ذرات بکار رفته برای جذب سطحی کوچکتر باشد سطح قابل دسترس برای نمونه بیشتر و کارایی آن بیشتر است. البته باید سرعت عبور جریان هم در نظر بگیریم که هر چه سایز ذرات کوچکتر باشد سرعت عبور نمونه کمتر می­ شود و بنابراین لازم است یک بهینه سازی انجام شود.

3-شستن فاز جامد با حلالی با قدرت شویندگی پایین جهت حذف ترکیبات اضافی که ممکن است روی فاز جامد باقی مانده باشند (بدون خارج سازی آنالیت)، در این مرحله مواد مزاحم نگهداری شده در فاز جامد توسط شستشو با حلال مناسب زدوده می­شوند.

4-خارج سازی آنالیت از بستر فاز جامد با بهره گرفتن از حلال مناسب ]39[ : در این مرحله گونه­ های مورد اندازه ­گیری جذب شده از استخراج کننده جامد خارج و به فاز مایعی بر­می­گردند که برای اندازه ­گیری تجزیه‌ای مناسب است [40].

توزیع آنالیت بین فاز آبی وفاز جامد بر پایه جذب، تعویض یونی ، زوج یون و یا تشکیل کمپلکس می باشد]39[ . نانو ذرات در مقایسه با ذراتی که قبلا در استخراج با فاز جامد استفاده می‌شدند، به طور قابل ملاحظه‌ای نسبت سطح به حجم بالایی دارند که ظرفیت استخراج و راندمان خیلی بزرگتری را فراهم می‌کند. یکی دیگر از مزایای نانو ذرات این است که سطح آن­ها می‌تواند به سادگی اصلاح شود و امکان استخراج گزینشی را دارا هستند. یکی دیگر از دلایل عمده توسعه نانو ذرات مغناطیسی به عنوان جاذب، قابلیت جداسازی  نانو ذرات مغناطیسی  به وسیله میدان خارجی خارجی می‌باشد. ازجمله مهمترین خصوصیات یک فاز جامد می توان به پایداری در گستره وسیعی از pH، گزینش پذیری، ظرفیت بالاجذب، سریع بودن مکانیسم جذب و واجذب، پایداری شمیایی و مکانیکی در شرایط دمایی و فشاری مختلف اشاره کرد]39[ .

[1]. Preparation

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...